Lilletrille med to jenter Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Den 5 mai, 13 dager over termin, var jeg på overtidsvurdering. Fikk da beskjed om at fødselen ville bli igangsatt ved modningspiller. Var ikke helt moden enda.. Alt så fint ut med barnet og jeg fikk første pille kl. 9.30 og losjert på enerom. Hele dagen og kvelden gikk egentlig til å slappe av, sove og lese mange ukeblad. Fikk ny tablett kl. 16 og 22 samme kveld. Kjente de samme murringer som de siste uker, bare at de utover kvelden ble litt sterkere og hyppigere, men ikke mer enn det var helt greit å slappe av mellom og under dem. Klokka 01 begynte riene å komme såpass hyppig og øke i styrke at jeg ringte på samboer (som hadde dratt hjem på formiddagen til tulla hjemme). Han kom inn i 02 tiden og riene hadde da begynt å dabbe av. Vi la oss til å sove, da jeg skulle sjekkes for åpning og evt ny pille kl 04. På slaget 04 våknet jeg av et smell og det kjentes ut som jeg fikk et støt i magen. Skikkelig ubehagelig! Skjønte så fort jeg fikk summet meg at det var vannet som gikk, og nå startet riene med skikkelig intensitet, varighet og lengde. Jordmor sjekket åpning som nå var 4-5 cm, og jeg ble losjert på fødestue. Klarte å jobbe med riene ved å konsentrere meg om å puste meg gjennom dem. Var veldig opptatt av å holde kontrollen. Ba om smertestillende ca 06.30. Prøvde først lystgass uten hell og fikk epidural etter bestilling:). Kom så rett til himmelen! Ny jordmor kom på vakt 07.30 og sjekket åpning som da var 8 cm og bare en liten kant igjen. Pga komplikasjoner ved første fødsel skulle jeg settes på drypp ved utdrivning og og etter fødsel for at livmoren skulle trekke seg sammen. Jordmor sa at herfra kunne resten av fødselen styres til når babyen skulle komme, da de visste at når dryppet ble satt på så ville riene bli så sterke at babyen ville komme. Stemningen på føderommet var flott og jeg og sambo fikk spist frokost før dryppet ble satt på. (Kunne jo ikke bli pappa sulten;)). Jeg sto og vugget babyen lenger ned i bekkenet den siste tiden. Dryppet ble etterhvert satt på og trykketrangen hadde såvidt begynt å melde seg.. Hodet var rett innenfor åpning da jeg begynte å trykke. Etter 17 minutter med pressrier var babyen ute 09.13 den 6 mai. Under hele igangsettelsen, fødsel og uttdrivningsfasen lå babyen sin hjerterytme på ca 130. Hun var altså ganske uberørt av hele seansen, og er like rolig nå som hun har vært hele svangerskapet. Hadde en dramatisk fødsel første gang som jeg ikke unner noen å oppleve. Denne gangen fikk jeg en helt fantastisk fødsel som vell er det en betegner som drømmefødsel!! Formen etterpå var kjempefin og gikk i dusjen etter å ha kost med jenta et par timer. Så da takker jeg for meg med vår fullkomne familie med to tette jenter! Tulla var forresten 4,1 kg og 52 cm lang, så ingen minibaby, men gled nærmest ut av seg selv:)
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Så fin denne opplevelsen ble for deg!! Gratulerer så mye. Godt å høre at igangsetting kan bli en fin fødselshistorie ) Kos deg med tullene dine )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå