♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Og håper på noen gode råd fra andre med erfaring :-) Hvor lenge er det vanlig å fullamme (min tolking av ordet fullamming er at man kun ammer og ikke gir noe annet) ? Når er det vanlig å begynne å gi annet ved siden av, og hva gir man da ? Når varmen snart kommer over oss (igjen) - er det da greit å gi vann på flaske i tillegg til morsmelk - jeg tenker på for tørsten og væsketapet i varmen... De dagene det var så varmt nå i pinsen, hadde jeg knapt pause i ammingen, jentungen var tørst (?) hele tiden, stakkar.. Håper noen kan hjelpe en "stakkars" nybegynner ;-)
- Silje Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Jeg har litt erfaring med min 6 mnd gammel jente, men er ingen ekspert ;-) Stemmer, fullamming vil si at du kun ammer og ikke gir noe annet mat. Det anbefales så sant du har mulighet til det å fullamme til dem er 6 mnd. Men mange begynner litt tidligere, med f.eks. grøt. Vi begynte med grøt til vår jente da hun var 3,5 mnd gammel. Dette var rett og slett fordi jeg da i noen dager hadde veldig lite melk i den ene puppen, og hun ble ikke fornøyd kun av melk fra en pupp. Melken kom tilbake etter et par dager, men siden hun likte grøt så valgte vi å fortsette med det. Begynner du med fast føde i 6 mnd alderen kan du gi grøt eller middagsmat. Enten kan du lage selv eller så finnes det i butikken, både grøt og middagsglass. Men det må du nesten finne ut av hva som passer best for dere! Hvor gammel er jenta di da? Du kan høre med helsestasjonen der du bor om hva de anbefaler. Da vi begynte med grøt ble vi anbefalt å begynne med maisgrøt eller risgrøt. Det står på pakken om det blandes med mm/mme eller vann. Når det er varmt gir vi også vann til jenta vår, merk at vi koker opp vannet først og deretter avkjøler litt først. Dette visste du sikkert, men ;-) Tror ikke å gi litt vann skal være noe problem. Snarere tvert imot! Disse barna blir jo tørste de også :-) Håper dette hjalp litt!
Dr. Google Skrevet 6. juni 2009 #3 Skrevet 6. juni 2009 De anbefaler kokt vann på flaske i varmen ja ! Viktig, dette kan du begynne med helt fra dag 1 tror jeg. Mener å ha lest det/ hørt det. Grøt og noen typer grønnsaksmos kan du begynne med fra 4mnds alder. det står "aldersgrense" på glassene i butikken
lille sprelle Skrevet 7. juni 2009 #4 Skrevet 7. juni 2009 Anbefalingen er fullamme til 6 mnd. Begynne med smaksprøver fra 4 mnd. for å bli vant til smaker. Hovedmenyen til mitt barn var pupp frem til ca 9-10 mnd. Skal du fullamme utover 6 mnd, må du gi jerntilskudd (enkelt og nam,nam) Er veksten til barnet grei, er det ikke noe problem å gi vann. Pass på å koke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå