Gå til innhold

til alle som skal kjøre bil i utlandet, sjekk om det norske førerkortet gjelder der.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis ikke får du et ekstra "førerkort" på turistkontoret. kostet under 200,-

Skrevet

Sakset fra veivesenet:

I hvilke land kan jeg kjøre med mitt norske førerkort?

I Norge har vi fire forskjellige førerkortmodeller som er gyldige (lite rosa i bankkortformat, to versjoner av stort rosa samt liten grønn bok).

Disse førerkortmodellene er også gyldige i alle EU/EØS-land, men vi vil anbefale deg å bytte til EØS-modellen (bankkortformat) dersom du skal reise til utlandet, slik unngår du misforståelser.

Særlig anbefaler vi deg å bytte inn det grønne (liten grønn bok) som ikke har internasjonale klassebetegnelser

Skal du kjøre bil i land utenfor EU-/EØS-område, godtar mange land EØS-modellen slik at du trenger ikke internasjonalt førerkort i tillegg.

Men Statens vegvesen anbefaler at du tar kontakt med myndighetene i det aktuelle landet-eller landets ambassade i Norge- og forhører deg om hvilke regler som gjelder.

Internasjonalt førerkortet får du ved henvendelse til NAF (Norges auotmobilforbund), KNA (Kongelig norsk automobilklub) eller MA (Motorførerenes avholdsforbund).

I USA måtte jeg ha int. førerkort - men det var hundrede og ørtten år siden....

Skrevet

reiser til usa nå og må ha eget førekort i tilleg til det her hjemme. Fikk det på turistkontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...