Deena Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Hei. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å lete etter svar, men tenkte at jeg kunne begynne her iallefall, se om det er noen der ute som er mer opplyste enn meg på dette området. Jeg har 2 barn fra et tidligere forhold, en på 15 og en på snart 11, men faren til barna mine døde i november 2000. Etter et par år med mye jobb, et av barna fikk diagnosert adhd, ingen hjelp fra familie, ble veldig sliten, så jeg ba om hjelp fra barnevernet. Mine 2 barn har det veldig bra hvor de er for øyeblikket, og vi har veldig god kontakt når vi er sammen, noe jeg er veldig og utrolig glad for. Men nå har det seg sånn...Jeg er gravid igjen, 11 år etter mitt siste barn, som ikke bor hos meg engang. Og faren til dette barnet bor i Nederland. Jeg er veldig glad i han, og han i meg, men vi bor ikke sammen for øyeblikket. Han har en jobb i Nederland, som lærer på en ungdomsskole, mens jeg ikke har noen jobb for øyeblikket i Norge. Han vil gifte seg med meg, og vil at jeg skal flytte til han. Jeg forstår dette veldig godt, da han har en god jobb der. Men jeg Har 2 barn her... så jeg føler meg veldig splittet. Jeg er så redd for at jeg kanskje ikke får se mine andre 2 barn så ofte, om jeg flytter fra Norge, men samtidig, så føler jeg at det er hans rett som far å få være sammen med meg og sitt ufødte barn. Noen som har noen forslag til hvem jeg skal snakke med først? Jeg kan ikke fortelle mine barn at jeg er gravid ennå føler jeg, da det er fortsatt veldig tidlig i svangerskapet og mye kan skje de første månedene. Jeg er bare litt redd kan man si. Men jeg vet at dette barnet jeg bærer i magen min, vil få en veldig god far, og som virkelig elsker meg over alt på jord. Kan jeg bo i Nederland f.eks, men fortsatt ha statsborgerskap i Norge? Hvilke regler er det for dette? Kan jeg ha 2 statsborgerskap? Jeg er mildt sagt litt forvirret, men håper å få fikset alt dette så snart som mulig. Takk for alle eventuelle svar
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 Du kan bo hvor du vil innen EU/EØS så lenge du vil. Du trenger ikke forandre statsborgerskap eller slikt(det tar da også ofte mange år i et land før en får lov til å få statsborgerskap i landet).
tiltiderensom Skrevet 7. juni 2009 #4 Skrevet 7. juni 2009 Statsborgerskap endrer du ikke ved evt. flytting, men pga skatterregler, utbetaling av div. støtteordninger, medlemskap i folketrygden osv. bør du undersøke om du skal melde adresseendring. Melder du flytting, mister du endel rettigheter i Norge, som det kan hende du vil få i det ladet du flytter til. Barnet vil følge deg dersom du ikke gifter deg og blir automatisk orsk statsborger, men du må melde fra til Norske myndigheter dersom du føder i utlandet for å få barnet registrert og få personnr og pass. Gifter du deg kan barnet ha 2 statsborgerskap fram til det er 18, tror jeg, så må det ta et valg. Uansett er det viktig å oppgi riktig informasjon til de 2 landene du forholder deg til, det er en del papirarbeid, men kontakter du trygdekontoret kan nok noen der gi deg info og råd/veiledning om hvordan du går fram. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå