Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Vet jo at man egentlig ikke trenger pass, men på billetten står det at pass er det eneste gyldige legitimasjon i Tyskland. Holder det ikke med førerkort i så fall ? Reiser snart og ser nå at passet mitt har utgått. Frister lite å stå mange timer i kø for å skaffe nytt.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Du må ha med pass, for utenfor Norge er faktisk pass eneste gyldige leg. Du kommer nok med båten, men det er ikke garantert at du kommer i land i Tyskland.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Huff og huff. Akkurat det trengte jeg ikke nå, men får jo bare få det til! Takk for svar : )
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 Du kommer temmelig sikkert i land, det kan bli verre å komme om bord.... Da risikerer du hjemreise via Danmark! Å ordne pass tar ca en uke. Et nødpass kan du få over natten (noen steder samme dag). Men er det egentlig verdt 500 kr?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 Hvorfor skal du stå mange timer i kø for å få et pass? Har fått 3 pass, ulike steder i Norge. Ventetiden har vært fra 5 min til en halvtime. Bare sørg for å ha med det du trenger, liste finner du på politiet.no
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 I Oslo må man stå flere timer i kø. de har slått sammen slik at det kun er et kontor som tar pass, dessuten er det fingeravtrykks-gjenkjenning på passene nå.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #7 Skrevet 3. juni 2009 Tull tull og mere tull! Man trenger IKKE pass på denne reisen. Og ja jeg vet dette med sikkerhet da jeg var på denne turen forrige uke,og ringte selv Color og sjekket! Holder lenge med førerkort eller bankkort!
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #8 Skrevet 3. juni 2009 Er det sant ? Tror jeg tar en tlf dit så får jeg et helt sikkert svar : ) HI
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #9 Skrevet 3. juni 2009 COLOR LINE trenger ikke pass, og gir blaffen. Tyske myndigheter/tysk sikkerhetskontroll gjør, når det i rette humøret, jeg har prøvd (passet lå nedpakket i bunnen av kofferten, førerkortet var for hånd, likevel "PASS, bitte!!!", selv om køen bak var LANG!) Er humøret bedre noe det som regel er, men man kan aldri være sikker, trenger de førerkortet. Men enhver kan nekte å godta dette, for KUN PASS er lovlig ID-kort for en nordmann i Tyskland! Og enkelte tyskere har en innebygget refleks for at "Ordnung muss sein"! Da diskuterer man ikke med en tysker som har MYNDIGHET!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #10 Skrevet 4. juni 2009 Folk flest her inne prater om ting de ikke vet en dritt om,det er HELT sikkert! Du trenger ikke pass for en tur med Fantsy/Magic. Men mye enklere ja hvis du ringer Color selv,så får du et ordentlig svar derfra oxo.
Sånn kan det gå Skrevet 4. juni 2009 #11 Skrevet 4. juni 2009 Da jeg dro for noen uker siden var det ikke kontroll av noe slag (annet enn at man må dra billetten i den elektroniske porten) hverken for å komme i land eller om bord igjen. Hadde med meg pass, men husker nå at det lå godt forvart i kofferten min ombord på båten da jeg var i land. Hadde glemt hele greia rett og slett og hadde som sagt heller ikke bruk for det.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #12 Skrevet 4. juni 2009 Det var vel derfor min søster og mann ikke fikk gå i land da? Siden de hadde glemt pass og satset på det du sier her anonym 1440. Dumt og si at du vet HELT sikkert hvis det slett ikke er sånn?? Dessuten er PASS det eneste Norske leg. som gjelder utenfor Norges grenser.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #13 Skrevet 4. juni 2009 Jeg sier at det jeg sier stemmer fordi jeg var på denne turen forrige uke. Og ringte selv inn til Color og sjekket! Trur du ikke disse som sitter der inne vet hva de snakker om du eller?
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #14 Skrevet 4. juni 2009 Color Line har INGENTING med hvilke kontroller tyske myndigheter til enhver tid ønsker å ha. Og i følge tysk lov er enhver pliktig til på offentlig sted å kunne legimere seg med PASS eller "EU-legitimasjonskort" (som er GANSKE vanskelig for en person i et land utenfor EU å skaffe seg!). KANSKJE lar en tysk kontrollør deg få førerkortet godkjent, siden du er fra Norge, og ikke har EU-kortet. Men FÅ KAN være så vanskelige som tyskere med lovlig myndighet. Uten at ALLE er det. Men litt flere enn godt er.... Du kan gjerne reise uten pass, Color Line spør ikke om det, og det går normalt sett bra. Men DERSOM det er kontroll (dette er jo stikkprøvekontroller, ikke faste kontroller) og DERSOM du treffer en kontrollør av typen "Ordnung muss sein!!" har du SERIØSE problemer! For du HAR forbrutt deg mot tysk lov!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #15 Skrevet 4. juni 2009 Vi opplevde for noen år siden at halve reisefølget ble nektet å gå ombord igjen etter at vi hadde vært i land i tyskland pga de ikke hadde med seg pass. De kan være skikkelig vrange hvis de vil, men det er jo ikke sikkert. Når reiser du da?
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #16 Skrevet 4. juni 2009 Takk for svar. Jeg reiser og ordner pass i morgen, jeg. Reiser om 2 uker så det går vel akkurat om jeg ber på mine knær : ) Tar ingen sjanser nå : )
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #17 Skrevet 4. juni 2009 Du får fint pass på 14 dager i dag. Normal leveringstid er 8-9-10 dager, litt avhengig av Postens tempo (passet blir jo ikke skrevet ut på politkammeret lengre, men hos Norsik i Stavanger). Tror faktisk 14 dager er MAKSIMAL leveringstid etter politiets servicemål nå, men det kan du avklare på passkontoret. Stemmer det, trenger du ikke å "be på dine knær". For fyller ikke politiet servicemålet sitt, får du gratis nødpass om du trenger det, så sant det på noen måte er MULIG å få til (og da strekker man seg lengre enn langt....).
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 4. juni 2009 #18 Skrevet 4. juni 2009 Stemmer det, de har 10 virkedager som maxtid.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #19 Skrevet 4. juni 2009 Til orientering så egentlig alle her like mye rett. Du trenger pr definisjon ikke pass. Men, i utlandet er eneste gjengs godtatt legimitasjon pass. Dessuten; Meget kjipt å havne i Tysk Guantalo-fengsel bare fordi en person ligner på en terrorist og vedkommende ikke har anna leg enn bingokortet med seg. Dessuten; Tysk lovhjemlig har en god delhjemler: - Dem kan når dem mener å ha grunnlag for det "sperre" grensa i mild, medium eller maksimalt. Jeg kom desverre med Kiel-ferga like etter at tårnene var bomba i usa og da ble alle stoppet av vakter med automatvåpen størrelse xxxl, "flådd" og nøye vurdert før du slapp inn. Var flere biler som måtte RYGGE tilbake til båten! Kjipt. Når det var vm i fotboll i Tyskland ble grensene stengt på medium-måten. Alle måtte bevise at de ikke var hooligans før de slapp inn. Når det kugalskap var det light-måten og frem med pass og nøye redegjørelse for hvor en skulle osv. --------- En annen ting; Hvor mange av dere er så glupe at dere har HELSEKORTET på selv småturer........???
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #20 Skrevet 4. juni 2009 Ja, tysk grundighet fornekter seg ikke. Og i tillegg til det du nevnte her, kan man når som helst ta en "ekstra-light" stenging, bare som en ren rutinemessig stikkprøvekontroll". Har heldigvis sluppet mer enn "medium", men det holder lenge. I en slik situasjon er du ikke tvil OM du trenger pass, du er i tvil om pass er TILSTREKKELIG eller om du burde hatt med noe MER. Tysk grundighet fornekter seg ikke i en slik situasjon. Rutinekontroll på Svinesund blir småtteri om man sammenligner. Og helsekortet er ALLTID med, så lenge det er kortere til utenlandsk lege enn til norsk. At man "bare" skal til til Strømstad eller Fredrikshavn for dagen er MER enn god nok grunn til å ta det med. For norsk lege er litt FOR langt unna da, om noe skjer. Men en tur til Svinesund handelsområde uten helsekort kan jeg leve med....
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #21 Skrevet 4. juni 2009 Medium er nesten for kjedelig å regne Du vet når du er havnet i grundig tysk passkontroll, når du får et automatvåpen rettet mot deg, mens en to meter idiot av en gorialla står der og hyler; Passsss? Wafffen? Warum????? Wohen????? Og som etterpå vrenger ut av seg ei halv tysk svartebok for at passet til_babyen_ dessverre ikke ble levert med bildet fremme.......
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #22 Skrevet 4. juni 2009 Og i en slik situasjon hjelper det lite å tenke på at Color Line sa at passet ikke var nødvendig....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå