Gå til innhold

Noen som jobber i posten og har greie på postkasseplassering??

Anbefalte innlegg

HJELP. Flytter inn i ny bolig om tre uker. Posten ringte nettopp og sa at vi ikke kunne sette opp postkasse ved boligen (første bolig i et ombygd hyttefelt), men måtte sette den opp 150-200 meter borte.

Dette er litt krise. Jeg er periodevis veldig dårlig til bens. Finner ingen regler om dette noen steder. Noen som kan hjelpe ?

Fortsetter under...

Det forsøkte de her også:-/ Sa til og med at det ikke var sikkert at vi fikk post i det hele tatt...

Men jeg er dårlig til bens, og har ingen planer om å ¨gå ned og opp igjen en bratt bakke for å hente avis/post.

Mannen min ringte posten og sa at det var helt uaktuellt, postkassa kom til å bli stående utenfor huset, ved innkjøring.

Vi bor i enebolig så det skulle da bare mangle om ikke vi får ha postkassa på tomten vår.

Vi har etter det fått post hver dag, ikke hørt et ord fra posten om at det ikke er lov eller ikke går.

Klippet ut fra postens egne sider:

Veiledende retningslinjer for plassering av postkasser:

Posten strekker seg langt for å dekke dine behov som kunde. Under finner du våre veiledende retningslinjer for postkasseplassering.

Eneboliger i forsteder og bymessige strøk

Postkasser plasseres ved kundenes innkjørsel

Mulige unntak: Stikkveier

Eneboliger i områder med spredt bebyggelse:

I den ordinære postruten plasseres postkasser ved kundens innkjørsel

Avstikkere kjøres dersom det finnes tre eller fire husholdninger per kilometer vei

Blokk:

Nederst i oppgangen

Rekkehus:

Postkasser plasseres i naturlige samlinger der kundene daglig passerer, for eksempel ved garasjeanlegg, søppelstativ eller overgang fra bilvei til gangvei

Hyttefelt:

Postkasser plasseres på stativ på angitt sted fra Posten. Normal plassering vil være i starten på feltet i tilknytning til ordinær postrute. Annen plassering kan angis etter nærmere avtale med hytteforening e.l.

Hytter/fritidseiendom som ikke ligger inntil ordinær postrute:

Postkasser plasseres ved nærmeste ordinære stopp i ordinær postrute. For hytter som brukes som helårsbolig gjelder retningslinjene for enebolig.

Eldre med spesielle behov, uføre og handikappede vil få vurdert mulighet for tilpassede ordninger.

Generelt

Postkassens plassering skal uansett ikke medføre trafikkfarlige situasjoner. Eldre med spesielle behov, uføre og handikappede vil få vurdert mulighet for tilpassede ordninger .Ønsker du å flytte postkassen din, eller har andre spørsmål om postkasseplassering, benytt dette skjema.

Link til stedet jeg fant det:

http://www.posten.no/Produkter+og+tjenester/Postkasser+og+Postboks/2069.cms

Lykke til

Vi bor i en liten stikkvei fra veien vi "hører til", og de andre i gata har postkasse på felles postkassestativ. Da vi bygde her, ringte jeg og spurte hvordan det var med plassering av postkasse. Vi ville gjerne ha postkassa på huset vårt, og ikke på postkassestativ på andre siden av veien (ikke plass på det som står der, og det er heller ikke noe fint...). De svarte da at de leverte posten der postkassa var, så om vi satt den opp på husveggen, så var det helt OK. De hadde regler på det før, og folk måtte ofte samle postkassene sine på postkassestativ, men disse hadde de gått bort ifra.

Tuuusen takk. Mente jeg hadde hørt noe om at de var gått bort fra stativene. Han jeg snakket med i dag var veldig bestemt på at jeg da måtte kunne gå de 200 meterne.

I grunnen litt merkelig, betraktelig lettere for posten å snu foran huset vårt enn der de må snu nå....

Annonse

Hehe. Følelsen av seier er faretruende nær... Konsesjonsreglene til posten gir meg rett.

Legger inn link til disse i tilfelle noen tilfeldigvis finner dette via søkfunksjonen (det blir i så fall ved et lykketreff da den søk-funksjonen ikke akkurat fungerer bra,..)

Takk for hjelpen alle sammen!!

http://www.npt.no/portal/page/portal/PG_NPT_NO_NO/PAG_NPT_NO_HOME/PAG_FORBRUKER_TEKST?p_d_i=-121&p_d_c=&p_d_v=46263

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...