Golfkone Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Er nå i uke 38 + 6 og er fortsatt i fin-fin form. Har til nå (har nettopp skuret badet) gjort alt som er å gjøre hjemme. Det fra å støvsuge, vaske, pusse vinduer etc. Men med et tonn av hormoner som raser rundt i kroppen min blir jeg av og til kjempe sint fordi mannen min ikke tar i et tak på EGET initiativ. Han sier flere ganger at jeg bare må gi han beskjed om hva han skal gjøre, men det gidder jeg ikke! Kan han ikke se det med egne øyne så lar jeg heller være. Har deres "oppgaver" i hjemmet endret seg etter dere ble gravide eller er det fortsatt på samme vis som tidligere?
Snikskytteren er storebror! Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Samme som tidligere... han gjør ikke en dritt :-/
Kurt Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Har litt av samme problemet, ulik tåleranseterskel. Vi har løst det delvis ved å ha klare regler (pleide å ha vaskeliste rett og slett) der vi tar støvsuging/vasking annenhver uke. Det hender jeg fortsatt på nevne at "husk at det er din tur denne gangen", men stort sett går det greit. Klesvsak og matlaging deler vi på uansett. FOreslår at dere setter opp en liste dere begge er enige i. Fortell ham at du hadde satt veldig stor pris på det om han tok mer initiativ selv. Med en liste så vet han når det er på tide. Lykke til!
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 Jeg har heldigvis en veldig flink mann - liker ikke rot men med måte da. Vi deler på det meste, men han vasker klær, bretter og henger det opp. Lager mat, rydder av og vasker opp ( eller fyller/tømmer oppv.maskinen) Han klipper plen osv. Han pusser opp det nye rommet til junior Går med søpla Støvsuger ( Jeg gjør også dette altså, hehe, men han tar initiativ til å gjøre alt) Vi har vaskedag hver torsdag, og da støvsuger han alle etasjer, før jeg vasker stue, trapp og bad og overflater. Jeg har vaske-ansvaret:) hehe.. og det er heeelt greit, vil gjøre det selv. Så jeg må vel si meg heldig:) han har vasket stua EN gang, og det er et par uker siden da jeg var så uggen og kvalm at jeg ikke orket.
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 Han er nok ikke den ivrigste på vaske og skure fronten, men veldig flink til å gå over med støvsugeren. Også tar han en oppryddning på kjøkkenet nå og da. Vask av klær er "min" oppgave..for han hiver ALT på 60 grader.. uansett om det er håndduker eller ull.. Har vel ikke endra seg drastisk med arb.oppgavene,men han er litt mer hjelpsom nå når jeg går gravid.
Blomster&bier Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 Vi har det stort sett som dere workingmom:) Han støvsuger og pusser opp , mens jeg har vaskeansvaret. Jeg lager middag ( han er også tilstede da og gjør det jeg ber han om;p ), mens han dekker av og vasker opp etterpå. Jeg vasker klær, han henger opp og bretter sammen:) Fungerer helt fint for oss:)
♣ Christiane ♣ Skrevet 3. juni 2009 #7 Skrevet 3. juni 2009 Jeg kan ikke forvente at min mann som driver eget selskap og jobber 12-16 timer hver dag og også en del i helgene skal kunne ta noe særlig husarbeid i tillegg. Han tar seg av bilvasking, plenklipping og vasker sitt eget bad og holder orden på kontoret sitt hjemme. Jeg tar resten, blir enkelte ting for tunge for meg ber jeg selvfølgelig om hjelp. Vi har avtale om at den dagen ekteskapet vårt står og faller på hvem som gjør hva hjemme så leier vi hushjelp. Skal sies at han er pent oppdratt til å finne både oppvaskmaskin og skittentøyskurven, samt å ikke slenge fra seg ting overalt.
Seels Skrevet 3. juni 2009 #8 Skrevet 3. juni 2009 Vi har et veldig likeverdig forhold. Vi har like høy og ganske lik utdannelse, vi har like høye ambisjoner med jobbene våre, vi tjener ca like mye, og vi har likt ansvar for at ting skal skje på hjemmefronten. Både når det gjelder vasking, opppussing og bilvedlikehold. Må si jeg trives veldig godt med dette. Men jeg er en sånn som hater å vaske og rydde, mens jeg gjerne håndterer motorsag og gressklipper. Han er helt lik. Det var ikke sånn i starten av forholdet. Han kommer fra et hjem med såkalt "god mor" mens min mor var karrierekvinne. Han fikk nok litt sjokk når han forstod hvor mye det faktisk var å gjøre i et hus. Vi kranglet litt og snakket masse om hvordan vi ville ha det, og tilslutt fant vi ut av det. Det er ingen fasit, det eneste som kan sies er at det ikke fungerer å bare tro at den andre skal forstå av seg selv hva som foregår i hodet ditt.
Vannmann35 Skrevet 3. juni 2009 #9 Skrevet 3. juni 2009 Mannen min gjør ingenting av husarbeide på eget initiativ, det har han aldri gjort. Han ser rett og slett ikke rot, og vi har også helt ulik toleranseterskel for rot. Tidligere kunne dette skape mye konflikter, men jeg har nå lært meg til at jeg faktisk må spørre, og gjør jeg det, så ordner han opp uten protester (stort sett). Så nå spør jeg rett og slett litt oftere, og jeg tror også det gjør at han blir oppmerksom på ting han tidligere ikke la merke til :-) Det funker også veldig fint hvis jeg sier "gidder du å re opp senga mens jeg rydder inn i oppvaskmaskinen" - da opplever han det ikke bare som om jeg kommanderer han rundt. Akkurat nå er jo situasjonen også slik at han faktisk har full jobb, mens jeg går hjemme - synes da det er natulrig at min nye jobb er nettopp å være husmor og ta meg av ting her hjemme, innen rimelighetens grenser. Som han sier til meg av og til dersom jeg klager over alt jeg må gjøre - "jeg har ikke bedt deg om å gjøre noen ting, det er du selv som lager deg arbeid"... Denne kommentaren kan få sinnet i kok av og til, men innerst inne vet jeg han har rett... Vinduer og gulv trenger ikke være blankpolerte...
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #10 Skrevet 3. juni 2009 Mannen min gjør opp pussing og støvsuging, og vasking av bad. Må spør han, men han gjør det alltid da. c",) Jeg forventer IKKE at han skal se når JEG mener det trengs, rett og slett for at vi har veldig forskjellig syn på NÅR det er nødvendig. Jeg er litt nøye på ting, og kan derfor ikke forvente at ha skal se når jeg mener det burde vaskes...... Han får heller ikke lov å brette tøy, og helst ikke henge opp tøy, for jeg vil helst ha det på "min" måte ;o) he he, litt sær jeg da kankje, men jeg liker at vi har litt kjønsroller i huset. Kunne ikke falle meg inn å skifte dekk på bilen for eksempel.... Det får han gjøre (selv om jeg gjorde det på min bil når jeg var singel) Middag lager den som kommer først hjem fra jobb ;o)
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #11 Skrevet 3. juni 2009 Samme som her det da ja.... Provoserende jepp. Til de grader... Han har skjerpa seg litt etter at jeg var inne med premature rier i uke 25.Fikk da beskjed om å trappe veldig ned på all aktivitet en stund. Men ser ut til at han har glemt det nå.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 3. juni 2009 #12 Skrevet 3. juni 2009 hehe... altfor lite;) Vi har egentlig ikke helt jevnt fordelt. Jeg har nok skjemt han litt bort og gjort det meste av husarbeid. Støvsuging, vasking, rydding av kjøkken, matlaging og vasking av klær. Har jo vært greit så lenge jeg har vært mer hjemme enn han..og han gjør jo endel ting jeg ikke gjør. Plenklipping (vel jeg gjør nok litt av det også).. feks. Som jeg ser nevnt lenger opp: Han sier jeg må gi beskjed om hva jeg trenger hjelp til.. Men hva er vitsen. han burde jo se det? Eller? Og det blir jo aldri gjort med en gang likevel, så da gjør jeg det selv.. Eller ber jeg han støvsuge, så delegerer han det fort bort til sønnen min;) Og da ender det med at jeg må gjøre det på nytt, for han er vel ikke den mest nøye;) Kjenner jeg er sliten nå.. Alt er tungt og jeg klarer lite å bøye meg. Så hadde virkelig vært godt med mer hjelp.. Kanskje jeg skal tilkalle mammaen min;) hehe
LilleTrille med en tulle Skrevet 3. juni 2009 #13 Skrevet 3. juni 2009 Jeg har ansvaret for alt med kjøkkenet, mat, oppvask osv. Jeg har ansvaret for alt med klær, stryke, brette, rydde osv. Han har ansvaret for støvsuging og vasking deler vi på. Han har ansvaret for bilen+ fiksing innvendig og utvendig av huset. Jeg har hagearbeidet ( vi har ikke plen:) Han jobber mer enn meg+ at nå er jeg sykemeldt og går hjemme så føler at jeg kan bidra litt mer. Vi er igrunn ganske enige i hvordan ting skal være og når ting burde bli gjort.
25 år gammel mamma Skrevet 3. juni 2009 #14 Skrevet 3. juni 2009 Hei.. jeg og mannen min deler på alle oppgaver og har alltid gjort det, både inne å ute! Synes heller ikke det er rett at han skal hjelpe til med det som skal gjøres inne,mens han da skal måtte ta alt ute også.. Men han vasker gulv,støvsuger,lager middag,vasker bad og wc+++++,og han ser mye selv,men noe må jeg minne han på og mye gjør han uten at jeg sier noe... Han er nok en av de få har jeg forstått,ifølge venniner og søsken,så han slipper jeg ikke taket på... ;P Men jeg gjør mye ute også,plen klipp,snømåking,vask av biler m.m,rydding+++ Selvfølgelig er det ting som jeg er nødt om å få hjelp til der også da. iblandtMen vi har da klart det i 10 år så da går det vel bra men gutter er gutter som må minnes på,men dem ser selv å,hvis man strekker det lenge nok!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå