GÃ¥ til innhold

Holdbarhet egg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg bake brownies av egg som gikk ut på dato 21 mai??

Fortsetter under...

Skrevet

Bak i vei. Det samme hadde jeg sagt om de gikk ut 21. april.

Skrevet

Ja, det kan du. du ser og lukter med èn gang et egg er dårlig...

(smører man egg inn i vaselin sli at skallet er lufttett kan de holde i månedsvis, faktisk. Vanlig å gjøre på lange seilaser bl.a.)

Skrevet

Takker for svar! Da kjører jeg i gang "vaffelpressa". :-)

Skrevet

Eller så kan du kjenne med leppene på kvar side av tuppen, det skal vere merkbar temperaturforskjell på dei to sidene. Dvs ein lunka og ein kald.

Hold leppene der i to-tre sek eller noko sånt.

Skrevet

Egg TESTER man om er ødelagt. Du knuser eggene enkeltvis over en kopp (så ødelegger du ikke noe annet om det ER ødelagt..) Om det ikke lukter og du ikke ser "røde striper" i eggeplommen er det helt OK. Og lukten fra ett egg som er dårlig er ikke vanskelig å gjenkjenne. Men husk: Er eggene GAMLE, kan du gjerne bruke ett ekstra egg. For hevingens del.

Annonse

Skrevet

Pga EØS regler må vi følge samme holdbarhet på matvarer i Norge som i resten av EU. I de fleste andre land i EU har de salmonella i egg, det har vi ikke i Norge, derfor kan vi bruke eggene mye lengre her enn i de andre landene. Når vi begynte å følge reglene til EU, fikk egg i Norge plustelig 1mnd kortere holdbarhet enn de hadde tidligere, selvom eggene er de samme. Dette er i flg min venninne som jobber med egg og bakterier:-)

Skrevet

Hvis egget (med skallet på) flyter i en bolle med vann, er luftlommen inni blitt så stor at egget er for gammelt.

Skrevet

Egget er ikke "for gammelt" av den grunn, ethvert egg som ikke lukter eller har røde render" i plomma kan godt brukes, helt uten helsefare. Men luftlommen indikerer at eggets bakeevne er såpass redusert at man ikke skal se på det som FULLGODT bakemessig (dårligere heveegenskaper). Derfor kompenserer du med et ekstra egg i deigen. Eller to, om deigen har MANGE egg.

Skrevet

Hvis eggene ligger i kjøleskap, kan du bruke de i minst en mnd etter holdbarhetsdatoen. Har jeg hørt... Jeg bruker ofte "gamle" egg, og har aldri opplevd at de har vært dårlige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...