Gå til innhold

Er det vanlig å slippe fostervannsprøven nå?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ville bare dele dette med meg. Skal til Bergen på mandag på Fosterdiagnostikk og ultralyd. Har gruet meg sååå mye og sett for meg sprøytestikk i mage og det som verre er. Ringte opp i dag for å høre om jeg måtte ligge etter prøvene var tatt. Men nå var det ikke vanlig å ta fostervannsprøve fikk jeg vite. De så ting så godt på ultralyd + at det var vanlig blodprøve de skulle ta, såkalt dobbeltest. Utifra det kunne man finne mye idag. Jeg ble 10 kg lettere (noe som virkelig kunne trengs nå hehe).

Andre som har vært inne til slik prøve?

Fortsetter under...

Jeg har vært på duotest men ikke fått svar enda.

Det er ca 1% som aborterer etter forstervannsprøve og derfor er det jo helt genialt at de har funnet en metode uten risiko.

Jeg var først på veiledningssamtale og legen der sa at duotesten fanger opp ca 90% av avvikene. Det er godt nok for meg!

Det viktigste de måler på ul i uke 12 er nakkefolden og lengden på lårbeinet. Barn som har kromosomavvik har avvik fra normalen på disse målene. Syns det er stor forskjell på å få vite om det er noe feil i uke 12 enn å vente på svar på forstervannsprøve i uke 16-17 kanskje.

Duotest og fostervannsprøve er jo to heilt forskjellige ting. Fordelar med duotest er jo at det er ufarleg for fosteret og kan gjerast tidlegare i svangerskapet, fordelen med fostervannsprøver er at det gir sikre resultat. Det som er ganske vanleg er å å begynne med duotest og så gå vidare til fostervannsprøve viss duotesten viser stor sjanse for kromosomfeil. Det er DU som velger korleis du vil det skal gjerast med deg, om duotest der du får ein GOD indikasjon på ein heilt ufarleg måte eller om du vil VITE sikkert, og derfor tek den risikoen som fostervannsprøva utgjer.

Lykke til!

Har to, nr.,3 i hjartet, lille håp i magen

Duotest og fostervannsprøve er, som sagt over, to forskjellige tinn. Duotest tester for tre kromosomfeil; trisomi, 13, 18 og 21, mens fostervannsprøve tester for alle kromosomfeil + at resultatet på en fostervannsprøve er helt avklarte, mens resultatene av en duotest ikke er 100 % sikre.

Vi var på genetisk veiledning og hadde i utgangspunktet tenkt å ta duotest. Men etter å ha sett statsitkk og hva det innebærer med evt kromosomfeil utover de som duotesten sjekker, valgte vi fostervannsprøve. Jeg var engstelig for abortrisikoen som er mellom 0,5 og 0,75 % øket etter inngrepet. Men; alt gikk veldig bra. Jeg tok det med ro noen dager - og resultatet var bra; et kromosomfrsikt guttefoster.

Lykke til med valget! Det er viktig at det er du og partneren din som velger og ikke helsepersonellet!

Det stemmer at det er på trisomi 13,18 og 21 du får svar i form av tal på sjansane fo kromosomavvik på ein duotest, men svara ein får her seier også noko om sjanse for andre kromosomfeil. Grunnen til at dei rekner ut tal på 13,18 og 21 er jo at det er dei mest vanlege feila. Sjanse for alle andre sjeldne feil vert det truleg for vanskeleg å rekne ut, men det vi fekk vite er at får ein gode tal for 13,18 og 21 gjeld dette også for andre kromosomfeil. Nakkefolden som vert målt er jo f.eks ein god indikajson for alle kromosomfeil. Da vi mista i haust var det jo ein heilt annan kromosomfeil, men indikasjonen var auka nakkefold.

Det fins ikkje noko rett valg her, som anonym over også seier, ein må velge det som er rett for nettopp deg sjølv.

Har to, nr.3 i hjartet, lille håp i magen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...