Gå til innhold

For eller imot fliser i gang/kjøkken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fliser i gang og kjøkken her? Vi har planer om å flislegge. Men noen mener at det blir alt for hardt gulv når man har små barn og at disse vil falle og slå seg så fælt. Vi har laminat-gulv der i dag, og vi synes at dette gulvet også er glatt og hardt og at det derfor ikke vil bli så mye værre med fliser. Noen som har noen synspunkter på dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg er et STOOOOORT FOR.

Fliser på gang og kjøkken er genialt og skal bytte til det etterhvert som vi pusser opp de rommene.

Hadde det i gamleleilgheten og savner det.

Men la de være mørke, for alt synes på de lyse.

Ja det er hardere, og ting som mistet i gulvet knuser lettere, men det har ikke vært noe problem. Eldtsemann lærte å gå på disse gulvene uten uhell.

Ser ingen negative ting med fliser på noen gulv i det heletatt.

Skrevet

Men du frokostquiz, om det ikke er noen ulemper...hva er fordelene da?

Skrevet

jeg har fliser på badet, og det er jo fint og greit på mange måter, men fy for noe drit å vaske på! Så jeg ville ikke lagt det.

Skrevet

Hva fordelene er???

Lettere å rengjøre.

Tåler mer av vann og røff behandling.

Finere

Vi vurderer til og med fliser på stua når vi snart skal bygge.

Skrevet

Er veldig for fliser i gangen :) Men veldig for billig vinyl/laminatgulv som ikke gjør noe om blir ødelagt på kjøkkenet - i hvertfall så lenge ungene er små og griser og knuser og søler og skraper opp... Hehe.

Annonse

Skrevet

har sorte blanke fliser i gangen. ser kjempebra ut, men er ett helvete å holde rent.

på kjøkkenet har vi klikk klakk gulv, imiterte fliser. veldig slitesterkt, tåler vannsøl. o.l. veldig lett å holde rent.

Skrevet

Jeg hater både laminat og flis på gulv en skal jobbe på. Gang er greit nok, men aldri kjøkken. Får vondt i rygg og bein, og så er det noe drit å vaske. Har en kjøkkenbord så knuser glass som treffer gulvet.

Skrevet

Vi har nytt hus og fliser i blandt annet hall og kjøkken. Ville aldri i verden ha byttet det mot noe. Belegg er stygt (min mening), laminat er i allefall hardt å stå på + at det bråker fælt når man flytter på stoler eller lignende. Parkett blir det riper og hakk i med en gang på et kjøkkengulv (også min erfaring).

Fliser er pene og lette å holde rene. Dessuten er det bare tull at ungene faller å slår seg så fælt. Vi har to små og det har aldri skjedd her. Dessuten ser jeg på det som et pluss at det knuses noen glass av og til, selv om det er veldig sjeldent - kanskje 3 ganger på 2 år.

Dere må bare bestemme selv hva dere liker best.

Skrevet

Jeg hadde flis i gangen og kjøkkenet og jeg sier ALDRI mer!!! Det er noe skikkelig herk å vaske. Spesielt på bade hvor det samler seg hår osv. Jeg gidder i hvert fall ikke å ligge å vaske hver fuge.

Det er så mye fint i vinyl som er kjempelett å holde rent. Kommer aldri til å legge mer flis

Skrevet

Vi har fliser i gang, med varmekabler, og er veldig fornøyd. Kjøkken går i ett med stue så der ha vi felles gulv, men hadde muliignes gått for flier dersom det var adskilt.

Skrevet

Mot.

Vanvittig mye dritt som samler seg mellom flisene! Skal ikke ei flis inn i mitt hus mer. Holder med badet.

La belegg som ser ut som skifer i gangen. Veldig fint og adskillig lettere å rengjøre.

Skrevet

VELDIG FOR!!

Har fliser over alt utenom soveromma. Er veldig fornøyd med di store litt sånn rue steinaktige vi har i stua. Noe lignenes i gangen, men mindre og annen farge.

Kjøp jiff mopp med sånn for flis til rue fliser, og vanlig jiff mopp micrifiber til glatte fliser (ttypisk på bade)

Fliser er lette å rengjør, vaske, støvsuge, og ser ikkje skjolder for fugene deler jo litt av :)

Hadde lagt i alle rom igjen hvis jeg skulle bygge på nytt. Har varmekabler i alle mine, men ikke brukt varme på vaskerommet ennå.

Hadde gladelig lagt ute på tarassen også hvis noen spanderer ;)

Annonse

Skrevet

Jeg ville aldri hatt fliser over hele huset, vi betaler allerede altfor mye i strømregninger... Har fliser i gangen og på det ene badet. Terakotta på badet, og det er noe skikkelig dritt når jeg skal vaske. På kjøkkenet har jeg laminat som ser ut som fliser, det er også hardt, men ikke så iskaldt som fliser. Foran komfyr/arbeidsbenk har jeg ryer, sliter med ryggen, og pga det så angrer jeg på at jeg ikke bare fikk lagt vinylgulv...

Skrevet

falling har aldri vært et problem. helle leiligheten min er fliser og de lærer fort at løping inne ikke er noe lurt og heller ikke lov.

ellers er det genialt med fliser, det eneste dumme er at det er litt kaldt.

Skrevet

Imot. Vi holder på å bygge hus, og det blir ikke en eneste flis i hele vårt hus. I angen skal vi ha epoxy gulv. På kjøkkenet vil jeg ikke ha noe som er så hardt som epoxy, så der blir det nok gummigulv uten knotter på partiet rundt kjøkkeninnredningen. Parkett eller massiv plank på resten.

Fliser er fryktelig hardt, så på et kjøkken vil jo alt som går i gulvet knuse. Det er dessuten veldig kaldt, så en er avhengig av å ha gulvvarme under. På et kjøkken der en står og går mye er det veldig hardt for rygg. Sørg i tilfellet for å ha gode innesko. Åsså er det jo et herk å holde rent. Jeg syns også at fliser har hatt sin tid. Littegrann 90 syns jeg, men det er jo smak og behag da.

MEN; jeg syns de finste flisene er veeeldig mye finere enn laminat gulv. Viss det skulle bli flis, så velg store. En del 60x60 er ikke så aller verst.

Gjest tarantulla
Skrevet

Junior slo i stykker en tann på flisene i gangen her - hadde vi hatt parkett eller annet hadde det ikke skjedd...

Her utstyrer vi barna med tøfler så de ikke glir på parketten. Bruker forøvrig tøfler selv også, vi voksne :-)

Jeg ville ikke hatt fliser på kjøkkenet, med mindre jeg hadde veldig god råd - for går det en kjele i gulvet må du bytte flisen... og da må man gjerne bytte all fugen fordi ny fuge vil ha annen farge enn gammel....

Fliser er også vanvittig kaldt. Vi har som sagt dette i gangen - uten varmekabler under - det er rett og slett direkte ubehagelig å gå på (om man ikke har tøfler på). Varmekabler er ikke så vanlig å ha på kjøkken, og vel heller ikke så veldig anbefalt i et rom man oppholder seg mye...

Skrevet

Personlig ville jeg ikke hatt fliser på kjøkkengolv. Hardt og glatt...

Svigermor har fliser i største delen av 1.etg og anbefaler det ikke. Det ser bra ut de første årene, men når det har gått noen år blir det forferdelig å holde rent (det slites raskere på kjøkken enn på bad fordi man går jo mye mer på kjøkkenet). Flisene ser pene ut, men fugene og overflaten slites.

Jeg syns ikke det er helt kompanibelt med småbarn heller. Blir jo livsfarlig glatt når det blir litt søl på gulvet. Og glatte gulv som er så vondt å ramle på er ikke noe særlig for ustødige små barneføtter.

Ikke kan man miste noe i gulvet heller.. Svigermor fant rødbetsaft i årevis etter at det gikk et glass i gulvet. :) Og de har hatt 2 turer på legevakten etter å ha sklidd..

Skrevet

Mot. Har d på kjøkkendelen i stuen, og hater d. Er noe drit å vaske, har hvite fuger også. Flytter heldigvis snart og får da laminat på gulvet. Jippi. Aller helst ville jeg valgt belegg, enklest å vaske.

Skrevet

Vi har fliser i hall og gang, men ikke på kjøkkenet. Vi vurderte fliser på kjøkkenet da vi renoverte det for 4 år siden. Spurte en del venner som har fliser på kjøkkenet, og alle som en anbefalte oss ikke å ha fliser på kjøkkenet. Alle angret på at de hadde det.

Har ikke spurt alle hvorfor, men de vi har snakket med nevner det med at "alt" du mister knuses/går i stykker. Flere hadde fått vondt i knær og rygg etter at de hadde fått fliser på kjøkkenet, ettersom du faktisk går og står mer på kjøkkenet enn f eks gang/bad.

Til oss ble det parkett på kjøkkenet, og vi angrer absolutt ikke på det. Mykt og godt:)

Skrevet

tarantulla

Det finnes mange forskjellige fliser, og kjøper du tynn dritt dåler de nok ikke en kjele. Må selvfølgelig legge etter forholdene.

Det finnes fliser som er omtrent umulig å knuse, ikke koster de all verden heller.

Og å legge fliser uten varmekabler er bare ren dumhet. Selvfølgelig må en ha varmekabler under.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...