Gå til innhold

Andre som har hatt cervical graviditet?

Storepus - gir ikke opp

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd litt at hvert, men har enda ikke barn. Har hatt en 1MA i uke 15 (død i uke 7), 1SA i uke 5, 1 exu i uke 6 og 1 exu i uke 7. Venstre eggleder ble da fjernet siden det var andre gang det festet seg på samme sted. Ved siste exu ble det etter hvert også oppdaget en cervical graviditet som betyr at egget fester seg i livmorhalsen og vokser der. Dette er selvfølgelig ikke et bæredyktig svangerskap og er særdeles farlig da faren er stor for ekstrem blødning med fjerning av livmoren som resultat. I tillegg er det VELDIG sjeldent. Jeg opplevde ekstrem blødning, men var heldig som ikke mistet livmoren. Det døde "forsteret" ble fjernet i to runder, første gang i januar, andre gang i februar. Nå er jeg i 3pp etter siste exu og har ikke akkurat positive tanker om det å bli gravid. Er det noen andre som har opplevd cervical graviditet? Føler meg veldig alene og lurer veldig på om noen har opplevd dette og blitt gravide etterpå (og at det har gått bra).

Jeg har ikke hatt noen utredning da legene mener at de blodprøvene de har på meg ikke tilsier at noe er galt. Dessuten mener de også at jeg har vært gjennom så mye at jeg trengte en pause i fra sykehuset og leger. Denne pp har jeg også tatt en dobbelkur med Pergo og skal sannsynligvis i gang med IVF hvis jeg ikke blir gravid innen august.

Det var min historie..............

Fortsetter under...

Å kjære deg, du har opplevd litt av hvert må jeg si... Håper virkelig at du lykkes snart, enten du trenger pergo- eller IVF hjelp.

Har aldri hørt om cervical graviditet før, men det innlegget ditt gjorde meg litt nyskjerrig...Du sier at det kan medføre ekstrem blødning, når ble det oppdaget hos deg og når kom blødningen? Hadde du testet positivt i forkant? og hadde du mye smerter?

klem

Jeg har ikke skrevet om det her fordi jeg ville ikke at andre skulle begynne å tenke at det skjer dem. Det er nok av hysteri her inne........ Cervical graviditet er en sjelden form for graviditet utenfor livmoren. Som regel setter det seg i egglederen, men en sjelden gang andre steder. Det tok lang tid før de fant ut av hva det var. Jeg var gravid i uke 7 og fikk en spontan blødning uten noen smerter. Det bare rant ut friskt blod og klumper som var helt gigantiske. Trodde automatisk at det var en SA så var på UL hos gyn. Han tok HcG prøver som viste at det steg, men ikke nok. Ullevål konstaterte ny exu og jeg ble operert i november i fjor. Etterpå hadde jeg masse vondt i magen og følte meg ikke vel. Gikk tilbake til gyn for å sjekke at alt var normalt før vi begynte å prøve igjen. Da fant han en klump på 3x3 cm som han ikke viste hva var. Jeg ble sendt opp til Ullevål og de mente det var en blodklump. Ble lagt inn til utskrapning og når jeg våknet fikk jeg beskjed om at de ikke kunne gjennomføre utskrapningen pga ekstrem styrtblødning. Jeg fikk tome hos en spesialist i midten av januar. Han mente da at det var en muskelknute. Imellomtiden hadde jeg også hatt en MR undersøkelse. De bildene viste fosterrester og de trodde derfor det var blæremola. Så etter et utall diagnoser ble jeg da lagt inn for en hysteroskopi i slutten av januar når al HcG var ute av kroppen. Da viste det seg at det var et svangerskap som satt i livmoren. Som sagt så er dette ekstremt sjeldent og legen på Ullevål lager et case om meg. I tillegg til dette har jeg da hatt to svangerskap utenfor livmoren samtidig; 1 i venstre eggleder og 1 i livmorhalsen. Med andre ord MAKS uflaks.

Det rareste er jo egentlig at jeg ikke lar mer skremme. Vi står på som bare det for bli gravide for 5. gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...