Gå til innhold

75 % stilling, men jobber 100 %. Hva skjer om man sykemelder seg bare en viss prosent?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som vikar i en fast 75 % stilling (26,6 timer i uka). Jeg har spurt om 100 %, men får det ikke. Jeg har jobbet så og si 100 % fra november 2008 (man kan ta så mange ekstravakter man vil slik at jeg kan jobbe 100 - 110%), men har tatt ut det meste i avspassering pga jeg er nyutdannet og ikke har opparbeidet meg ferie med lønn. Siden mars har jeg jobbet 100 % uten å ta ut avspassering slik at lønna de siste 2 månedene er høyere. Nå lurer jeg på:

Om jeg blir sykemeldt feks 50 % betyr det at jeg binder meg til å kun jobbe 50 % av mine 75 % (dvs 13,3 timer i uka) uten mulighet for å ta ekstravakter? Da taper jeg jo penger på å sykemelde meg. Er det lov å ta ut sykemelding på en 75 % stilling, men fortsatt jobbe som om man skulle ha vært sykemeldt fra en 100 % stilling når det er det jeg har tatt utgangspunkt i gjøre framover? Jeg er gravid i uke 26 og har fått tilrettelagt endel på jobb, men sliter med bekkenet + kynnere som gjør at jeg blir veldig sliten av å skulle jobbe 100 %. Hvis jeg ikke blir sykemeldt så må jeg uansett trappe ned slik at jeg jobber "kun" mine 75 % for mer enn det orker jeg ikke. Det enkleste for meg hadde selvfølgelig vært å sykemelde meg 100 % for da tar de utgangspunkt i det du har tjent fra før, men jeg synes det blir feil å skulle gjøre det når jeg tross alt får tilrettelagt på jobb og kan fint gå på jobb en god stund til framover. Hvis jeg kun jobber 75 % nå vil jo opptjeningsgrunnlaget mitt for permisjonspengene bli lavere enn om jeg hadde sykemeldt meg 100 %, noe jeg ikke synes er rettferdig!

Jeg har skrevet til sykepleieforbundet og spurt, men lurer på om noen har vært borti dette? Jeg har prøvd å spørre sjefen også, men får så diffuse svar!

Fortsetter under...

Du sykmeldes i en prosenatndel i fra den stillingen du har (altså er utgangspunktet 75% stilling)

Man sykmeldes fordi man ikke kan ivareta sin vanlige jobb -altså kan man ikke jobbe noe ekstra i denne perioden (det ville jo være helt ulogisk -du er sykmeldt, men kan jobbe ekstra...)

Ja, det var det jeg var redd for. Vet det er logisk, men når man går inn i en stilling med det utgangspunktet at man kan jobbe 100 % selv om man har 75 % stilling så føles det ganske urettferdig å skulle tape penger på å bli litt sykemeldt i forhold til å bli 100 % sykemeldt for da beregner de jo lønna ut fra et gjennomsnitt.

Og dette er en av grunnene til at fagforeninger arbeider mot deltidsstillinger... Bare så synd at de fleste ikke tenker problemstillingene man kan komme opp i før man faktisk er der!

hm.. men jeg var assistent på sykehjem og hadde 32% stilling, men jobbet mye mer - og da jeg ble sykemeldt så gikk fikk jeg sykepenger ut fra et gjennomsnitt av de siste tre mnd... selv om jeg ikke hadde satt meg opp på ekstravakter like langt fremover som det jeg ble sykemeldt...

så er litt usikker der, egentlig -

husker også at venninnen min jobbet 120% til tider før forrige barn og da fikk hun høyere beregningsgrunnlag for foreldrepenger (loven sier at man skal ha utbetalt det man ville hatt dersom man ikke hadde fått baby - altså skal evt lønnsforhøyelse etc tas med)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...