Gå til innhold

Når begynte dere å bruke tripp-trapp stolen (eller lignende) til babyen?

Anbefalte innlegg

Datteren min er 5,5 mnd.

Foreløpig bruker jeg vippestolen når hun spiser (babybjørn), men hun er jo IKKE fornøy med det.

Hun sitter å holder seg oppe på albuene, umulig å få henne til å lene seg bak. Hun vil opp opp opp! :)

Kan jeg kanskje legge en pute bak ryggen hennes i vippestolen, så kommer hun litt mer opp ihvertfall?

Mener HS sa til meg at fra 6 mnd kan man bruke babystol til dem under måltidene, stemmer det?

Jenta mi er sterk i ryggen, men jeg er jo redd for at jeg skader ryggen med å la henne sitte for tidlig.

(Hun sitter jo på fanget mitt da...)

Fortsetter under...

Måltidene er ju så korte så tror neppe du skader ryggen hennes av det. Tror vi begynte med spisestol mellom 5 og 6mnd en gang :) har en slik plastikkstol fra IKEA med pute rundt. Har nettopp fjernet puta nå :) og han er 8mnd.

Vi og begynte med en sånn IKEA stol rundt 6mnds alder. HS her sier at de skal sitte ordentlig når de spiser, mens legen sa at man skulle vente til de satt sjøl, uansett er det jo for en kort periode om gangen :)

Vi begynte å bruke tripp trapp stolen denne uka. Jenta mi var 6 mnd på onsdag. Jeg hadde samme "problem" som deg, at vesla bare løfta seg opp i babybjørn vippestolen. Hun henger jo bare i det tøystykket forran. Vil bare opp.

I går hadde vi første familie middag, og det var utrolig fint. Hun var så fornøyd, og spiste, lo og koste seg! Hun sitter der bare i 10-15 min, og HS sa at det kunne hun godt gjøre når hun var så sterk!

Jeg legger et lite pledd på sidene i stolen slik at hun ikke "slenger" så veldig oppi der.

Jeg tror vi begynte på den tiden med eldsta - hun nektet også vippestolen :o( Hadde den puta som hører til tripptrappen + at jeg la rullede håndklær i siden. Ville gladelig ventet litt til men så ble det bare kløning og søl når jeg skulle prøve å ha henne påf anget under maten så det ble stol på oss. Er jo som de andre sier veldig kort tid om gangen, så blir gutteplutt vrang også når han skal begynne med grøt har jeg lav terskel på stolen igjen :o)

når han kunne sette seg opp selv;) Ved 8-9 mndrs alder. Før dette var det vippestol eller å sitte i fanget med ryggen mot magen og godt bakoverlent. Har alltid vært (og vil alltid være) livredd for å forkludre rygg/bekken for babyen. Han er født med klumpfot, det får holde:p Og han sitter kjempestødig, sitter tilogmed på skuldra våres uten å ha problemer, er 11 mndr gammel:)

Det er helt sikkert ikke farlig å la ungene sitte i tripp trapp o.l før de setter seg opp selv, men jeg er noe nevrotisk og hysterisk ang dette med å sitte i stol og gåstoler:p

Annonse

Vi brukte en sånn henge-på-bordkanten-stol (reisestol) fra 5 mnd (pga begrenset plass ved bordet), da vi flyttet og fikk større kjøkken (når hun var i underkant av 7 mnd) tok vi i bruk tripp trapp-stolen hennes og har brukt den siden. Hun er sterk i ryggen, men satt ikke selv før hun var ca 8 mnd. Men har ikke betenkt meg et sekund på å la henne sitte ved matbordet, bare pakket rundt og støttet opp med puter :)

Med førstemann startet jeg med tripp trapp stolen ( med ryggstøtta) når han var 5,5 mnd.. Snuppa er 5,5 mnd nå.. men syns absolutt ikk hun er klar for det enda.. så med henne venter jeg nok en god stund til tror jeg..

Vil bare få anbefale Ikea sin barnestol som start-stol; den gir mye bedre støtte og er enklere å holde ren enn tripp-trappen! Med brettet og støtteputen som hører til blir Ikea-stolen utrolig praktisk og grei (og det beste av alt; den koster jo bare 198 kr med alt inkludert;)

Klart at tripp trappen er penere, og vi skal også begynne å bruke den etterhvert, men først når snuppa er stødigere og klarer å sitte ordentlig selv. Ikea-stolen er uansett MYE enklere å holde ren, og DET er ganske avgjørende for min del ihvertfall=)

hehe ;) har aldri hatt problemer med å holde den ren.. men selvfølgelig er det lettere å tørke av en plastikk stol ;) har en sånn ikea stol selv, den er veldig enkel når man skal ha den med seg et sted.. også grei å ha i reserve når man har besøk av andre barn ;) De er jo så billige.. så mamma har en sånn, foreldra til sambo har en sånn.. og barnas tante har kjøpt en sånn for at vi skal bruke når vi er der ;) Også er jo det bordet kjekt da..

men må innrømme at jeg er litt opptatt av at det skal se litt pent ut å.. hehe ;) Og med den ryggplata så sitter de så stødig og fint.. men får meg ikke til å sette min lille julaften baby der enda ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...