Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Hva er egentlig det? Så at noen nevnte det i et tidligere innlegg, har aldri hørt om det før...
Superbolla Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Fentanyl er smertestillende som gis under fødsel. En dose hvert 15 minutt. Jeg fikk det med førstemann, og det funket veldig fint. Sørlandet sykehus gir dette til nesten alle fødende i stedet for petidin, fordi oetidin påvirker barnet mye mer enn fentanyl. I går hadde vi en diskusjon rundt bruk av fentanyl, for noen mente det absolutt ikke burde brukes i forbindelse med fødsel. Jeg har nå snakket med legen min, og hun sier at det ikke stemmer. De hadde selvfølgelig ikke brukt det under fødsel dersom det var farlig for mor eller barn.
Lykke X 4 Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Fentanyl er et veldig sterkt smertelindrende legemiddel, et såkalt opioid (som bla. morfin). Og gis ofte ved narkose. Det er respirasjonshemmende avhengig av dose.
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 4. juni 2009 Er det noe alle fødende kan få?
❤Silly Dilly ❤ Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 Kommer sikkert ann på hvilket sykehus man er på.. Syns alle praktiserer så forskjellig, og har ulike holdninger til dette med smertelindring og hva de bruker på det bestemte sykehuset..
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 4. juni 2009 Hm, noen som har født på Ullevål da som vet hva man kan få der?
Pysekatten med 2 i magen:) Skrevet 4. juni 2009 #7 Skrevet 4. juni 2009 Tror Sørlandet sykehus er et av få som bruker fentanyl. Jeg fødte for en uke siden og fikk det og det kan virkelig anbefales. Jeg fikk minimumsdose, men bli skikkelig salig på de verste riene på slutten, men var helt klar da det ble tid for å trykke.
findus1 Skrevet 4. juni 2009 #8 Skrevet 4. juni 2009 Hei! Har født på Ullevål (og skal dit igjen). Sjekket på nettet nå og ang. smertelindring, så fant jeg ikke fentanyl dessverre... Hørtes jo veldig greit ut, så det er rert med så ulik praksis...
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 5. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 5. juni 2009 Ja, må innrømme at det høres ut som om det kan være en mer behagelig smertelindring enn epidural.... Noen av dere som kan beskrive forskjellen på epidutral og fentanyl?
Superbolla Skrevet 5. juni 2009 #10 Skrevet 5. juni 2009 Jeg har ikke fått epidural, kun fentanyl. Men epidural blir jo satt i ryggen, mens fentanyl får man intravenøst i armen. Noen jeg kjenner som har tatt epidural sier at de nesten ikke kjente riene, men jeg synes ikke det er sånn med fentanyl. Det gjør vondt, og man kjenner riene godt, men synes likevel det gav meg god smertelindring. Tror det er mer "big deal" å få epidural enn fentanyl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå