Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Dette er såpass pinlig at jeg må legge det på anonym. Men flere ganger når jeg har kokt poteter så begynner potetene å gå i oppløsning i kantene, mens de fortsatt er rå i midten.. Lar de ikke fosskoke heller. Sjekker selvfølgelig at de er kokefaste hvis jeg tar av skallet, men klarer å ødelegge de likevel. Hva gjør jeg feil?? Og de potetene man kjøper i løsvekt på butikken.. Kan jeg koke de uten skall? Flaut..
Gjest Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Det lyder kjent. Antakelig hjelper dette: når de kjennes ok ut ytterst, før de går i oppløsning, og når du egt ville trodd de var ferdige, tar du dem av, slår av vannet og venter fem-ti min (m lokk på) uten koking. Da er de perfekte. De er ikke tilfeldigvis israelske?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 Har i grunn ikke peiling! Koker du dem med lokk på? Da trenger jo ikke varmen være så høyt på for at det likevel skal koke. Ikke vet jeg hva kokefast betyr heller :/ Ikkeno å være flau over. Er ikke no mesterkokk selv heller
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 2. juni 2009 #4 Skrevet 2. juni 2009 Dette er grunnen til at jeg sverger til fløtegratinerte poteter, potetmos, stekt potet o.l istedet for kokte poteter. Det er bare noe jævla herk!!
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #5 Skrevet 2. juni 2009 Står utenpå posene om de er kokefaste eller ikke. De som ikke er det, har en tendens til å koke i stykker.. passer med andre ord best som potetmos Synes det er rart at du får de kokefaste til å gå i oppløsning.. de skal da tåle det meste.. Jeg koker de i løsvekt uten skall, og det fører ikke til at de blir oppløst. Må være noe med kvaliteten.. Men min mann og svigerfar greier det same innimellom, og har alltid lurt på hva de gjør forskjellig fra meg? Merkelig
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #6 Skrevet 2. juni 2009 For det første skal poteter kokes SAKTE om man vil bevare dem hele. Så får du heller leve med at det tar en liten time å få dem kokt. For det andre skal de være passe store (og JEVNT store, store poteter skal skjæres i to i gryta, de største postene skal også nederst). For det tredje hjelper det å salte kokevannet godt (neida, du får IKKE salte poteter, salte går ut sammen med vannet dersom du har saltet i VANNET, ikke PÅ POTETENE. For det fjerde skal du IKKE ta av skallet for å "sjekke" en potet, du skal stikke med en (så tynn som mulig) kniv rett inn. For det femte skal man ikke la en kokt potet stå i gryten, man skal slå vannet av med det samme og legge dem til tørk i skål av porselen/stengods med et kjøkkenhåndkle over med en gang de er kokt ferdig. Og for det sjette skal du velge en EGNET sort. Ingen norsk sort er bedre enn Pimpernell når det gjelder å bevare en fast, fin potet. At den også er en av de beste potetene du kan få tak i smaksmessig, er jo ikke noe minus. Men mange styrer klar denne fordi den ser så "ujevn" ut. Så havner man heller med Beate eller Asterix, som er umulig å få jevnt kokt. De så jo mye finere ut i disken. (Nå skal det sies at det kan være vanskelig i dag å få tak i Pimpernell på østlandet, om man er prisbevisst. Men DET skyldes bare kundens fravalg av denne gjennom mange år...)
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #7 Skrevet 2. juni 2009 Jeg dampkoker potetene jeg. Har aldri opplevd at de har kokt i stykker da.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #9 Skrevet 2. juni 2009 jeg har aldri opplevd dette... jeg tar 3 ts salt opp i vannet mens jeg koker potetene. og er de store deler jeg dem i 2 så slipper jeg at det tar så lang tid. stikker så potetne med gallfel for å kjenne om de er ferdige..
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #10 Skrevet 2. juni 2009 Etter å ha vært plaget med poteter som går i stykker har jeg nå funnet ut min metode, som gjør at de ikke sprekker Ha potetene i vannet som vanlig, og sett på max varme (ha litt salt i). Når det begynner å koke, skrur du straks ned på svak varme, på min komfyr er max 6 og minimum 1. Jeg stiller ned på 2. (her må man bare prøve seg fram på komfyren) Så lar jeg dem koke under lokk. Hvis lokket hopper litt til å begynne med, legger jeg det litt skrått i noen minutter til dampen ikke trykker så mye. Så stikker jeg i potene med en tynn, skarp kniv for å kjenne om de er gjennomkokt. Har ikke hatt en eneste ihjelkokt potet etter dette. Men det er noen potetsorter som lettere "går i stykker" enn andre potetsorter
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #11 Skrevet 2. juni 2009 For det første; det har med typen poteter. Beate(lilla plastpose) holder seg bra f eks. Og så har det med hvor hardt du koker dem. Ikke fosskok, det er bedre å småkoke/dampe dem, det går like fort:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå