Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Det sitter dønn fast utvendig på vinduet.. sittet der et år...
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Da har du ikke en UTFORDRING, men et PROBLEM. UV-strålingen gjør at maskeringstapen ute ikke skal sitte på mer enn 2-3 uker, ellers reagerer den kjemisk og blir "ett" med vinduet. Det du nå må gjøre (gled deg) er først å få tak i noen pakker av de VIRKELIG gammeldagse barberbladene (de som hadde skjær på begge sider og ble skrudd fast inni høvelen, slike som gikk av mote rundt 1990, men fremdeles selges, prøv hos en skikkelig HERREfrisør eller på et (gammeldags) apotek), eller til nød store "reserveblad til Stanley-kniv (prøv en GOD verktøyforretning, en god del verre å arbeide med enn barberbladene). Du trenger MANGE blad, regn med minst 1 blad pr meter tape, gjerne 2. Uskarpe blad betyr ødelagt rute...) Så legger du dette verktøyet mest mulig parallellt med vindusruta og SKRAPER mest mulig av skitten av. Så mye som overhodet mulig. Om igjen og om igjen. Centimeter for centimeter. Og så (når hele ruta er tatt, PUH), en skikkelig vask med tannbørste, hardeste type og aceton, etterskylling med eddikvann og så GOD skylling. Etter det har du lært å fjene maskeringstape i tide (ja, jeg måtte lære på den harde måten jeg også, heldigvis bare på et lite kjellervindu).
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 Gubben maler huset utvendig, jeg tar meg av all oppussing innvendig. Sef er det han som har latt det være igjen fra i fjor, og også han som skal få fjerne. Bare håpet det fantes et vidundermiddel eller noe jeg kunne tipse han om.. mest sannsynlig blir det ikke fjernet.. er et halvt vindu bare, nesten to meter.. stuevindu, men der vi har verandamøblene, så jeg sitter og irriterer meg hele tida. For som du sier DET SITTER ja! Gjett om jeg maste i fjor... HI
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2009 #4 Skrevet 2. juni 2009 Og jo lengre man venter, jo bedre sitter det. Det er sikkert rester å finne neste gang huset skal males.... Så hvorfor bruke maskeringstape på rutene i det hele tatt? Ingen profesjonell maler gjør det! Lærte et triks fra en maler for flere år siden. Inn mot ruta, i overgangen treverk/rute setter man en bred (30 cm) sparkel i 45 graders vinkel. Så maler man ruta "innpå" denne. Venter 5 sek, så malingen får "flyte ut". Og drar så sparkelen RETT ut, uten å forandre vinkel. Tørker HELT av den med en klump polergarn som man behendig har i lommen på maleroverallen (ja for man er jo kledd for malerarbeid...) Så neste 30 cm... Og etter et par meter en ny klump med polergarn, slik at sparkelen kan holdes helt ren. Da får man AKKURAT nok maling i kanten treverk/rute til å forsegle skjøten. Og verdens fineste kant. UTEN plagsom maskeringstape (og et kilo poleringsgarn koster mindre enn et par ruller maskeringstape). Har brukt rådet med hell (for her er det MIN jobb å male "detaljer", mens andre tar seg av "store flater". Kanskje noe å tipse karen om neste gang?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå