Gå til innhold

trenger råd om mme!

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en liten gutt på 1mnd, og er førstegangs mamma...

lilllegutt sovner fort ved puppen og jeg er redd han ikke får i seg nok.

når jeg legger ham ned våkner han fort og vil ha mer mat.

har prøvd alt mulig for at han ikke skal sovne, men ingenting hjelper...

i tillegg syns jeg det er vanskelig å amme, det gjør vondt og syns ikke jeg får det til. Er det noen mulighet for å kombinere mm om mme? hvis jeg ammer litt for han vel i seg noe antistoffer også? har spurt på helsestasjonen, men der sier de at jeg bare skal fortsette å prøve å amme så går det nok bedre. Men nå er jeg så sliten at jeg trenger litt råd fra noen som vet og kan svare meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legger han på seg bra?

Isåfall får han i seg nok.

Har du vært i kontakt med en ammehjelper?

Kanskje de har gode tips til hvordan du kan holde han våken lengre.

Er du sår? Kanskje han ikke tar skikkelig tak?

Det er godt mulig å delamme, å du kan jo også pumpe deg og gi på flaske.

Jeg syns det er vanskelig å råde deg til det ene eller andre...

Alle vet jo amming er best, men ikke alltid og ikke for alle.

Du må nesten kjenne litt på det selv; klarer/orker du å prøve litt til? Kanskje hvis du får skikklig hjelp hos noen med peiling (en ammehjelper) så løser det seg.

Masse lykke til!

Skrevet

Jeg hadde det akkurat som deg! Og fikk ikke noe hjelp av helsestasjonen, bortsett fra det evinnelige rådet om å fortsette å amme så går det nok bedre etter hvert...

Lille jenta mi er snart 4 måneder nå, og hun fikk morsmelk og morsmelkerstatning i annenhvert måltid de første 6 ukene. Jeg fikk aldri nok melk, og jenta mi ble ikke mett, til slutt orket jeg ikke mer og begynte å gi tilegg.

Da ble hun en blid, mett og fornøyd jente som begynte å legge på seg riktig:)

Jeg har altså bare god erfaring med å delamme. Som du sier; det er jo bedre at hun får i seg litt morsmelk enn ikke noe i det hele tatt.

Skrevet

Hei Lottiebell

Det skal ikke gjøre vondt å amme! Jeg vil absolutt anbefale deg å ta kontakt med en ammehjelper, der er det mye hjelp å hente. Er du heldig så har du en i ditt distrikt som kan komme på hjemmebesøk.

Gå inn på www.ammehjelpen.no Under Få hjelp/råd kan du finne tlf nr for ditt fylke. Det er ikke flaut å ta kontakt med de, flinke damer som både har opplevd problemer selv og hjulpet mange andre i tilsvarende situasjoner.

Sjokkerende at de ikke kunne gi mer hjelp på helsestasjonen din. Legger han tilfredstillende på seg? Kjenner andre som har fått anbefalt å spe på med mme fra sin helsestasjon som også har hatt barn som sovner med puppen, det var pga dålig vektoppgang.

For mange går det fint å kompinere pupp og flaske, men det er ingen enkel løsning. Av de jeg kjenner så har noen valgt å gi pupp først for så å gi flaske. Dette har blitt veldig tidkrevende. Andre har valgt å gi 1-2 måltider bare flaske og resten pupp. Tror de har vært mer fornøyde og har klart å holde på ammingen lenger. Uansett må man være obs på økedøgnene da. Når de plutselig vil henge ved puppen konstant et par dager så må man la de gjøre det for å få opp produksjonen.

Håper du finner en god løsning for dere, og husk at de første 6-8 ukene gjerne er unntakstilstand og fryktelig utmattende uansett.... Ting pleier å ordne seg mer etter hvert. Men som sagt skal det ikke gjøre vondt å amme da, så det ville jeg søkt hjelp for.

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...