Gå til innhold

Gule stafylokokker på såre brystknopper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt dette som kan fortelle meg litt om hvordan de merket at de hadde det, hvor lang tid det tok å få det diagnostisert hos lege og hvor lang tid behandlingen tok?

Ammet dere fremdeles under behandling?

Hvor lang tid tok det fra behandlingen startet til sårene var grodd?

Fortsetter under...

Skrevet

PLIIIS svar noen!

Skrevet

Hei, jeg svarte deg på et annet innlegg også. har så vondt av deg, for jeg kjenner meg sånn igjen i det du skriver. Jeg satt også desperat og leste om amming, pumpet og smurte og jeg vet ikke hva.

Jeg var på ammepoliklinikk, og de så litt gult i det ene såret. De tok da en prøve der. Jeg fikk svar noen dager senere at det var gule stafylokokker. Tror det er litt forskjellige retningslinjer, men du skal ikke gå lenge uten behandling om ikke sårene gror. Dette kan være en hovedårsak til at sår ikke gror fikk jeg beskjed om. Jeg fikk beskjed om å prøve en salve (husker ikke hva den heter, mild antibakteriell av et eller annet slag), og hvis den ikke virket innen 5 dager eller noe, (dvs at sårene grodde), skulle jeg begynne på antibiotika. Men det var også noen som mente jeg skulle rett på antibiotika.

Skrevet

Jeg dro ned på barselpoliklinikk på sykehuset og de tok prøver av melka og en bomullspinne bortibrystvorta. Jeg hadde det ikke heldigvis. Desverre var det helligdager så det tok 5 dager før jeg fikk svar.

Skrevet

Jeg har ikke hatt gule staf. på brystvorten (men har hatt det i melken, av en eller annen grunn...), men det ble tatt prøve for å sjekke det da gutten min var noen uker gammel. Tok noen få dager å få svaret. Jeg hadde et sår som ikke grodde, og det var derfor det ble tatt prøve. Legen min sa at jeg skulle rense med pyrisept og smøre med Brulidine-salve etter hver amming. Hun sa at dette også var grei behandling dersom jeg hadde gule staf (hadde konsultasjon hos legen den dagen prøven ble tatt). Jeg ble bra på noen få dager med denne behandlingen... Denne salven er reseptfri. Jeg brukte salven til jeg ikke hadde sår/vondt lenger. Ammet mens behandlingen pågikk.

Annonse

Skrevet

Hei!

Jeg hadde gule stafylokokker, mest sannsynlig fikk jeg det på sykehuset rett etter fødsel. De første dagene var jeg sår, som man ofte blir i starten av amminga, og fikk da en sprekk/sår som bakteriene satte seg i. Men dette tok det desverre ganske lang tid før vi fant ut av...

Jeg ble mer og mer sår, og såret/sprekken ble større og dypere..Grudde meg til hver eneste amming,var forferdelig vondt. Beit tenna sammen, trodde det skulle gå over bare jeg fikk endra litt på stillinga og snuppa fikk gapa litt høyere, var det de sa på helsestasjon og ammepoliklinikken. Brukte også mase tid på nettet for å få svar, og søke råd hos andre i samme situasjon. Men det ble ikke bedre, de siste 2 ukene før jeg fikk behandling var det så ille at jeg kasta opp av smertene. Når jeg tenker tilbake på det fatter jeg ikke at jeg ikke ga opp amminga...Men er glad for det nå da:) Snuppa var ca 4 uker da jeg fikk påvist gule stafylokokker hos legen, tok vel 4 dager fra de tok prøven til jeg fikk svar. På dette tidspunktet var jeg helt desperat, og håpet inderlig på at de skulle finne noen basselusker eller sopp, for det betydde ihvertfall at det var hjelp å få! Begynte samtidig med skjold for å gi såret en sjanse til å gro. Det funket veldig bra, gjorde mye mindre vondt å amme. (men vil ikke anbefale det dersom det ikke er siste utvei, setter nemlig ned produksjonen en del, og var vanskelig å venne snuppa av med skjoldet og få opp melkeproduksjonen etterpå...)Fikk antibiotika, og så ganske snart bedring. Ammet under behandling. Etter en uke var såret nesten grodd, og smertene var nesten helt borte. Hverdagen ble en helt annen! Endelig kunne jeg kose meg med snuppa:) Men var en grusom start syns jeg, amminga som skulle være så kos var bare et mareritt,ble bare deprimert og følte meg mislykka. Jeg har en sønn som jeg hadde ammet uten problemer,så var ikke forberedt på at alt skulle bli så vanskelig denne gangen. Men nå er snuppa 4,5 måneder, og hun fullammes uten problemer:)

Masse lykke til!

Skrevet

Glemte å si at jeg hadde prøvd det meste, salver og kremer, albueskjell og kjerringråd (kålblader av alle ting...)Ingenting hjalp. Er det bakterier må såret få luft, og du antibiotika. En ting jeg syns hjalp var å bruke te-siler (brakk av en sånn tesil-klype) under bH-en, for såret var så vondt at ingenting kunne komme borti.Så jo litt teit ut med en sånn rustning;) Men dette gjorde også at såret fikk luft og at det ikke gjorde så vondt mellom ammingene. Tykke salver gjorde bar vondt, men brukte litt simplex øyesalve for at ikke såret skulle bli altfor tørt og sprekke opp og blø. Det er en helt nytral salve som man ikke trenger å vaske bort før amming

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...