Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Jeg har ikke tannlege skrekk, men jeg har aldri trukket en tann. Er det veldig vondt etterpå? Ca hvor mye koster det? Og jeg har lest at man må trekke de før man er 30? Evt. hvorfor? Takk for hjelp.
Gjest Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Jeg har trukket de to oppe og det var nesten ikke vondt etterpå i det hele tatt. Jeg var over tretti da de ble trukket og tannlegen sa ikke noe på alderen min (de hadde ikke kommet ut enda da jeg fylte tretti).
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Jeg har både trukket ut og operert ut. Vil ikke si det var direkte vondt etterpå, men ubehagelig og ømt var det noen dager. Men tok smertestillende første døgnet da. Det koster fort et par tusen. Er noen år siden jeg gjorde det nå, så husker ikke helt. Den jeg opererte ut, fikk jeg dekket halve beløpet på fra nav. Jeg var under 30 når jeg trakk/opererte de 2 første, rundt 30 når jeg trakk den 3, og den 4 har jeg fortsatt. Jeg fikk ofte smerter i kjeven pga liten plass, så det var grunnen til at jeg trakk de 2 første, den 3. hadde jeg hull i. Og den fjerde blir der vel til det evt blir hull i den også. Har aldri hørt noe om at man må fjerne de før 30.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Nå har jeg overhodet ikke tannlegeskrekk (tar saktens en normal plombering uten bedøvelse en "ukomplisert og enkel" rotfylling også om jeg føler meg i fin form, har tatt en liten (en rot) og det gikk fint). Så du får vurdere ut fra det! Å trekke en visdomstann er overhodet ikke vondt, selv uten bedøvelse. Årsaken til at den må trekkes i voksen alder er normalt at den er råtten (ofte innvendig, selv om den ser OK ut utenfra), og det er temmelig lite liv igjen i røttene, kanskje ingenting. Har selv måttet trekke to av visdomstennene mine. Den ene hos min "ordinære" tannlege, det var omtrent like vondt som en avpussing av tannstein. Den andre hos en "vakthavende" midt i fellesferien, med EN tannlege på vakt i byen, en tannlege av god gammel gorilla-type. Han skulle håndtere dette "fort og greit", til tross for min påpekning av at tanna sannsynligvis var "innvendig råtten" (noe han som tannlege vel burde vite bedre enn meg). Det sa KNEKK, han fikk ut tannkrona og måtte deretter bore i kjeven og dra ut "føttene"/røttene fra hullene enkeltvis fra de oppborte hullene (og KUNNE ikke gi bedøvelse da, ellers hadde ikke røttene latt seg fjerne uten operasjon). DET kjente jeg brukbart, særlig etterpå. Vær klar over at du kjenner MYE mer ETTER en tanntrekking dersom du har hatt bedøvelse, enn dersom du ikke har hatt, det husker jeg fra et par "melketanntrekninger" jeg måtte ha for å rydde plass for neste tannsett. Og selve uttrekkingen tar sjelden mer enn 1-2 minutter. Men, for å si det slik: ER det liv i røttene VET du at du er live selv også mens det foregår! Du merker at det foregår noe inni munnen på deg! Men 5-10 minutter etter at du har forlatt stolen er alt bare et ubehagelig minne. Unntatt hullet som tunga søker inn i de neste timene... Du kjenner mer i etterkant av en plombering enn en trekking, i hvert fall om mine "visdomstrekkinger" er representative. En tanntrekking koster ca 1/4 time hos tannlege (min tannlege ligger på ca 1400 kr/t,) om du ikke får kompliasjoner (jfr min "ferietannuttreking, da gikk over 1 1/2 time i stolen....). I tillegg kommer et hygienegebyr (engangshansker, sterilisering mm) på 60-70 kr hos min tannlege. Og evt bedøvelse (fra 300 kr og opp)/røntgenbilde (ca 150 kr) om det er nødvendig. Du MÅ ikke trekke en visdomstann før du er 30. Men er den av normal (altså dårlig) kvalitet, som hos de fleste mennesker er den så råtten at den er moden for å trekkes før du er 30 (mine to som er trukket røk da jeg var 23 og 28 år, jeg er langt over 30 i dag, og de andre to ser like bra ut som resten av tanngarden).
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 Jeg måtte trekke den ene visdomstannen p.ga betendelse. Det var helt for jævli. Både selve trekkingen og lenge etter på.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 Lav smerteterskel, 29:59? Du må ikke kjenne så godt etter....
Gjest Skrevet 4. juni 2009 #7 Skrevet 4. juni 2009 Jeg kjente ikke at den ble trekt, hverken når det skjedde eller etterpå. Mamma syns det var vondere enn sine tre fødsler tilsammen. Med andre ord varierer det nok veldig. Kommer sikkert mye an på hvordan rota er, om tannen er betent osv. Betalte 12-1300 eller noe sånt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå