Gå til innhold

har angst for svangerskapskontroller.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke noe glad i å gå på svangersk. kntr. Blir lagt inn 2 av 3 ganger med høyt BT. Hadde det hele forrige sv.skap også. Det er ikke forgiftning kun BT.

Bare kontrollen i seg selv gjør at jeg blir stresset.

Men jeg vil jo sjekke at alt er bra også....

Flere som har det slik?

Jeg har nå hatt noen uker hvor jeg ikke har vært til kntr. og jeg har følt meg super bra, magen har vokst masse og jeg kjenner masse liv....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid for høyt blodtrykk i begynnelsen av en svangerskapskontroll, for jeg blir ekstra stresset fordi jeg VET at jeg skal sjekke blodtrykket, og ergo blir det høyt (til tider veldig mye for høyt!).

Jeg går til legen heller enn jordmoren, og ber om å få tatt to hvilende (liggende) BT med digitalt apparat, som er langt mer pålitelig enn vanlig overarmspumpe og stetoskop eller armleddsmåler.

Helsesekretæren tar først ett, deretter hviler jeg på en benk i 5-10 min, og så tar hun ett nytt. Da har det så langt alltid gått ned til normale verdier.

Jeg er nå 35+4 på vei, jobber 100 % og er i toppform, og legen er ikke nevneverdig bekymret for at BT er høyt i begynnelsen av kontrollen, så lenge det stabiliserer seg når jeg får roet meg ned.

Anbefaler deg å følge med på om du får mye hodepine, magesmerter eller prikker foran øynene. Hvis så, bør du kontakte lege/jordmor; da kan det være tegn på at blodtrykket er for høyt til hverdags også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...