Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Noen her som har gått der eller går der? Jeg ville egentlig gå sykepleier, men har funnet ut at etter et par år som hjelpepleier så tåler jeg ikke visse ting. Jeg har ved flere anledninger svimt av i f.eks fjerning av sting etter operasjoner, blodprøvetakning, stell av stomi osv. Jeg går i bakken!! Siden vi har boliglån hadde det jo vært kjekt å ta en utdannelse med lønn. Jeg vil gjerne jobbe med mennesker og være ute i feltet. Nå har har jeg gnaget på fengselsskolen en stund og syntes det høres interessant ut. Men samboeren mener jeg er for pingle til å jobbe der svimer av bare jeg skal stikke noe gjennom huden på folk han er selv politi så han mener at dette ikke er noe for meg. Ikke at det å jobbe som fengselsbetjent innebærer at man skal stikke i folk daglig. Noen jenter\damer der ute som er helt vanlige jenter som jobber i fengsel?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Heisann:) Ja, er vanlig jente på 26 år som fullførte fengselsskolen for 1.5 år siden, og som har fast stilling som fengselsbetjent. Det handler ikke så mye om å være tøff og tåle blod og action, for hverdagen inneholder stort sett veldig lite av dette. Men det kan selvsagt skje. Og vi skal aldri på noen måte stikke noe i noen;) Men kutting skjer og da kan det hende man må ty til førstehjelp. Jeg jobber selv med noen som ikke tåler synet av blod, men når man er oppi en akutt situasjon så går det greit, også kan man bli enig på forhånd hvem som tar seg av hva. Selvsagt skjer det mer på større fengsel enn på mindre anstalter. Dessuten kan man jobbe i åpent fengsel, hvor de mest oppegående innsatte sitter. Jeg vil absolutt anbefale dette yrket hvis du liker å snakke og omgås mennesker. Samtidig må man tåle litt skit også. Da mener jeg innsatte som maser, som kan være frekk og at du ofte må både være omsorgsperson og en person som faktisk må sette ned foten og sette grenser for voksne menn og kvinner. Kan være ganske ubehagelig hvis man står ovenfor manipulerende personer. Men stort sett går det veldig greit:) Jeg jobber på liten anstalt og trives kjempegodt. Vi har ikke de verste av de verste, men det oppstår selvsagt situasjoner her også. Det kan man aldri forutse. Å jobbe i kriminalomsorgen er å velge et yrke som alltid vil eksistere i en eller en annen form. Dessuten er det gjort undersøkelser som viser at det er stort sett er veldig godt arbeidsmiljø på alle anstalter. Jeg har ihvertfall ikke på noen annen arbeidsplass møtt fler reale, flott mennesker, med massevis av humor Jeg ler masse hver enesten dag fordi jeg har så masse gøyale kollegaer, samtidig som vi kan diskutere seriøst. Jeg har virkelig vokst mentalt ved å ta denne utdannelsen. Har lært mye om meg selv og andre.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 Hei takk for fint svar Er det noe jeg er vant til så er det masete voksne mennesker..hehe.. har jobbet mye med demente og psykisk syke men disse er jo ikke kriminelle fanger da, så blir litt annerledes. Jeg skal innrømme at jeg kanskje er redd for at jeg ikke er sterk nok dersom noe skulle skje i fengselet. Men man får kanskje opplæring i hvordan man skal håndtere slike situasjoner. For noen ganger handler det kanskje ikke om hvem som er sterkest men hvilken teknikk man bruker. Hmmm men alt i alt er dette noe jeg virkelig kunne tenke meg. Er lei av å være i en kvinnedominert yrke. Kunne tenke meg å jobbe med både kvinner og menn, å fått et mer blandet miljø. Jeg føler virkelig at dette er noe for meg. Men håper virkelig at jeg kommer inn da. Er jo bare "bare" 23 år så redd for at andre mer mer kompetanse enn meg stiller sterkere. H.I
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 Jeg tror kanskje det er mer slitsomt å jobbe med demente og jeg tror de kan være mer "voldelige". Ihvertfall etter det jeg har hørt fra venninner som jobber med demente. Men jeg tror noen kriminelle innsatte er mer manipulerende og det er de jeg synes er verst. De er hyggelige, men samtidig utrolig ekle. De har en slags makt over deg, selv om de egentlig ikke har det... Jeg har foreløpig ikke følt meg truet eller blitt utsatt for vold. Har heller ikke sett blod på jobb hittil. Man får opplæring i hvordan man skal takle stressende situasjoner, men det blir jo sjelden slik som det er i virkeligheten. Men man skal med jevnlige mellomrom ha øvelser på hvert fengsel. Dessuten skal man ha debriefing etter en alvorlig hendelse. Nå blir det fler og fler kvinner som jobber i kriminalomsorgen, men jeg vil fortsatt påstå at det er et mannsdominerende yrke. Noe som muligens er årsaken til det gode arbeidsmiljøet. Jeg var 22 år da jeg søkte skolen og fylte 23 år det året jeg begynte. Jeg hadde ingen erfaring med fengsel fra før. Ja, det var mange der med mer kompetanse enn meg, men det plaget meg ikke så veldig. Plaget meg kanskje litt når det var snakk om folk som var like gamle som meg, men helt naturlig at det som er litt eldre har mer erfaring. Selv om du er ung nå, vil du være supererfaren når du er 30. Og det kommer stadig nyutdannede i yrket og da kan det hende du sitter med mer kompetanse enn en som er 35. Så ikke tenk alder Opplevde at vi som var yngre var mer lettlært. Vi trengte ikke lese like mye som de litt eldre
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 Oki godt å høre Men så på siden deres nå at det var et opptak i Bergen hvor flere hundre hadde søkt, men det var noen og 20 plasser. Er det alltid så mange som søker i Oslo også? Er det opptak hver eneste høst? Tenkte å søke til neste høst for så å begynne januar 2011. Nettopp fått ny jobb så har ikke hjerte til å slutte etter få måneder. På praksistiden så håper jeg at jeg kan få bli i Oslo området da jeg bor i Oslo. Kan ikke flytte til Tromsø eller Trondheim da jeg har et barn fra et tidligere forhold, og faren bor i Asker. Håper de tar hensyn til slike ting. Vil ikke kludre til samværet liksom. H.I
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 Det som er med opptaket i Bergen i høst er at det er et særopptak fordi man har mangel på betjenter i Bergen. Det ordinære opptaket for fengselsskolen er januar 2010. Søknadsfristen bruker å gå ut i begynnelsen av september (så vidt jeg husker). Hvis du har barn tar de hensyn til det når de skal utplassere deg i praksis. Etter aleneforeldre, har du førsterett på praksisplass på ditt 1. ønske og det alltid praksisplasser i Oslo-området, så det skal nok bra. Det pleier å være hundretalls (tror det var rundt 800 da jeg søkte) av søkere og 150-200 kommer inn. Men i det siste har det vært så stort behov for betjenter at de har tatt inn mange ekstrakull, som i de gjør i Bergen nå. Det er ingen garanti for at man kommer inn, men blir du innkalt til fysisk test, kommer du til intervju. Da gjelder det bare å være seg selv og svare ærlig på de spørsmålene man får, uansett hvor ubehagelig de måtte være. De er ute etter å grille deg litt. Jeg synes det bare var gøy jeg, og svarte på alle tåpelige spørsmål. Jeg kom inn på første forsøk. Finnes ingen oppskrift på hvem som kommer inn eller ikke. Det er så mange forskjellig personligheter som kommer inn på skolen. Men det skal jo representere mangfoldet i samfunnet
blond Skrevet 3. juni 2009 #7 Skrevet 3. juni 2009 Jeg tror tollere får betalt utdannelse, er det noe for deg som et alternativ?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #8 Skrevet 3. juni 2009 Oki er forsåvidt alenemor da jeg og min samboer ikke har felles barn, og har bodd sammen mindre enn 12 mnd så har fortsatt alenemorstønader. Men etter 12 mnd er jeg ikke alenemor lenger da dette faller bort etter 12 mnd samboerskap. Håper håper jeg kommer inn. Hjelp! Grille meg..hehe..liker ikke sånt, får håpe de liker ærlighet da for jeg er innmari dårlig på å lyve. Tusen takk for svar H.I
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #9 Skrevet 3. juni 2009 Ja, du er alenemor, men er du registrert samboer, vil de som har barn og ikke bor sammen med barnefaren eller har registrert samboer komme først. Grillingen høres kanskje negativt ut, men så lenge du ikke er ute å være noen andre enn det du er, så er det ikke noe problem. De spør masse uvesentlige spørsmål, men bare smil og vær innstilt på at de gjør dette for å sette deg på prøve. Noen har endt opp med å gråte, noen har blitt sint, mens jeg bare smilte og synes det var artig, fordi jeg visste at det var ikke svarene de var ute etter, men måten jeg taklet spørsmålene på. Men de som gråt etter intervjuet kom også inn, så som sagt: det er ikke noe fasitsvar. Jeg fikk også noen politiske spørsmål. Da er de ikke ute etter om du vet svaret, men om du klarer å være ærlig og si at du faktisk ikke vet. Jeg svarte at jeg ikke hadde peiling på noen av spørsmålene og det var det andre som gjorde også. De kom inn! Så ikke bekymre deg. Vær åpen og ta det som det kommer! Veldig artig om du søker! LYkke til!
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2009 #10 Skrevet 3. juni 2009 Oki ja men det er fair. Satser på at jeg alikevel får komme et sted i nærheten av Oslo Oki nå ble jeg litt roligere angående grillingen. Jeg får bare være ærlig å håpe på det beste(er ikke helt 100% inn i politikk så da er det ikke farlig å svare at jeg ikke vet..hehe) hvis jeg kommer så langt som til intervjuet da. Har sendt en mail til de nå med noen spørsmål, for jeg vurderer nå å kanskje søke i august som kommer..hehe..,ble litt gira nå jeg da H.I
Eliassen123 Skrevet 16. juni 2014 #11 Skrevet 16. juni 2014 Hei! Jeg har lenge tenkt å søke fengselsskolen, men har enda noen år å vente. jeg hadde bare noen spørsmål som jeg kanskje kunne fått svar på her? Jeg oppfyller alle kravene for å bli betjent, men det kan hende at jeg må ta opp et fag i å med at eksamenskarakterene enda ikke har blitt gitt ut. vil det være vanskeligere eller umulig å søke seg inn med et 2 gangs vitnemål? og mitt 2 spørsmål er om hvor stor grad nedsatt i orden har å si? jeg gikk på idretts linja ved ås vgs og har planer om å jobbe som vekter fram til fengselsskolen? Er det mulighet til å få sett hvordan man ligger an her eller finnes det andre som kan svare på spørsmålet mitt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå