Gå til innhold

Noen her som har prøvd Fenikkel te som gravid,eller er det noen som har hørt om man kan drikke den som gravid?? Eller er det farlig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et sted på nettet at gravide ikke måtte bruke det store mengder,men er 3-4 kopper te daglig for mye?? Jeg har også epilepsi,men har ikke hatt anfall på 7 år,kan jeg da drikke det??

Håper noen svarer..

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har ikke hørt at det skal være skadelig. Har du googla det? Det er jo ikke sort te med koffein, men urtete. En skal jo absolutt være forsiktig med noen urter også, men fenikkel te har jo blitt anbefalt til nybakte mødre og til spedbarn mot magevondt. Kommer jo an på str. men jeg har drukket både ammete og fenikkel te 2-3 ganger om dagen som gravid og ammende.

Skrevet

http://www.revolutionhealth.com/forums/pregnancy/161218

Fra et forum med mange linker

En mer seriøs nettside med flere artikkler og linker:

http://www.crazyfortea.com/fennelherb.html

Her skriver de om farene med store mengder fenikkel te:

Large doses of Fennel can cause uterine contractions and should be used with caution during pregnancy.

Caution should be taken when giving Fennel oil or tea to children under 6 as some natural chemicals that may cause adverse reactions (det er grunnen til at en anbefaler økologisk fenikkel te til spedbarn)

Vanskelig å vite hva en stor dose er, men en kopp om dagen kan ikke skade i alle fall:)

Skrevet

Erteposen får twins: Er ikke særlig flink i engelsk jeg! Gidder du oversette? :=)

Skrevet

Det kan jeg gjøre. Poenget er vel at store doser fenikkel kan forårsake tidlig fødsel, og da er vi tilbake til mengden. Om det bekymrer deg hadde jeg kanskje redusert inntaket til en kopp om dagen, noe som ikke er farlig og har heldige virkninger. Som ammende er du anbefalt å drikke fenikkel te, men gir du det til spedbarnet bør den være økologisk.

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Det kan forårsake rier og skal bruks med forsiktighet.

Annonse

Skrevet

jeg har ikke prøvd det enda! Har lest det hjelper på luft i magen og oppblåsthet,så jeg hadde lyst å prøve det nå! Og fortsette med det etter barnet er født! Og det skal vel også hjelpe for melkeproduksjonen også,skader ikke prøve ihvertfall!

Hvor får man tak i økologisk??

Store doser kan vel kansje bety at man ikke skal ta mer enn det som står på pakken/esken??

Skrevet

Det står ikke noe på pakken om mengde. Jeg kjøper fenikkel te hos en helsekost butikk som fører økologisk te, men siden jeg ikke gir det til spedbarn (det er en del giftrester i te fra kommersiell produksjon) kjøper jeg det overalt. Apoteket har hatt, og de har i alle fall ammete som inneholder fenikkel. Kanskje den er god å starte med? Jeg drikker en kopp fenikkel te pr dag pga oppblåsthet, og det fungerer godt på meg.

Skrevet

Poden fikk fenikkel te på Neo-avd. Fikk aldri beskjed om at den burde være økologisk.. Tror jeg ga han 2,5 ml flere ganger daglig... Laget av hel fenikkel fra apotek..

Skrevet

Men vist jeg drikker Fenikkel te når jeg ammer så får jo babyen i seg innholdet i te`en,trenger vel ikke gi den direkte til han da vel??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...