Jorunn77 Skrevet 1. juni 2009 #1 Del Skrevet 1. juni 2009 Håper at jeg har lagt denne tråden inn på rett sted. Skal gjøre min historie veldig kort. Mistet min lille gutt i fjor sommer rett etter fødselen, han ble født for tidlig og ble lagt opp til meg for å dø. Han levde i 1 time 45 minutter. Fikk alt av smertestillende den gangen, men fødselen var enormt smertefull alikevel og varte i 16 timer.(psykisk var det ekstremt vanskelig selvfølgelig) Er nå gravid igjen, og er 30 uker på vei. Sliter veldig med angst for denne føselen. Skal spikre en plan med jordmor denne uken siden ejeg er i fare for å føde prematurt igjen. Jeg er litt engstelig for smerter, revning osv. men det blir bagateller. Jeg er redd for å ikke få med meg et levende barn hjem denne gangen heller. Jeg er redd for den psykiske biten, at alt det traumatiske i forbindelse med forrige fødsel skal komme tilbake. Jeg klarer ikke å forbinde fødsel med liv. Ja, jeg håper faktisk på å få like enorme fysiske smerter som sist, slik at den psykiske biten kobles ut. Hva skal jeg kreve/planlegge for denne fødselen for at jeg skal føle meg så trygg som mulig? Noen tips om hva som kan hjelpe meg i denne fødselen? Takk for tips!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140191546-mistet-barn-etter-f%C3%B8dselen-skal-n%C3%A5-f%C3%B8de-snart-igjen-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mooch Skrevet 2. juni 2009 #2 Del Skrevet 2. juni 2009 Fikk tårer i øynene av å lese innlegget ditt. Det må ha vært helt grusomt. Jeg vet ikke hva som er mulig, men du bør jo ha noen (jordmor) som er med deg hele tiden og overvåker barnets tilstand. Det bør vel også avtales at terskelen for KS er svært lav? Jeg har ikke opplevd noe i nærheten av det du beskriver, men trodde at babyen min døde under fødselen med førstemann. Det ble planlagt KS for meg med neste barn og det var en kjempe fin opplevelse, 100% positiv fra start til slutt. Men vet ikke om det er noen option med et prematurt barn. Søsteren min mistet sin gutt som var født for tidlig, og med neste barn fikk hun lovnad om veldig lav terskel for KS. (det trengtes ikke og hun har nå 3 flotte, friske barn) Lykke, lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140191546-mistet-barn-etter-f%C3%B8dselen-skal-n%C3%A5-f%C3%B8de-snart-igjen-hjelp/#findComment-140191828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 2. juni 2009 #3 Del Skrevet 2. juni 2009 Huff, dette var trist å lese. Jeg skal ikke gi deg noen spesifikke råd, du bør komme fram til hva som er best for akkurat deg i samarbeid med jordmor. De strekker seg nok langt for å imøtekomme ønskene til en som har vært gjennom det du har vært gjennom! Dessuten skal jeg fortelle deg en ting du helt sikkert allerede vet, men kanskje trenger å si til deg selv så ofte som mulig: Så sent som etter uke 30 er det STOR sjanse for at du får med deg et friskt, levende barn hjem. Du må jo ha født svært tidlig forrige gang, i og med at det ikke ble gjort noe forsøk på å redde babyen din. Dette er IKKE tilfelle denne gangen! Prøv å holde fast på det! Du kan for eksempel be om kontinuerlig CTG-registrering under fødselen - jeg hadde det av medisinske årsaker, og syntes det var veldig fint. Da kunne jeg, når jeg ønsket det, ta en titt på monitoren og se at babyen hadde det fint. Det var en "direktelinje" inn til babyen, på en måte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140191546-mistet-barn-etter-f%C3%B8dselen-skal-n%C3%A5-f%C3%B8de-snart-igjen-hjelp/#findComment-140191909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 2. juni 2009 #4 Del Skrevet 2. juni 2009 Så trist at du har mistet et barn, det er ikke slik det skal være! Vi mistet sønnen vår da han var 4 mnd gammel så jeg kan forstå hvordan du har det. For det første, så er du jo ikke førstegangsfødende og din neste fødsel vil mest sannsynlig gå lettere enn den første. Jeg hadde en veldig lett fødsel andre gang, det var faktisk nesten ikke vondt. Du vet også hva en fødsel innebærer og kan gjøre mye selv fordi du har vært gjennom en fødsel før. Man blir tryggere rett og slett. Nå er det det psykiske som blir vanskelig for deg. Jeg ville hatt kontinuerlig ctg-registrering på. Det blir jo da litt vanskelig å bevege seg, men det viktigste er jo at du føler deg trygg. Jeg ville også bedt om lavterskel på KS. Og ikke minst er det viktig at du har en jordmor inne hos deg hele tia. Det syns jeg var utrolig betryggende under første fødsel. Og jordmor må være flink til å snakke med deg og forklare deg hva som skjer og hvorfor de gjør dittn og dattn. Da får du klare meldinger og du slipper å ha tusen spørsmål underveis og kan konsentrere deg om det du skal gjøre. Og sørg for å ha en jordmor som er litt erfaren og som ikke blir stresset dersom det skulle skje noe uforutsett underveis. Ønsker deg masse lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140191546-mistet-barn-etter-f%C3%B8dselen-skal-n%C3%A5-f%C3%B8de-snart-igjen-hjelp/#findComment-140192988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
line_mor Skrevet 20. juli 2009 #5 Del Skrevet 20. juli 2009 hei nå renner tårene mine, er helt forferdelig for foreldre som opplever dette, er noe som ikke andre kan sette seg inn i, har ikke så mange råd men stå på ditt, det er du som føler og kjenner så si i fra md en gang du føler for det uannset å det er, masse lykketil å håper dette går bra, klem. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140191546-mistet-barn-etter-f%C3%B8dselen-skal-n%C3%A5-f%C3%B8de-snart-igjen-hjelp/#findComment-140401495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. august 2009 #6 Del Skrevet 3. august 2009 Åh så trist! Gråter for dere som mistet barna. Håper alt går mye bedre denne gangen. Stor god klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140191546-mistet-barn-etter-f%C3%B8dselen-skal-n%C3%A5-f%C3%B8de-snart-igjen-hjelp/#findComment-140458165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #7 Del Skrevet 12. august 2009 helt forferlig og grusomt opplevelse. Jeg vet ikke hva jeg skulle ha gjordt hadde det skjedd med meg,men kan gi deg et godt råd. Krev keisersnitt denne gangen . det er mest trygge. Vi har også en i familien som stakkars mistet babyen i uke 40 . Synsest at det er helt grusomt og kan ikke forestille meg i det heletatt i slike situasjoner. Jeg bare sier at man må ha troen på Gud og at Gud som ville det slikt,og man kan ikke gjøre noe. Om man kunne gjort det anderledes så er alt i Guds hender. Jeg er ikke noe kristent eller noe men tenker egentlig sånn og sånn er det. ønsker deg masse masse lykke til denne gangen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140191546-mistet-barn-etter-f%C3%B8dselen-skal-n%C3%A5-f%C3%B8de-snart-igjen-hjelp/#findComment-140499433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minilille Skrevet 13. august 2009 #8 Del Skrevet 13. august 2009 Hei. Etter at vi mistet tvillinger som ble for tidlig født sitter jeg med mange tanker om hvordan neste fødsel skal bli. Jeg har heldigvis også en god fødsel i minne som jeg vil forsøke å fokusere på, men er livredd for at denne fødselen bare skal minne meg om tvilingenes, og at jeg skal bli stresset/få panikk som gjør at fødselen blir vanskeligere. Jordmor anbefalte meg å skrive fødselsbrev, så det vil jeg anbefale deg også. Skriv ned alt du tenker/føler,og de er mer forberedt. Jeg håper, og tror at jordmødre som vet hva man har opplevd har litt prosedyre på hva som er bra å gjøre. Jeg ønsker at de hele tiden skal kontrollere, informere og betrygge meg om at babyen har det bra for eksempel. Å slappe av tror jeg også blir viktig. Ved første mann gikk jeg på yoga for gravide hvor jeg fikk inn veldig gode pusteteknikker som hjalp under fødselen, dette skal jeg starte på denne gang også. Jeg kommer også til å være veldig striks på at jeg f.eks ikke vil gå over tiden eller noe annet som innebærer noen form for risiko(keisersnitt kan bl.a være risiko i forhold til senere svangerskap). Jeg hadde ikke epidural under noen av fødslene, ønsker det ikke nå heller,men har tenkt å si at dersom jeg får panikk og det kan roe meg er jeg åpen for det. Jeg vet ikke på forhånd hvordan hverken min eller din fødsel blir, men jeg håper den blir så god som mulig. Selv om jeg ikke kan gi noen konkrete råd da jeg ikke har vært igjennom ny fødsel etter å ha mistet håper jeg noen av mine tanker rundt det var til hjelp.. Lykke til!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140191546-mistet-barn-etter-f%C3%B8dselen-skal-n%C3%A5-f%C3%B8de-snart-igjen-hjelp/#findComment-140508549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minilille Skrevet 13. august 2009 #9 Del Skrevet 13. august 2009 Ser at innlegget ditt ble skrevet for to mnd siden, og at du snart skulle føde.. Kanskje du allerede er ferdig? Vil gjerne høre hvordan det gikk Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140191546-mistet-barn-etter-f%C3%B8dselen-skal-n%C3%A5-f%C3%B8de-snart-igjen-hjelp/#findComment-140508563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå