Gå til innhold

Arver man sin mors gener når det gjelder fødsel og temin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at det ofte er en sammenheng mellom sin mors fødsel, og sin egen.. Og at hvis mor fødte før/ gikk over termin, så er det mest sannsynelig at du også vil gjøre det.. Dere som har født før, stemmer dette?? =)

Skrevet

Nei, stemmer ikke på meg heller.

Tror ikke at man kan arve den type "egenskaper".

Skrevet

God å høre, for min mor gikk 13 dager på overtid..

Skrevet

He he:)

Skrevet

Min mor gikk over tiden med alle sine 4 barn, og måtte bli satt på kur for å få meg ut,..

Min første fikk jeg 1 dag før termin.

Så håper denne gangen også at det ikke stemmer at man arver sine mors gener der :-)

Skrevet

Jeg håper egentlig det, siden både min og min mammas første fødsel (meg) ble igangsatt før termin og mildt sagt ikke var noen god opplevelse. Med nummer to, tre og fire hadde hun drømmefødsler, så jeg krysser fingre!! ;)

Skrevet

nei, det stemmer ikke her.

Skrevet

Nei men jeg tror på at man bruker ca like lang tid på fødselen. Jeg brukte nesten nøyaktig like lang tid på fødselen som det min mor brukte på hennes første :)

Skrevet

Stemmer på meg og mine venninner! Enten går man over tiden som sin mor, eller så føder man ukesvis før termin i likhet med sin mor!

:)

Skrevet

Det stemmer på meg :-)

Kjapp og grei fødsel ca en uke før termin.

Skrevet

Mamma skvatt meg ut på en time. Jeg brukte nesten et døgn på min første. jaja.

Skrevet

Om man går over termin osv tror jeg ikke har noen sammenheng med mor, men fikk idag beskjed av jordmor at moren min sin første fødsel har litt å si. Altså vanlig fødsel hos førstegangs er vel ganske lenge, men om moren din brukte kort tid så er det sjanse for at du gjør det også... Var ihvertfall det jeg fikk beskjed om.. Men jeg tror slikt er veldig individuelt jeg, akkuratt som alt annet svangerskapet:)

Skrevet

Jeg er med i et fødsels og gravidites prosjekt, og det de har funnet ut da er at når man føder i fohold til termin og vekt på barnet så kommer disse genene i fra far (barnests far). Mens selve fødselen arver man fra sin mor..

Skrevet

Ofte sier vel jordmødre at hvis mor har greie fødsler har ofte datter det også, men jeg har ikke hørt noe om det med å gå over termin da. Min mor hadde enkle fødsler og min første fødsel var jo grei nok den, så sånn sett stemmer det.

Men de sier også at størrelsen på babyer også er arvelig og det stemmer i hvertfall ikke. Min første var jo nesten en kilo tyngre enn mors første, he he.

Skrevet

Jeg har tro på at det er en sammenheng... Både min mormor og min mor har født på overtid, henholdsvis 14, 10, 8 og 17 dager... Selv er jeg nå 7 dager på overtid.

Skrevet

Tror ikke der er noe sammenheng ang. termin,

men når det gjelder fødselsforløp tror jeg det er mye arvelig.

(Iallfall i mitt tilfelle)

Jeg hadde "samme" fødsel som min mor,mormor

og alle 3 tantene mine.

Skrevet

Mamma: Totalt tre unger, alle tatt med keisersnitt 14 dager på overtid, igangsettelse funket ikke på noen av oss. Hadde ikke melk nok til mer enn noen uker på hver av oss.

Jeg: Har bare fått én ennå, men han kom på termin etter en helt grei fødsel. Jeg fullammet i 6 mnd og ammet i 15 mnd totalt.

Altså: Ingen sammenheng med noe som helst her i gården i alle fall ;)

Skrevet

Stemmer ikke her, hverken lengde eller når i forhold til termin barnet kom

Skrevet

stemmer ikke her heller.mamma har gått mellom 10 og 14 dager over termin med alle oss 4..

Jeg har fått begge mine før termin.

Skrevet

Stemte ikkje hos meg.. Eller vet/huske ikkje ka mamma har fortalt om sin første fødsel da, men når ho fødte meg så gikk ho 12 dager over, og det tok sin tid.. Min første fødsel tok 4,5 time fra vannet gikk og t ho va ute, og ho kom 4 uker før termin...

Skrevet

Det eneste vi vet med sikkerhet er at det er naturen som styrer dette, vi vet også at gener fra mor og far er med å bestemmer vekt og tyngde og utseende osv på barnet, barnet har egenskaper i særklasse når det gjelder å gjøre seg klar til fødsel, vi kan ikke vite når dette skjer, det vil være overtroisk å tro at man kan basere seg på sin mors fødsel i forhold til termin, for å "tro" at man VET om man skal gå over eller ikke.... i og med at barnet JEG har i magen ikke har samme far som barnet mamma hadde i magen (altså min far) så KAN dette ikke forutsees av mor.

Jeg tror det er like stor sjans for å gå over som å føde før, uansett hva mor gjorde...... det er jo liksom en av to...... min mor gikk over med 3 av 4, FORDI om jeg går over, velger jeg å tro at dette ikke er fordi min mor gjorde det, men fordi det er like vanlig som å føde før!!

Det som vi derimot kan si med sikkerhet er at hvis det er kompiliserte fødsler i familien, som skyldes fysiske forhold som små/smale bekken, leddgikt osv, så kan dette også gå i arv i likhet med syn, hørsel, kreft altzheimers, parkinson osv.... det er vel forsket på i tid og utid (Charles Darwin)

Skrevet

Jordmoren "min" sa at jeg burde si fra når jeg kom på sykehuset at moren min hadde raske fødsler, for det kunne være arvelig når man har lik kropp.

Jeg vet ikke hvordan dette er i forhold til termin.

Min fødsel var ikke rask, men skatten var ikke ferdig rotert (kom ut "sidelengs") og jeg mistet riene, så det kan jo hende det hadde gått fort om han kom rettveien :)

Skrevet

Min mor hadde "enkle" styrtfødsler på meg og broren min. Jeg lå 18 timer med rier, og 3 timer med pressrier, som endte med hasteks. Denne gangen blir det planlagt ks pga for smalt bekken.

Angående termin så fikk moren min meg og bror på termindag, det gjorde jeg også med sønnen min...

Tror det er tilfeldig, men hvis man er lik moren sin fysisk sett er vel sannsynligheten større for at svangerskapene og fødslene blir like?

Skrevet

Min mor hadde tre styrtfødsler 2 uker over med meg og søsteren min og 3 uker over med broren min! Hun ammet oss i en liten måned før vi ble flaskebarn hele gjengen!

Jeg fikk jenta mi 1 uke FØR termin, 10 timers aktiv fødsel og jeg ammet i 18 måneder ;)

Her stemte det altså ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...