Gå til innhold

Noen sykepleiere/sykepleierstudenter her? Ang adm. pleieplan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle så gjerne hatt noe hjelp :P

Sitter helt fast...

Hehe :)

Skrevet

holder man fortsatt på med det tullet? har knapt skrevet en pleieplan siden jeg ble sykepleier og papirene finnes ikke på avdelingen engang... Kan desverre ikke hjelpe, for jeg husker det ikke...;-)

Skrevet

Ja det er litt frustrerende, for dem ute i praksis vet ikke hva det er lengre heller : /

Skjønner ikke poenget egentlig, hadde vært mye bedre om vi heller fikk øve oss godt på dokumentasjon slik det faktisk er idag...

Og hendersons 14 punkter... Blææææ :S

hehe :)

Skrevet

Og Hendersons 14 punkter er det egentlig bare å venne seg til, for mange av systemene som brukes på sykehusene er bygd opp etter det;)

Skrevet

Hendersons 14 punkter er gammeldags :P

Jeg lurer på litt rundt formulering av sykepleiediagnose og hvilke mål/tiltak jeg skal skrive

Skal ta for meg ernæring (er undervektig) og det psykososiale (ensomhet og vil ikke ut fra rommet)

Skrevet

misunner deg ikke=) kjenner at jeg ikke savner denne delen av studiene!

tips, du skal aldri stille diagnose.. det er det bare leger som gjør...

Skrevet

Jeg vet det...

Sykepleiediagnose som jeg skrev er jo diagnoser (svikt i grunnleggende behov) sykepleiere kan behandle og hjelpe til med.

F.eks dårlig ernæring, sengeliggende... osv...

Skrevet

det er sant, men ville ordlagt meg annerledes. lærer/ sensor kommer til å trekke ned på det vis du kaller det spl diagnose...

Skrevet

kan du ikke føye på noen leggsår og trykksår i hekken, så har du noe mer "konkret" jobbe med? Sår-prosedyrer o.l.. Det henger sammen med dårlig ernæring og liten sosial omgang/aktivitet også:-)

I den triste virkelige verden har man uansett ikke tid til å sosialisere/være sammen med/sitte hos/mate/oppmuntre/motivere/mobilisere osv de stakkars gamle på sykehjem uansett...

Skrevet

hehe går du på HIO superduper? ;) Hjemmeeksamen? :)

Skrevet

Sykepleiediagnoser er helt in - og veldig trygt å bruke. Det er noe helt annet enn en medisinsk diagnose, det er rett og slett en sykepleiediagnose. Vi skriver bare pleieplaner etter det der jeg jobber. OG - vi bruker Hendersons 14 punkter - de er absolutt ikke gammeldagse, men ligger som bakgrunn for VIPS-modellen vi bruker. Ernæring er et av punktene, og psykososialt et annet - skjønner ikke hvorfor du mener de er gammeldagse? Du kan helt fint kombinere sykepleiediagnose og Henderson;)

Skrevet

feks. Pasienten er undervektig relatert til dårlig matlyst/ernæring som kan føre til trykksår.

Skrevet

Jeg syns iallefall de 14 punktene er vanskelig å jobber etter når det gjelder min primærpasient. Men jeg valgte kanskje en for "enkel" pasient. Punktet: Å unngå farer fra seg selv og skade andre.... Og punktet om å arbeide med noe ... produktiv sysselsetting (husker ikke setningen) DE TO punktene hater jeg hvertfall...heheh :o)

Nei går ikke på HIO. Er levering av adm.pleieplan på valgt pasient for å få godkjent praksis dette :)

Skrevet

Tror ikke hun kan trekke meg noe for det, for i malen til pleieplan står det: Sykepleiediagnose/sykepleieproblem :)))

Skrevet

Ingen av dere som har en gammel pleieplan jeg kunne fått sett på? Se om d er noen tips?

Blir jo uansett ikke kopi ;)

Dette er jo en annen pasient :)

Skulle bare sett hvordan andre har gjort d...

Skrevet

Jeg er vant til en forenkling av punktene;) Men hvis du skal skrive om underernæring og det psykososiale kan du jo styre unna de to forhatte punktene;)

Skrevet

En pleieplan skal vel inneholde

P- problem

T- tiltak

R- ressurser (pasientens)

M- mål

Dato for oppstart, dato for eventuell seponering, kortsiktige mål samt langsiktige mål, etc..

Kan skrives i kolonner, med tall bak.

Altså P1 (problem en) og i neste kolonne T1 for tiltak på problem en, m1 for mål på det problemet, r1 for ressurs relatert osv.. Skjønner?

Skrevet

Ja jeg har malen, så oppsettet er greit :)

Skulle mere likt å se hvordan andre skrev alt, hvordan dere formulerte liksom :)

Vanskelig jeg... hehe :o)

Skrevet

Sykepleiediagnosene er gjerne basert på et problem, en risiko eller en ressurs, og så tar en med hva dette er relatert til og hva det fører til. Deretter må en ha med målsetting og tiltakene.

Skrevet

Jeg skrev svaret samtidig som du skrev ditt;) Har dessverre ikke noe eksempel liggende, ellers skulle jeg sendt deg det. Lykke til!

Skrevet

Vet ikke om du fortsatt er våken, men svarer uansett. Vi har begynt med all dokumentasjon på data, og bruker NANDA og NIC der jeg jobber. En ting som er veldig greit med det er at de inneholder veiledende behandlingsplaner, og du finner to eksempler som du kan se på på denne siden:

http://www.dips.no/dipsnew.nsf/d8008ff72aa2b44dc1256b3e004c5b12/9a93f7e99d48a9d4c1256b6000358ef3?OpenDocument

Mulig du kan plukke opp noe på denne siden også:

www2.dips.no/neted/upload/attachment/site/group1/VBP___angst.doc

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...