Gå til innhold

Diverse prøver osv...fostervannsdiagnostikk..

paper

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Dette varierer kanskje litt alt etter hvor man bor i landet.

Jeg bor i Stavanger. Gikk til fastlegen ganske tidlig (uke 7-8) og ba om duo-test. Han henviste meg videre. På det tidspunktet visste vi ikke om vi kom til å velge fostevannsprøve eller ei. Fikk time ved SUS til duo-test, og da resultatet etter denne kom, bestemte vi oss for fvp, som vi fikk tatt et par uker etterpå.

Gratulerer med graviditeten, og lykke til videre!

=D

Det varierer sikkert litt fra sykehus til sykehus, men jeg har tatt duotest i Oslo.

Var til legen i uke 6-7 og hun sendte papirene for fosterdiagnostikk til Ullevål.

I uke 9-10 var vi på genetisk veiledning på Ullevål og fikk høre om de forskjellige alternativene (Duotest, fostervannsprøve).Vi valgte duotest og to en blodprøve med en gang.

Tilbake til ultralyd i uke 12 og da var duotest-resultatene klare. Ettersom de var gode var det ingen grunn til å gå videre med fostervannsprøve.

Hvis du velger fostervannsprøve på genetisk veiledning får du time i ca. uke 14/15 for å ta prøven.

Her kan du lese om alternativene: http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iInfoId=7741&iCategoryId=541&iDisplayType=2

Som de over var vi også på genetisk veiledning rundt uke 8-9. Dersom vi hadde valgt duotest, ville de tatt blodprøve samtidig, men vi valgte fostervannsprøve. Denne prøven ble tatt da jeg var ca 16 uker på vei. Vi tok den på Rikshospitalet, og der anbefalte de å ta dn mellom uke 15 og 17. Uke 14 er også mulig, men fosterhinnen feser seg rundt uke 14 og faren for abort er dermed litt større (men ikke mye, forsto jeg).

Siden jeg er 42 år ved terminen, fikk vi tilbud om hurtigtest. Dvs at vi får svar på de tre vanligste kromosomfeilene (trisomi 13, 18 og 21) etter ca en uke. Resten av prøvesvarene fikk vi etter ca tre uker. Alt var bra med den lille gutten - og vi gleder oss veldig til å få møte ham i september:-)

Jeg var hos legen min første gang i uke 8. Nå bor ikke akkurat jeg sentralt i landet så det er ikke så stor pågang på sykehuset hvor jeg hører til.

Var til første ul i uke 9, for å se hvor langt jeg var kommet. Så ble jeg innkallt til veiledningssamtale og duotest i uke 12. Tok alt på samme dag ettersom jeg har litt reisevei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...