Gå til innhold

min igang satte fødsel. :)

Anbefalte innlegg

Overtids kontroll fredag og søndag. Nektet å bli satt iganng. Før mandag. Liker at ting gå naturlig, men ga etter for press mandag. Selv om ungen hadde det bra i magen.

Jeg ble begynt igang satt mandag piller i skjeden 2 ganger med 6 timers mellom rom.. Måtte ligge i sengen 2 timer etter at de var satt inn. Ganske jævlig med ond rygg!! Samme tirsdag.

Kranglet meg til å få reise hjem å sove hjemme alle netterne! Ene legen sa at ungen kunne dø , navle streng kunne dette ut etc... Siden jeg var i start faseen av en risiko fødsle. ( Som alle igang satte fødsler er ) Før igang setting , sa de bare at jeg skulle få modnings piller. Det var eden infoen jeg fikk, Hvorfor informerer de ikke om risikoen med igang setting før de begynner?( Sov ikke godt den natten, men dro hjem. Bor 10 min fra sykehus- 5 om vi kjører fort. )

Tirsdag kveld var det 3 cm åpning.. Onsdag morgen 3,5 cm.. Gikk ikke fort dette her. Men hadde mage smerter i nedre del av mage periodisk fra tidlig mandag morgen. De sa at så lenge jeg kun kjente det i nedre del av mage, så kunne det ikke vær rier. Ok sa jeg. Fikk modnings gele kl 10. Mage smertene økte på sa jeg.Fortsatt i nedre del . Fikk beskjed om at det var modning bare. Da sa de at de skulle komme og sjekke åpningen kl 16 . Og legge inn mere gel, om det ikke var mye forandring. Da blle jeg motløs... Og lurte på kor lang tid dette ville ta.

13. 00 målte de bevegelsene i magen . Ingen rier slo ut på måleren, Jeg hadde så ondt at jeg ikke klarte å bevege meg innimellom. Jeg tenkte fy flate .. hvordan vill riene bli. Har hørt at riene ved igang satt fødsel kan være ekstra ondt.

Kl 13.30 var det endel verre, og jeg spurte om tips til hvordan jeg skulle takle smertene på best mulig måte. Jeg fikk en varme flaske, og beskjed om at riene ville bli mye verre og at de skulle sjekke åpning kl 16, MEn at jeg skulle gi beskjed om jeg kjente noen rier.

.

Kl 14.30 splasjet vannet ut. Ikke hadde jeg skiftet klær engang . Og kl 16 var gutten ute. Ikke smerte stillende, klippte et klipp. Så måtte sy litt. Men ikke så rart når hodet var 38 cm. Jordmor gikk ut på gangen like før han kom ut , så jeg holdt igjen hodet hans og ropte : No kommer han, så kom og pass på at jeg ikke revner. Da fikk ho fart på seg :) Fikk mye skryt. Hun sa det var en ære å være med på en slik første gangs fødsel. Hun sa ingen ting under fødselen, gikk bare runt og ryddet i skap. Tror det gjorde fødselen til en så bra opplevelse.

Er utrolig glad det var vakt skifte like før vannet gikk!! Jordmoren og jodmor studenten som var det før på dagen, likte jeg ikke!De som sa jeg ikke hadde rier. De dro meg i beine etc når de skulle sette modning gelen.Følte meg mere som et slakt,, enn som en fødende passient.

Jeg spurte om råd til å takle mage smertene(riene) på best mulig måte , Alt jeg fikk var ei varme flaske og beskjed om at det vil bli mye verre. Jeg sa mage smertene var onde, og spurte om råd.

Tror ikke det er alle som forstår at folk er ulike . Det er ikke alle som hyler når de har vondt.

Det som hjalp meg under press riene var å bite i en våt, kald vaske klut!! Anbefales !!

Er alt ialt fornøyd med fødselen, og har ikke fått fødsels angst.

Fra riene startet til han var ute gikk det ca 4,5 timer. Etter mine beregninger. Mistet litt over 1 liter blod, så var litt svimmel på kvelden, men formen er bedre allerde. Litt mørbanket i kroppen, litt sår men alt i alt i veldig bra form . Skal hjem fra sykehus i morgen . Blir der en ekstra natt for barnefaren er redd for å ha meg hjemme med lav blodprosent. Hadde tenkt meg hjem idag egentlig.

Gutten tok pupp med engang, og melken renner.Håper det fortsetter slik. Sover godt og er en blid gutt. På 4kg og 53 cm,

Så jeg tror ikke igangsatt fødsel trenger å være verre enn en normal en.. Glad gutten min ikke ble enda størrre før han kom ut!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140204668-min-igang-satte-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...