-fie- Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Jeg skal snart døpe lille jenta mi, og er fryktlig redd for at hun skal slå seg vrang (skrike)... fordi jeg får helt angst når hun begynner å skrike ute blant folk og vi ikke har anledning til å trekke oss tilbake. hun vil ikke ta smokk, og jeg føler at det eneste sikre hjelpemiddelet jeg har er puppen... men er det akseptert å amme i kirken? det kan jo gjøres veldig diskre. off, andre tips til hvordan jeg skal takle dette mottas med takk. jeg vet at alle babyer skriker, men jeg blir bare så stresset av det, kan ikke noe for det...
Handy-ⓜⓐⓜⓜⓐ Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Jeg regner med at dere skal være i det rommet bak før dere skal gå på kirkegulvet, gi hun mat der inne rett før sånn at hun er mett. Så kan hun heller gulpe på presten og rape mens han/hun holder han opp. :-) Neida, men en kvinne skal få amme sitt barn uansett hvor hun ferdes. Og regner med at presten og de i kirken ikke har noe imot at du stopper skriket med litt pupp. De fleste babyer skriker noe ufattelig fælt i kirka når de blir døpt, så dette er nok presten vandt til. Og de andre kan jo ikke si noe på det. Tror heller folk reagerer på at du ikke drar frem puppen når hun slår seg vrang. :-)
Handy-ⓜⓐⓜⓜⓐ Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 Dessuten, Gud "ser" alt uansett om du er hjemme eller i kirken. Hvis det er sånn "nei det passer seg ikke" du tenker på.
-fie- Skrevet 2. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 2. juni 2009 Hehe.. nei jeg bryr meg ikke om hva Gud synes... det er heller de andre i kirken. Det er jo en del ting man ikke skal gjøre i kirken, f.eks. ha nakne skuldre, hatt på hodet etc... så tenkte kanskje det var drøyt å finne frem puppen..? Men blir det for ille, så gjør jeg det bare. Skal jo være menneske etterpå også når vi skal ha selskap. Hmm.. er det bare jeg som stresser med dette tro?
Tokatter_USA Skrevet 2. juni 2009 #5 Skrevet 2. juni 2009 I møtet vi hadde med presten før dåpen, sa han fra at det var helt greit om vi ammet i kirken. Ingen spurte om det, han sa det likevel. Jeg mener, hvis alternativet er skriking, foretrekker vel de fleste amming.
Piken på landet Skrevet 2. juni 2009 #6 Skrevet 2. juni 2009 Klart det er ok og amme. Det er dessuten også helt ok og ha bare skuldre. Hvor i all verden har du det i fra? Kan jo være at det var en regel om noe slikt for 50 år siden, men kirken utvikler seg faktisk den også :-) Nei sitt med puppen ute, ikke en tødel som reagerer mer der en en et hvilket som helst annet offentlig sted.
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 2. juni 2009 #8 Skrevet 2. juni 2009 ja hvorfor ikke? så lenge du gjør det diskre så ser jeg absolutt ikke problemet med det:) viktigere at babyen får mat å du får roet den lille, en at sneversynte mennesker ikke tåler det:)
prekæs Skrevet 2. juni 2009 #9 Skrevet 2. juni 2009 "Vår" prest sa at amming var fritt fram, selv inne i kirken, hvis det skulle være ett behov for det.
prekæs Skrevet 2. juni 2009 #10 Skrevet 2. juni 2009 Det er vel en skikk og bruk regel som sier "ikke nakne skuldre i kirken". Men det er det mange som ikke vet, har jeg sett. Det bryr meg egentlig ikke heller, selv om jeg ikke går med nakne skuldre i kirken de gangene jeg er der.
temine Skrevet 2. juni 2009 #11 Skrevet 2. juni 2009 Ja, amming i kirken er lov. Om du er en av de som ikke liker å amme offentlig, eller f.eks har en bunad som gjør at du omtrent må kle deg naken for å finne puppen, er det lov å gå på "bakrommet". Forstår godt at du blir stresset av en gråtende baby i kirken. Ikke så lett å reise seg opp for å bysse og trøste på vanlig måte når kirkebenken er full og tulla i dåpskjole:) Lykke til med dåpen!
It's all about me Skrevet 2. juni 2009 #12 Skrevet 2. juni 2009 Jeg ammet under smatalen med presten før bryllupet vår, under dåpssamtalen med veslefrøkna og inne i kirken under dåpen til begge barna. Er det ikke greit å amme barna i kirken hadde jeg ikke tatt dem med dit i det hele tatt. For der jeg ikke fikk amme der gikk jeg med to barn som bodde ved puppen de første 2 mnd.
Piken på landet Skrevet 2. juni 2009 #13 Skrevet 2. juni 2009 Den skikken og bruken tror jeg opphørte for lenge siden. Jeg er mye engasjert i kirken, mannen min, far og svigerfar sitter i sognerådet, og jeg har ALDRI hørt denne "regelen", eller sett noe regelverk i det hele tatt for hvordan en skal opptre i kirken. Jeg har gått i kirken med bare skuldre mange mange ganger, og det har ikke fallt meg inn at det skulle være galt.... Det er helt normale folk som går i kirken, kirken må ikke forveksles med en eller annen konservativ misjonsoranisasjon. Misjonsorganisasjoner har jo ofte sine statutter der litt av hvert kan stå omtalt, men jeg har aldri sett til noe slikt i kirkelig sammenheng. Men viss noen kan fortelle meg hvor dette står, så er jeg veldig interassert i å lese de :-)
prekæs Skrevet 2. juni 2009 #14 Skrevet 2. juni 2009 http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=12&nid=107 Jeg vet vi her nord ser igjennom fingrene med de fleste slike regler, men havner vel i katigorien "ikke svart i bryllup". Sydover kommer man ikke inn i kirker på omvisning engang med bare skuldre. I hvertfall på steder med fokus på egen kulur.
AO3 Skrevet 2. juni 2009 #15 Skrevet 2. juni 2009 Du bør spørre under dåpssamtalen, det varierer fra kirke til kirke. Vi hadde dåpssamtalen i et annet område enn der vi skulle ha dåpen. Der fikk vi høre at pupp i kirka (altså under selve gudstjenesten, i det lille rommet der du bytter etc er det ok) var fy-fy. Jeg pumpet og hadde med mm på flaske (styr). Da vi vel kom til kirka der vi skulle ha dåpen, viste det seg at presten der ikke hadde noe problem med amming i kirka... *sukk*
erteposen + 4 Skrevet 2. juni 2009 #16 Skrevet 2. juni 2009 Det går greit å amme i kirken, bare dekk deg litt til med et sjal eller noe.
Piken på landet Skrevet 2. juni 2009 #17 Skrevet 2. juni 2009 Takk! Det sto noe om utringning der, men ingenting om bare skuldre. Det sto jo også at det var en skikk og bruk (altså ingen regel, men en norm blandt folk) som blir praktisert strengest i katolske kirker i syd europa. Ser ikke helt koblingen til en norsk statskirke. Og hvem skriver i grunnen dette? Jeg har ennå til gode å se et skriv der den norske kirke har et regelverk som går på at en ikke skal ha bare skuldre. Hvilke brudekjoler er det forresten som ikke har utringning og bare skuldre? Har aldri hørt om noen som helst føringer av klesdrakt i noen kirkelig sammenheng. Tro meg, dette er ikke en skikk og bruk som er vanlig å følge i den norske kirke. Da må en i så fall langt tilbake i tid :-)
Prinsessemamma x 2 Skrevet 2. juni 2009 #18 Skrevet 2. juni 2009 Jeg ammet da vi døpte jenta vår. Hun ble urolig etter at vi kom inn i kirken, så jeg ammet henne - og hun sovnet. Det resulterte i at hun sov gjennom hele seansen. Det passet VELDIG bra, da jeg hadde sett for meg full skrik på forhånd..
me84 Skrevet 2. juni 2009 #19 Skrevet 2. juni 2009 Jeg døpte snuppa i helgen og alle som skal døpes sitter framst,de fleste gikk litt fram og tilbake fra det rommet på siden der vi kledde barna,hvis de skrek eller skulle ha mat.....uansett hvis du vil amme inne så er det bare den ved siden av som ser det og det er jo nærmeste familie....går nok helt fin,er jo bare litt over en time. Jeg gikk selv ut de ti siste min,da var hun lei og jeg ammet på "siderommet".
prekæs Skrevet 2. juni 2009 #20 Skrevet 2. juni 2009 Det står om å dekke skuldrene. Er vel ingen kirkeregel, men bare en "regel" på lik linje med "ikke tennissokker til dress", osv. Ser du i kirken under bryllup etc vil man alltid se noen med tildekkede skuldre (som sannsynligvis har lest skikk og bruk) og haugevis uten sjal.
erteposen + 4 Skrevet 2. juni 2009 #21 Skrevet 2. juni 2009 Smitt og Smule. Jeg tror nok de som er aktive kirkegjengere ofte er mer liberale enn de som går der mer sjelden, men dette med bare skuldre er ikke bare en gammel myte. Mamma har jobbet som prest i mange år, og menigheten er absolutt liberal. Allikevel synes mange at festantrekkene ofte viser for mye pupp og skuldre, og god skikk og bruk er å ha et sjal i kirken over skuldrene. Amme tildekt i kirken er helt uproblematisk i de fleste menigheter, kanskje med unntak av et par bygder. Og en dekker seg selvsagt til. Mamma amma meg under gudstjenesten:)
___ Skrevet 2. juni 2009 #22 Skrevet 2. juni 2009 Det er som regel ikke noe problem å amme i kirken, heller ikke under sermonien. Jeg slet riktignok med gjennomføringen pga bunad, men hvis du tar på deg noe som gjør det greit å amme er det helt greit.
-fie- Skrevet 2. juni 2009 Forfatter #23 Skrevet 2. juni 2009 Tusen takk for svar folkens! Nå føler jeg meg litt roligere.
Gjest Skrevet 2. juni 2009 #24 Skrevet 2. juni 2009 Absolutt. Bare pass på å ikek ha bunad på, siden den er et sant svett helvete å amme i.
Tante Gustava Skrevet 2. juni 2009 #25 Skrevet 2. juni 2009 Jeg gikk ut i sakristiet (er det det det heter?) og ammet når lillegutt begynte å gråte under gudstjenesten. Der fikk jeg sitte i fred, og ruslet rolig inn igjen med en fornøyd gutt etterpå. Er sikkert ingen som hadde reagert på om jeg hadde dratt frem puppen inne i selve kirkerommet, men jeg følte det var bedre å gå ut dit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå