Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har erfaring med Julius familiebarnehage på St.hanshaugen? Er så lite info om den på nett, hadde vært supert med innspill om det er noen som vet om den er bra/dårlig. Sånn generelt sett lurer jeg også på hvordan det fungerer med barnehager som baserer seg på vertshjem. Har forstått det sånn at Julius-barna er i basen (som deles med en annen familiebarnehage) halve uka og resten av tida fordeles barna på tre ulike vertshjem. Synes instinktivt det høres litt stressende ut, men for alt jeg vet fungerer det helt supert.. eller ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140208019-julius-og-vertshjem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke Julius. Men hvor bra det er, kommer helt sikkert an på hvilken assistent ditt barn får.

Det at en fast barnegruppe mottas hver dag av sin assistent er bra.

I Julius er det altså slik at noen dager mottar hun barna i et hjem der bare hun og barna er. Andre dager mottar hun dem i en base der hun passer disse barna sammen med to andre damer som passer "sine" barn. Jeg tror ikke dette gir mer stress enn om hun hver dag tok imot dem i værsthjemmet, ller om det hver dag var tre damer og 9 eller 12 barn i ett lokale. Det er uansett denne dama og hennes gruppe.

Det som KAN skape stress, er derimot om dama er mye syk. Her vil det være enorme forskjeller fra den ene assistenten til den andre. Noen kan være syke 20% av dagene, andre nesten null.

Hehe eksisterer den ennå, jeg jobbet i den for mange år siden. Så moro.

Nå vet ikke jeg om de har forandra hvordan de gjør det. men når jeg jobbet hadde vi basen 3 dager i uka, det var 6 barnegrupper og vi hadde alle en dag fast i basen, altså to grupper som hadde base dag.Den abdre bhg hadde basen de 2 siste dagene. Så bhgene va aldri sammen.

PÅ sommeren spesielt var vi gjerne alle sammen i basen de 3 dagene, da lekeplassen der er flott og vi ikke da var avhengige av å være inne.

De dagene vi ikke var i basen hadde vi vertshjem. En assistent per 3 barn.

Vi besøkte hverandre mye eller møttes i parken, gikk på turer sammen også videre.

Så vi var gjerne ihvertfall 2 assistenter sammen.

Vi hadde ihvertfall trygge barn som stortrivdes og fornøyde foreldre den gang jeg jobbet.

Vi lagde hver vår ukeplan hvor foreldrene kunne se hvor barna var hvilke dager.

Slik at man visste hvor man skulle levere og hente.

Og vi avstanden mellom vertshjemmene og basen, samt parken var ikke stor så det var greit å hente over allt. Og aldri hørte jeg at noen fant det stressende.

Men dette er en foreldredreven bhg og det betyr at foreldrene sitter i styret og tar avgjørelsene så dere har mye mer å si en normalt noe som er fint.

Det negative med denne typen bhg er at det ikke er mulig med vikarer for en dag eller to (kun i lange perioder.) Slik at er deres assistent syk så må enten foreldrene ha barna hjemme eller som de jeg hadde gjorde steppe inn og passe barna. Men jeg hadde 3 foreldrepar som kjente hverandre og barna godt da.

Den gang var det sånn at de andre assistentene kunne ta inn et barn fra gruppa der noen var syke, men tror de forandra på dette.

Det som er med foreldredrevene bhger er at det er deres som står for kvaliteten. De som blir ansatt skal i intervju med styrer/førskolelærer og deretter skal det godkjenes av foreldrene.

Så hvordan ting gjøres praktisk kan variere fra år til år grunnet hvilke foreldre som sitter i styret.

Og så spiller det en rolle hvor god din assistent er selvfølgelig.

Og om assistentene kommer godt overens.

Kontakt bhgens styrer og be om å få informasjon fra henne/han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...