bamaly Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Vi har i utgangspunktet bestemt oss for aa ikke gi babyen smokk. Mest av alt fordi vi ikke ser grunn til det. Det roer jo babyen ja, men det er det jo mye annet som gjor, som vi allikevell ikke bruker. Feks naar man surrer babyen stramt inn og saann. Det blir litt det samme for meg. Mannen min som er sykepleier mener desssuten at det kan skade amminga. Jeg vet at veldig mange ammer normalt selv om man gir smokk, og jeg skjonner at linken mellom "surring" av baby og aa gi baby smokk er litt sokt, men det er jo en "falsk" maate aa roe babyen paa. Finner veldig lite info om fordeler og ulemper med aa bruke smokk, Finner bare om hvordan man skal ordne det med aa gi smokken. Noen med erfaringer uten smokk? Noen synspunkter paa fordeler vs. ulemper og saann?
Mamma_til_isabella Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Tror ikke jeg ville planlagt det på forhånd..... Er heller ikke alle babyer som vil bruke smokk...
Lykke X 4 Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 Har erfaring både med og uten smokk. Er også sykepleier og har jobbet innenfor pediatri. Smokk anbefales som kjent ikke før ammingen er godt etablert. Babyer er forskjellige. Og noen babyer har større sugebehov enn andre, for noen kan smokk derfor være en god løsning (når ammingen er godt igang) og kan hjelpe til med å roe barnet (er jo ikke alltid at det å svøpe barnet hjelper ). Min første hadde behov for smokk, han var et urolig barn som i perioder hadde god hjelp av smokken. Mitt andre barn var ikke interessert i smokk, og han har heller ikke vist det behovet. Smokken skal ikke brukes som noe substitutt for amming, det er viktig at ammingen skal komme først, men når ingenting annet hjelper kan smokk være en god løsning. Det er også gjort noen studier som viser at smokk kan være med på å forebygge krybbedød. Ulemper med smokken er jo at den kan skape sugeforvirring før ammingen er skikkelig godt etablert. Den kan gjøre at tenner får en feilstilling, og den er en grobunn for bakterier. Dessuten kan den være en plage å venne barnet av med, og et mas å finne når den har forsvunnet og barnet vil ha den Mitt råd er derfor å se an behovet når barnet kommer, og etterhvert som det vokser til. Ikke bestem dere på forhånd. Masse lykke til
Sofapute Skrevet 2. juni 2009 #4 Skrevet 2. juni 2009 Jeg og samboeren min diskuterer dette. Han vil ikke under noen omstendigheter gi barnet smokk, men jeg mener at hvis denne babyen som kommer nå har et helt enormt suttebehov, så skal den få bruke smokk. Er redd for at han kan begynne med tommelen, og det er mye verre! Man kan liksom ikke kaste tommelen til Kaptein Sabeltann, hvis dere skjønner hva jeg mener Min andre sønn har aldri brukt tutt. Så vi skal se det litt an. Noen babyer kommer jo rett ut av magen og ligger å sutter i løse luften... det gjorde ikke min forrige, så han klarte seg fint uten.
erteposen + 4 Skrevet 2. juni 2009 #5 Skrevet 2. juni 2009 Jeg vet ikke om noen "sikre" sider, men jeg trekker litt på smilebåndet fordi det var noe jeg hadde bestemt meg for også. Det var før jeg fikk barn:) Smokk ødelegger ikke for amming, om ammingen er godt etablert og barnet har rett sugeteknikk. Derfor anbafaler m.a. ammehjelpen å vente til en kjenner barnets ammebehov osv. Vi slet med ammingen i 2 mnd, og den gutten fikk ikke smokk. Klart en kan roe barnet på andre måter, men suttebehovet er reelt de første 6 mnd. Er alternativet at barnet skal bruke puppen som smokk, er smokk som blir tatt fra barnet når det faktiske suttebehovet er over et svært godt alternativ. Smokk har erstattet fingeren en brukte før i gamle dager. Det er ikke sikkert at andre teknikker enn finger/smokk/puppesmokk fungerer om barnet ditt har et sterkt suttebehov. Andre fordeler med smokk er det vel krybbedødforeningen som trekker frem - det skal minske sjansen for krybbedød. Sjekk om dette fortsatt stemmer. Jeg har hatt barn med og uten smokk. Ulempen med smokk er at de ikke klarer å putte den inn igjen når de er helt små og kan våkne, og at en ikke fjerner smokken før en får en lite kamp med barnet. Når 3-åringer bruker smokk daglig er det klart at det viser på tennene.
__sommerbaby09__ Skrevet 2. juni 2009 #6 Skrevet 2. juni 2009 Hei jeg hadde kjøpt inn smokk til min første bare sånn i tilfelle,han fikk den på natta 3dager gammel og suttet for harde livet! hadde ikke klart meg uten! han hadde et veeeeeeldig stort suttebehov... nå er han 2år og 4mnd bruker kun smokk når han sover og som regel ikke hele natta... Jeg har kjøpt inn smokk til neste mann også, blir spennende å se om hun vil ha eller ikke... min søster har barn på 5 - 3 og 1 1/2år og ingen av hennes har hatt noe behov for smokk.. vet hun prøvde å gi den minste smokk, men fikk det aldri til...
vekt85 Skrevet 3. juni 2009 #7 Skrevet 3. juni 2009 Hei, Mi første brukte meg som smokk, prøvde å gi henne smokk da hun var ca en mnd, men da ville hun ikke ha. Nå som hun er 2år, å jeg vet at vi slipper avvenninga så er jeg glad for hun ikke ville ha, og kommet frem til at vi skal prøve å klare oss uten denne gang også. Så får jeg heller bare være smokk noen månder:) Har venner med en gutt på 1 1/2år som må opp flere ganger om natta for at han mister smokken og våkner, det er deilig å slippe, her har tulla sovet hele natta siden vi sluttet med nattamming. Men alle barn er forskjellig, så vanskelig å planlegge på forhånd. Men vi satser på å klare oss uten.
meg & to små vampyrer Skrevet 3. juni 2009 #8 Skrevet 3. juni 2009 Det der er vanskelig å planlegge før du har babyen her:) Vår første brukte ikke smokk, egentlig er det veldig deilig. Vi slapp avvenning og alt mulig slikt pga det. Men han var vel heller aldri spesielt vanskelig å roe ned, så da var vel ikke behovet så stort. vet ikke helt hva som skjer med denne jenta som kommer nå. Om vi ser et enormt sugebehov så vil vi vel vurdere smokk tenker jeg. men det ser vi jo ikke enda. Og greit å være sikker på at ammingen går som den skal også ja.
Superbolla Skrevet 3. juni 2009 #9 Skrevet 3. juni 2009 Min eldste fikk smokk allerede på sykehuset. Han hadde et veldig sugebehov. Men amminga var ikke noe problem for oss da, så jeg hadde sikkert ventet hvis jeg ikke visste at han spiste godt med riktig teknikk. Ulempen kommer nå når han er to, og vi skal venne han av med sutten igjen! Kommer antakelig til å gi den nye babyen sutt hvis han har like stort sugebehov som storebror, men vil nok se det litt an først.
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #10 Skrevet 3. juni 2009 Jeg hadde akutt keisersnitt sist, med full narkose. Når jeg fikk se han for første gang (ca 5 timer etter KS) lå han og sov på nyfødt posten med tutten i munnen ;o) Det var et nydelig syn! Han lå to dager på nyfødt posten, for han trengte medisin etter en tøff fødsel. Der inne ble vi anbefalt av legene og pleierne å bruke sutt, for han hadde så stort suttebehov, og jeg hadde ikke melk. Så ble han overført til meg på Barsel, og der fikk jeg klar beskjed om at det var ikke bra med sutt, og den ville de ikke se mens vi lå på barsel!!! Ble frustrert, men vi fant ut at han hadde behov for sutten(til tross for sure blikk fra jordmødrene) og har aldri angret på det. Jeg skal denne gangen ta med tutten, og se det litt an. Aner jo ikke om prinsessa mi vil ha den, men håper det!
anneli39 Skrevet 3. juni 2009 #11 Skrevet 3. juni 2009 Vi får vår tredje nå, og har vel lært at av og til må en gå fra noen prinsipper....Vi venter og ser hvilken baby vi får...
Pysekatten med 2 i magen:) Skrevet 3. juni 2009 #12 Skrevet 3. juni 2009 Jeg fikk baby på torsdag og ønsker å amme. Derfor har ikke vår baby fått smokk. De skal ikke ha smokk før det er gått en måned slik at amminga er godt etablert. Barn blir forvirret over to sugeteknikker og smokken er enklest. Derfor kan det ødelegge amminga. Men nå har ho hengt i puppen siden ho kom, men det begynner å hjelpe. Et lite tips til deg er å sette deg inn i amming på forhånd. Det er mye du kan forebygge med for å unngå såre pupper.
Mammarama=) Skrevet 3. juni 2009 #13 Skrevet 3. juni 2009 Våre jenter har ikke brukt smokk..Og det har vært deiligt å slippe det styret..Har ammet dem 1 år.De har heller ikke brukt tommelen.. Begge har hatt koseklut som de har koset seg med.. I starten hadde de begge økt sutte behov, men da de ikke ville ta smokken i løp av et par uker .kuttet vi det ut.. Håper denne også klarer seg uten=)
Rullemor ønsker nr 3 Skrevet 3. juni 2009 #14 Skrevet 3. juni 2009 Min første hadde et sykt sugebehov allerede på sykehuset. Hun hang i puppen min 4 timer i strekk på sykehuset. Det gjorde så sinnsykt vondt. Jeg spurte om jeg kunne begynne med smokk, men de mente hun ikke gikk opp nok i vekt. Jeg sa at hun gulper og ba om å få veie henne. Da viste det seg at hun hadde gått opp 150 gram på 1 døgn på sykehuset og vi fikk beskjed om å starte med smokk. Vi puttet inn smokken og der har den vært siden Så denne gangen skal jeg ha med ferdig kokte smokker på sykehuset for sikkerhets skyld. 4 timer konstant suging i puppen rett etter fødsel er vondt! Det gikk heller ikke ut over ammingen. Hun ble ikke forvirret og klarte å ta begge deler med en gang.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 3. juni 2009 #15 Skrevet 3. juni 2009 Jeg håper iallfall at min vil ha smokk.. Forrige gang var det JEG som var smokken i 10 mnd.. natt og dag. Han ville gjerne ha smokken allerede på sykehuset, men siden vi plagdes noe med ammingen kuttet vi den til ammingen var på plass. Da ville han ikke ha smokken, bare pupp. Tror ammingen vil bli enklere denne gangen og skal nok ha med en smokk på sykehuset ja;) Kan jo være greit at det er NOE annet enn puppen som roer barnet. Spesielt om mamma ikke er tilstede hele tida;)
*bolla pinnsvin* Skrevet 3. juni 2009 #16 Skrevet 3. juni 2009 Ikke noe jeg hadde giddet å planlegge på forhånd. Førstemann holdt på å spise meg opp pga sugebehov og det var virkelig en lettelse da han tok smokk etter et par-tre uker. I tillegg er det en grei ting å ha som trøst på natta i stedet for å gi en flaske med et eller annet. Moren min er tannlege og sier at mht tannstilling ser hun heller at ungene bruker smokk enn at de tar totten, for totten kan man ikke akkurat kaste i søpla når den tid kommer... Ulempen er jo at det er nok en ting man må venne av med, men det går det også.
bamaly Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #17 Skrevet 3. juni 2009 Men jeg synes fremdeles ikke jeg er saa mye klokere. Hvis baby vil ha smokk maa man liksom bare? Det var jo en tid for folk brukte smokk. Men da spiser han altsaa meg opp? Hvis han har stort sugebehov og vi ikke gir ham smokk... Ingen som har "nektet" aa bruke smokk selv om han har sugebehov?
mamo82 *2 jenter* Skrevet 3. juni 2009 #18 Skrevet 3. juni 2009 Vi brukte ikke smokk, rett og slett for at jenta vår ikke ville ha det. Greit å slippe en (muligens) vanskelig avvenningsperiode når ungen blir større, men kunne absolutt ha vært kjekt å hatt smokken som trøst og lyddemper i blant... Tror det er vanskelig å planlegge smokkebruk på forhånd; alle unger er individuelle og har forskjellige behov. Kan jo hende du får en unge med et enormt sugebehov - da ville jeg valgt å bruke smokk fremfor å la ungen ligge på brystet "hele tiden".
Gjest Skrevet 3. juni 2009 #19 Skrevet 3. juni 2009 Smokk har faktisk mange fordeler også bamaly, f.eks: *Smokk reduserer risikoen for krybbedød *Smokk reduserer risikoen for tommel/fingerbruk, som igjen både er vesentlig mye mer uheldig for tannstillingen, bakterier i munnhulen og vanskligere å slutte med enn smokk *Noen forskere mener også at de har vist en sammenheng med at barn som får smokk er lykkeligere enn de uten smokk (vet ikke helt om jeg kjøper den, men de hadde visst forsket lenge på dette og på over 1000 barn) Ellers er jeg enig med de andre her, ikke bestem deg på forhånd, å ha en liten baby som skriker mye og/eller har et stort sugebehov er nok mye mer slitsomt enn du klarer å forestille deg på forhånd. Jeg har hatt litt av hvert ulikt på mine tre barn, så jeg vet hva jeg snakker om her. Å tenke gjennom ting, hva man ønsker og ikke ønsker er både lurt og bra, men for å unngå å spise kameler til middag hver dag i barnets første 4-5 leveår, så har jeg også lært meg at man bør bestemme seg for fint lite på forhånd om hva barnet ens skal og ikke skal få og gjøre (med noen unntak da så klart, jeg står f.eks etter 3 barn fortsatt 100% fast på at de ikke skal få grine seg til ting i butikkene, dette betyr dog ikke at jeg har sluppet unna sinna unger som ligger på guvlet i butikkene og illskriker, de prøver seg jo likevel ;-)). Vent til babyen din er født du, så ser du fort om du føler behovet for smokk eller ikke. Jeg for min del håper min lille datter vil ta smokken fordi jeg synes det er vesentlig mange flere fordeler med smokk enn ulemper, gitt at vi bruker smokken på rett måte så klart! :-)
♥ ♂ i 07, ♀ i aug 09♥ Skrevet 3. juni 2009 #20 Skrevet 3. juni 2009 Vi har brukt smokk på førstemann og den har vært fantastisk å ha. Jeg hadde en stor gutt (mye større en vanlig) som spiste som bare det (fullammet). Og jeg hadde mer enn nok med melk. Hadde han ikke fått smokk tor jeg han hadde blitt unødig tykk. Da hadde han villet henge i puppen min mer. Vi har reist mye med fly, og da hindrer smokken at babyen får vondt i ørene. Amming hjelper selvfølgelig også, men kan være vanskelig å "time" ammingen til å passe med flyreisen. Så smokken har vært kjempebra å ha, vi har aldri hatt noe hyl og skrik på flyturer som jeg har sett at flere andre har hatt med sine babyer. Skjønner ikke hvorfor mange er så skeptiske til å bruke smokk. Mange babyer har jo et enormt sugebehov. Og det er ikke så vanskelig å begrense smokkbruken om man går inn for det. Vår gutt (han er 22mnd) får nå kun smokk når han sovner, men spytter den ut om natta, og sover som en stein uten somokken. Men den er kjempefin til å roe han ned og få han til å sovne av seg selv uten at mamma er i nærheten. Jeg håper neste kan ha like god bruk for smokk.
mamamaren Skrevet 3. juni 2009 #21 Skrevet 3. juni 2009 Mange meninger her. Og det har jeg og ;-) Jeg jobber i barnehage, og ser hvor mange som sliter med avvenning av smokken. I tillegg ser vi at smokkene fort går fra ene munnen til den andre om vi snur oss rundt et sekund. Det er kanskje en trend mer i noen barnehager enn andre, men jeg tror generelt på små avdelinger blir det mange smokkebytter i løpet av en dag, jah. Har sagt til meg selv mange ganger at jeg er glad min gutt ikke bruker smokk. Han bruker riktignok heller (peke)fingen sin, men noe søtere skal jeg lete lenge etter. Selv brukte jeg tommelen, og var fornøyd med det. Jeg ble ikke brukt som "smokk" da han var liten, men jeg ammer ham enda (han er snart to, og jeg venter i juli) uten at jeg tror det har så mye med et "enormt sugebehov" å gjøre. Jeg fikk hele tiden høre at han hadde et "enormt sugebehov". Over alt, på helsestasjonen og fra ufaglærte. Det gikk meg til slutt på nervene. Han hadde det strålende, det virket som bare noe folk sa fordi det er noe man sier om små babyer. Som et resultat av alt maset om dette sugebehovet prøvde vi et par ganger med tutt, men no go :-) Helt ærlig: blir ikke lei meg om jeg slipper smokkestyret med neste og.
mamamaren Skrevet 3. juni 2009 #22 Skrevet 3. juni 2009 Hva med å starte på en liste over fordeler/ulemper ved smokk, som det etterspørres her? (copy/paste videre) Fordeler ved smokk: - Hjelper med å dekke et sugebehov og roe babyen - Sies å motvirke krybbedød - Kan avvennes ved å bruke større hjelpemidler som kaptein sabeltann eller smokketrær, noe fingerbruk har vanskeligere for. - Sies å være mindre uheldig for tannstilling enn bruk av finger - Dersom bruk av finger er alternativet, slipper en problemer som oppstår ved kaldt vær (votter), sår på sugefingen, skitne fingre, og andre situasjoner der barnet ikke har tilgang på fingeren sin. Ulemper med smokk (erstattet med enten finger, koseklut eller ingenting): - Fingen kan barnet finne selv, så snart det har litt kontroll på hendene - Slipper smokkebytte blant barn - Slipper styret med å desinfisere smokker - Ikke bruk av smokk eller fing sies å være det beste for tannstillingen - Kan være vanskelig å venne barnet av smokken. - Vanskelig om smokken skulle forsvinne (og en ikke har tilgang til flere smokker) - Fingen er gratis Ps! som sagt så mange ganger over: barn er forskjellige, og deres behov får være ledende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå