Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #1 Del Skrevet 5. juni 2009 Begynner snart i uke 10 og er ennå trøtt og kvalm. Var på min første kontroll denne uken der jeg fikk helsekort, målte blodtrykk, tok blodprøver og urinprøve. Jeg fikk tilbud om gyn men kunne velge det bort, jeg valgte det bort. Jeg fikk ny time om 5 uker og blodprøver ble sendt. Jeg spurte hvordan modne gravide kvinner ble fulgt opp og fikk til svar at det ble kontroll hver mnd, ultralyd i uke 18. Ellers så skulle jeg vente på DUO svar og ta det derfra. Jeg ble sykemeldt fordi jeg har lavt blodtrykk og hadde litt proteiner i urinen. Skulle bare slappe av og drikke mye. Jeg lurer nå på i ettertid hva det vil si å starte allerede nå med proteiner i urinen og har lavt blodtrykk. Er så trøtt og orker lite. Prøver å styrke meg ,med hvile og god næringsrik mat. Noen som har hatt det slikk? Skal modne gravide følges bedre opp, hva kan vi forvente? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140211032-hvordan-skal-modne-gravide-f%C3%B8lges-opp-hva-kan-man-forvente/
Linsy&snart 2prinsesser Skrevet 5. juni 2009 #2 Del Skrevet 5. juni 2009 Hei.. Jeg er i 23 uke og er fremdeles kvalm, slapp og svimmel. Har både lavt blodtrykk og har hatt proteiner i urinen. Lavt BT er bare bra sa spesialisten på Riksen, høyt BT kan tyde på svangerskapsforgiftning. Litt proteiner i urinen blir det fordi du drikker for lite. Jeg har vært sykemeldt siste 8 uker pga at jeg har en jobb som er både fysisk og psykisk krevende. Modne gravide blir ofte og lettere sykemeldt pga at risikoen for abort er større.. Og Norge ønsker sterkt flere innbyggere og arbeidstakere Derfor vil de gjøre mye for at vi skal føde friske og sterke barn. Så gjør som legen anbefaler.. Sett ned tempoet, spis dobbelt så sunt som du pleier og drikk mye! om ikke du akkurat har lyst på vann, gjør som meg og bland ut både juice og brus med vann og isbiter Og så drikker jeg mye grønn te med smak, men prøver å drikke så variert som mulig. Lykke til! Og si ja takk til alle ekstra kontroller og undersøkelser. Jeg får UL hver 5 uke og er kjempefornøyd! Dette pga historie og alder.. Se profilen min. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140211032-hvordan-skal-modne-gravide-f%C3%B8lges-opp-hva-kan-man-forvente/#findComment-140211292
Gjest Skrevet 7. juni 2009 #3 Del Skrevet 7. juni 2009 Hei igjen! Hva jobber du med? Jeg har hvert sykemeldt 7 dager og er jo ennå slik slapp og trøtt, jeg jobber som pedagogisk leder i en barnehage med 10 små under tre åe. Jobben krever litt løfting, planlegging, tilrettelegging, foreldresamarbeid og samarbeid med hele husets ansatte. Jeg er så sliten at jeg ikke er oppmerksom nok, ikke helt til stede og klarer ikke alle timene uten å få hvile meg, legge meg ned og sove en time midt på dagen. Jeg kommer nok til å ta imot tilbudet fra legen om å se an ennå noen dager i neste uke. Begynner i uke 10 i morgen og vet at det er stor sjanse for at jeg kommer meg ovenpå om et par tre uker. Jeg har bestemt meg for at jeg denne gangen og fordi jeg vet det er krevende å gå gravid i min alder, kommer jeg til å ta vare på meg selv opp i dette:-) Arbeidsgiver har sitt å tenke på, jeg har mitt og til syvende og sist er det til beste for barnet. Svangerskapskontrollene for modne gravide skal vel være hyppigere enn for de yngre? Rart at jeg må vente i fem uker. Må snakke med legen igjen. Tror ikke de har ultralyd på mitt legesenter, måtte til Ullevoll for å ta blodprøver. Har hørt at man skal inkalles til fosterdiagnostikk, min lege sendte med meg hendvisning på at DUO-test slulle taes sammen med de andre plodprøvene. Blir så usikker, kjenner jeg får behov for å mase litt ekstra denne gangen. Ellers så har jeg det bra, selv om jeg orker lite og kan sovne nesten srående. Lykke til du også Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140211032-hvordan-skal-modne-gravide-f%C3%B8lges-opp-hva-kan-man-forvente/#findComment-140219295
paper Skrevet 7. juni 2009 #4 Del Skrevet 7. juni 2009 Hei! Jeg tror ikke det er rutine på at modne gravide følges xtra opp dersom alt er normalt.Med mindre man er veeeldig "gammel",da.. Taes individuelle hensyn her som for alle andre.. Men,tror uansett det kan være greit å følge med på hva legen foretar seg,for det varierer jo.. Jeg går både til fastlegen-en utrolig flink kar,samt skal ta en tidlig ul privat utenom. Jordmor ser jeg ikke helt poenget med,med mindre man er i behov for lengre samtaler osv.. Er du ikke fornøyd med legen din,så bytt! Tror det er vanlig å se an resultat fra duo-prøvene.Men,jeg har bestemt meg for fostervannsprøve uansett.Og har sagt det. Jeg synes uansett du skal ta det med din lege-så får du garantert hyppigere kontroller om ømskelig!! Lykke til fra meg.klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140211032-hvordan-skal-modne-gravide-f%C3%B8lges-opp-hva-kan-man-forvente/#findComment-140220260
Ruska67 Skrevet 7. juni 2009 #5 Del Skrevet 7. juni 2009 Nei, ekstra oppfølging tror jeg ikke vi får. Å være gravid anses som å være gravid - uavhengig av alder. Men; for de som av en eller annen grunn er engstelige for noe, så tror jeg man kan vente hjelp. Ta kontakt med lege, jordmor, gynekolog dersom det er noe spesielt - mitt inntrykk er at de fleste er imøtekommende og hjelpsomme. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140211032-hvordan-skal-modne-gravide-f%C3%B8lges-opp-hva-kan-man-forvente/#findComment-140222233
satser & vesla Skrevet 9. juni 2009 #6 Del Skrevet 9. juni 2009 Hei. Jeg var hos fastlegen på 1.kontroll og jeg har tatt duotest med gode resultater. Deretter gikk jeg til jordmor en mnd senere. Hun sa at pga alderen min skal jeg få ekstra oppfølgning med time hos henne ca en gang i mnd + ekstra Ul før fødselen. Jeg opplevde at jordmor kunne mye mer enn fastlegen mtp svangerskap. Fikk bla info om stresspåvirkning, arbeidsforhold, svangerskapspenger og andre rettigheter m.m. Kjekt å vite siden jeg til tider har en stressende arbeidsforhold. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140211032-hvordan-skal-modne-gravide-f%C3%B8lges-opp-hva-kan-man-forvente/#findComment-140233200
Linsy&snart 2prinsesser Skrevet 14. juni 2009 #7 Del Skrevet 14. juni 2009 Hei igjen januar-barn Det finnes ingen skrevne regler for hvordan gravide skal følges opp. Dersom man absolutt ikke vil kan man fakstisk gå igjennom ett svangerskap og en fødsel i Norge i 2009 uten en eneste legesjekk.. (!) Teoretisk sett.. Men praksis er jo at "alle" går til legen når de har en positiv test. For de som er unge og friske og som har blitt spontant gravide på normal tid er det vel normalt å ha to-tre besøk besøk hos fastlege inntil siste uka, samt to-tre besøk hos jordmor fra uke 24.. Det er helt individuelt hvor mye oppfølging man ønsker og blir tilbudt. Og så kommer du jo an på hvordan formen er under graviditeten. Og fastlege og jordmor har litt ulik kompetanse, legen er også mer fokusert på feks blodtrykk og urinprøve. Jordmor kan man snakke med om tanker, følelser og rettigheter. Legen har gjerne ikke vært med på mer enn ett par fødsler, mens det er spesialiteten til jordmor Jeg jobber i helsevesenet selv, og har som deg en stressende hverdag som er både psykisk og fysisk utfordrende. Jeg er derfor sykemeldt på 2.mnd nå. Jeg kjeder meg, men tulla i magen er viktigst. Jeg vil ikke ta noen risiko med henne. Det er jo ikke sikkert vi kan få flere. Det er jo kjempefint at du skal til kontroll hver mnd.. Og når du har time med jordmor i uke 24 kan du jo snakke med henne (-el han..) om hva behovet ditt er der. Jeg har tett oppfølging på Riksen hver 5 uke, er hos fastlege 1.gang pr mnd og skal nå til jordmor til onsdag.. Men som sagt, det er hva man føler for selv. De fleste helsepersonell forstår at du trenger mer oppfølging dersom du er utrygg og føler at noe er galt, eller bare vil forsikre deg om at ting er som de skal. Og blir du avfeid med at du er hysterisk, bytt lege eller jordmor! Det er ditt liv, din baby og din helse det gjelder. Men om flere har forsøkt å hinte om at du blir bra fulgt opp, burde du kanskje se det an litt... Jeg synes det hørtes veldig bra ut å gå innom fastlegen én gang i mnd. Vi modne gravide burde forvente mer forståelse for uro og engstelse enn de på 25, det sier seg selv.. Men som sagt så må man selv bestille time, det er ingen som setter opp noen plan for deg.. Med hilsen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140211032-hvordan-skal-modne-gravide-f%C3%B8lges-opp-hva-kan-man-forvente/#findComment-140257743
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå