Gå til innhold

Hvordan forklare til en 4-åring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...om mensen? (hater det ordet, klarer ikke en gang si det til min mann)

...at mamma ikke kan i bassenget pga mensen?

...at hun ikke alltid må være først? (Hun lager et stort nummer av å komme seg først opp trappa f.eks.)

...om bakterier? (vil ikke vaske fingrene etter dobesøk..)

...at hun ikke må putte ting i munnen? (har konstant en leke eller fingrene i munnen, mammas største irritasjonsmoment for tida!)

Til nå har det gått bra å forklare ting på en voksen, men forståelig måte. Men spørsmålene begynner å bli med utdypende, og jeg synes det er vanskelig å svare ordentlig. Hun er jo ikke så lettlurt lenger.

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

"...om mensen? (hater det ordet, klarer ikke en gang si det til min mann)"

Jeg har tatt en forklaring ala denne: Når jenter blir så gamle at de får barn, da begynner de å blø fra magen. Det er ikke noe sår og det gjør ikke vondt. Blodet kommer ut gjennom tissen. For ikke å grise til klærne må man bruke bleier.

Understrek gjerne at det ikke er farlig eller dramatisk.

"...at mamma ikke kan i bassenget pga mensen?"

Må du fortelle hvorfor du ikke kan bade? I så fall, forklar at du blør og at det blir grisete å bade for da blir det blod i vannet. Eventuelt bruk tampong og bad likevel.

"...at hun ikke alltid må være først? (Hun lager et stort nummer av å komme seg først opp trappa f.eks.)"

Kommentere når hun lager kappløp at dette ikke er en konkurranse. Men jeg tenker at dette er det vanskeligste spørsmålet ditt. Jeg har også et barn som er veldig opptatt av å være først, og det er slitsomt. Hver gang h*n kommer med "Førstemann!" svarer jeg avslappet "Dette er ikke et kappløp." Men så langt har effekten vært heller liten... ;-)

"...om bakterier? (vil ikke vaske fingrene etter dobesøk..)"

Her hadde jeg delt det i to: Forklaringen kan enkelt tilpasses et barn, noe slikt kanskje: Det finnes noen små dyr, så små at vi ikke kan se dem, og hvis vi får dem i oss blir vi syke.

Men uavhengig av dette hadde jeg ganske enkelt forlangt at hun vasket fingrene hver gang hun var på do. Og gjennomført med tvang om nødvendig. Ikke gi henne et valg, la henne vaske fingrene ellers vasker du fingrene hennes. Sånn gjør man bare.

"...at hun ikke må putte ting i munnen? (har konstant en leke eller fingrene i munnen, mammas største irritasjonsmoment for tida!)"

Tja, si det. Min eldste drev også med dette og for oss funket det med et klistremerkeskjema. Et merke hver dag h*n ikke hadde puttet ting i munnen. Men for enkelte virker ikke noe...

• 4 uker senere...
Skrevet

hmm, ett alternativ er å ta på en tampong...da kan du faktisk bade ;) trenger de virkelig å vite dette som 4-ring ..=?? nei mener jeg, men det er ditt valg...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...