Gå til innhold

Brannfakkel fra DB, vogn og skygge...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en del diskusjoner rundt dette på DinBaby (DB), så kanskje her inne hvor det er mange vordene førstegangsmødre ville være en god plass for litt info? :-)

Diskusjonene går rundt å henge et teppe foran åpningen på barnevognen. De som gjør dette gjør det fordi de vil at babyen skal få skygge, få det mørkt, at det ikke skal blåse så mye inn osv. Derimot er det få sykehus og helsestasjoner som opplyser om at dette kan være direkte farlig for babyen fordi luften inni vognen blir ekstremt dårlig av dette (noe som jo burde være helt logisk, men som jeg tror mange ikke tenkerover). Noen forskere i USA mener også dårlig luft kan øke risikoen for krybbedød. I tillegg vil det, om solen står på, bli uutholdelig varmt inni vognen med et teppe foran eneste åpningen hvor frisk luft kan komme inn.

Mitt råd er å ikke venne babyen til å måtte ha det mørkt for å sove. Sol og vind kan man lett beskytte babyen mot ved å snu vognen andre veien eller bruke parasoll (mot solen), kanskje også velge en vogn med fleksibel kalesj?

Har man først vennet en baby til å ha et teppe foran åpningen på vognen, så er det nok vanskelig å slutte med dette, så derfor kan de jo være lurt å rett og slett aldri begynne med dette :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tips :-) Og som du sier, det er jo helt logisk at luften blir dårlig bak et tykt teppe.

Skrevet

Jeg har no lest at man ikke skal dekke til vognen iallfall. En ting er lufta, vil nok skiftes ut uansett for et teppe er ikke tett. Men det blir jo altfor varmt..

Nei, man får no heller sette hele vogna i skyggen:)

Skrevet

Det med teppe er der mange delte meninger om, jeg har selv brukt det, og gjør det ennå noen ganger, men da bruker jeg helsetepper med "luftehull" som henger lett over. Ingenting tett i det hele tatt.

Skrevet

Insektsnett og bruk av helseteppe bør vel kunne gå greit? Sjekket ut parasoller på Barnas Hus, de kostet rundt 500 kr... Veldig dyrt synes jeg da, men kanskje verd pengene? Men generelt vill jeg plassert vognen i skyggen og ikke begitt meg ut på de voldsomme trilleturene i den verste solsteken.

Skrevet

Det blir dårlig luft av både helseteppe og instektsnett. Legg et termometer i en vogn som er dekket av et helseteppe så blir en overrasket over temperaturen der inne.

Skrevet

Ville ikke brukt ett helseteppe eller noe annet teppe foran åpningen, de er ganske tette og slipper ikke inn mye luft.

Blir rystet når jeg ser folk som dekker til vognene til og med inne på kjøpesentre.

Skrevet

For meg er dette bare sunn fornuft, hvor deilig synes vi det er å sove i en tett luftboble? Det jeg synes er litt skummelt er at svært mange barnehager praktiserer nettopp dette. De skulle fått info om at det er farlig for barnet+ forsvinner ikke litt av poenget med å sove ute når man ikke fikk frisk luft. Her sov eldstemann ute i all slags vær(bortsett fra på vinteren) og faktisk sov hun bedre jo dårligere vær det var ute. De ligger lunt og godt nedi vogna uansett:)

Skrevet

..Jeg har alltid brukt et helseteppe e.l. på de to barna mine, og kommer til å gjøre det med denne også. MEN det jeg gjør er å henge det "halveis foran". dvs at ikke hele åpningen er stengt.. jeg henger teppet slik at det skygger bare fra den siden solen kommer (evt vind). På denne måten blir det ikke helt stengt,slik at baby får nok sirkulasjon på lufta og i tillegg får skygge....

(parasoller har for min del ikke vært til hjelp før barnet er blitt litt større, og da som skygge selvfølgelig)

Men dette er meg da... Synes det er viktig at alle er klar over "faren", men synes også det må være litt opp til foreldrene selv å vurdere situasjonen fra gang til gang...Foreldrene BØR iallefall være istand til å vurdere dette.. ;)

Klem og lykke til fra meg

Skrevet

Jeg forstår ikke helt poenget med dette, men det er bare min mening. Jeg har to barn og har aldri hatt problemer med dette. Jeg har ungått å gå tur i det aller varmeste været eller oppholdt meg i skyggen.

Å er det for å beskytte mot vind, så kommer det svært lite vind inn i vogna.

Kan ikke være bra for babyen, dette her!

Alle vet jo hvordan det er å våkne opp i et telt når sola ha varmet en stund! Helt forferdelig!!!

Skrevet

Jeg får nok mange stygge blikk i sommervarmen, men det er fra de som bare ser oss i forbifarten! Jenta er 2 1/2 år og uten helseteppe forran idet hun sovner da nekter hun å sove! Vel, å ha helseteppe på i fem minutter før det tas av kan aldeles ikke være noe problem?

Det er absolutt ikke bra om det teppet henger der lenge, men at det henger der idet en nysgjerrig, men stuptrøtt unge skal sovne ser jeg ikke på som noe problem altså. Heldigvis er jeg trygg nok på den jeg er til å ikke bry meg om blikkene jeg får fra fremmede!

Uansett, mye av dette kan løses ved å sette vogna i le i skyggen ;)

Skrevet

Mener noen at det også er farlig med myggmetting?? Jeg har to sommerbarn, og synes det er ganske skummelt å sette vogna ute med alle de "skumle" insektene.

Skrevet

myggnetting bør da iikke være farligt å bruke.. er jo ikke bare insekter som det holder vekke. men katter og kan lett oppe opp i vogna vis det ikke er myggnetting på..

Skrevet

Katter kan legge seg opp i vognen med myggnetting også, den er jo så myk og tøyelig.

Ellers så skal ikke myggnetting være så ille, men man bør ikke bruke det om vognen er i solen, for det hever faktisk temperaturen litt det også. Helseteppe foran litt av åpningen går greit, men foran hele åpningen, så vil faktisk det også gi dårligere luft. dette har ikke noe med min mening eller andres meningå gjøre, dette er noe man har funnet ut av.

Skrevet

Jeg har alltid med myggnetting, helseteppe og kattenetting og bruker det jeg trenge varierende av hvor jeg er med vogna! Hvis hun står i skyggen her hjemme så har jeg kattenettet på for her er det mye katt, og da hjelper ikke myggnettingen i det hele tatt!

Er det i folksomme strøk så hiver jeg på helseteppet i noen minutter, uten at det endrer temperatur eller luftkvalitet inni der, og myggnettingen brukes hvis vi ikke går i sola, men står stille i skyggen i områder med mye insekter!

Jaja. Folk gjør det de mener er best, og forsvarlig. Slik vil det alltid være!

Skrevet

Jeg har aldri brukt teppe foran til jenta vår. Jeg ble faktisk anbefalt av sykehuset å la henne sove med lys på om dagen for å skille mellom dag og natt.Og for at hun skulle få mest mulig dagslys, uten teppe foran vogn, da vi fikk vinterbaby sist. Men om sommeren bruker jeg myggnetting selv om den gjør at luften blir dårligere. Vi har mulighet til å åpne på kalesjen (emmaljunga), for å få luft. Vi kan også gjøre noe med bunnen på bagen for å få inn luft, så når alt dette står åpent, blir det ikke så voldsomt varm i bagen. Men bruker altså ikke teppe foran. Det har jeg aldri skjønt vitsen med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...