Gå til innhold

Raynauds fenomen og sopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var veldig plaget av begge deler med nr 1 for to år siden. De tre første månedene var helt pyton, vondt som fy hver gang jeg ammet og ikke noe kos, bare plikt.

Er veldig redd for at det samme skal skje igjen, og sliter litt med å finne motivasjonen til å skulle holde ut like lenge om det gjør like vondt nå..

Er det noen som har erfaring med dette?

Er det gjerne sånn at om man hadde sopp med nr 1, er det lettere at det kommer tilbake med nestemann?

Og det samme med Raynauds fenomen, det er vel kanskje bare sånn kroppen er?

Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge? -kan jeg f.eks. smøre på canesten med en gang for å forhindre soppinfeksjon?

Mange spm dette, men håper på noen vettuge råd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Raunauds fenomen har jeg også slitt en del men, men det gav seg gradvis etter 4-5 mnd eller noe sånn... Brukte varmeputer fra ammehjelpen når det var ille, de hjalp en del. For meg var det viktig med ro og være i gode omgivelser. Jeg ble merkelig nok mye bedre når jeg var sammen med mine foreldre over en ukes tid, det skjedde to ganger. (De bort langt borte, hadde savnet dem). Optimal ammestilling har også vært viktig, har brukt ammepute og senere andre puter.

Sopp har jeg ikke hatt tror jeg, men et godt råd fra en venninne som har vært mye plaget er å unngå sukker, hvitt brød o.l. så langt det lar seg gjøre. Vårt sukkerholdige kosthold er visstnok en årsak til at mange plages med sopp. Jeg har prøvd å smøre på canesten (lurte på om jeg hadde sopp) men syns jeg bare ble sår av den salven. Kan ikke tro det er noen god ide å smøre på canesten i forkant i alle fall. Ellers er koking av ullinnlegg også lurt når det begynner å bli sårt/ vondt. Kanskje det da er sopp på gang. Å klemme ut litt melk før og etter amming skal visstnok være lurt om du har sopp, og å la brystet lufttørke. Unngå våte innlegg, der kan soppen blomstre opp.

Min baby er nå 6 mnd og jeg trives med ammingen, vil helst holde på en god stund til. Men i mange måneder var det en plikt og jeg så frem til å kunne avslutte.

Nå som du venter ny baby må du vel bare prøve og se hvordan det går. Det er nok litt sånn at man er disponert for begge disse plagene. Men det finnes råd, og de som har vært mye plaget har ofte en del triks. Jeg har selv snakket med flere fra Ammehjelpen og det har vært veldig nyttig. De har hver sine erfaringer og kan mye. Det står også masse gode råd på ammehjelpens nettsider, men de har du kanskje sett? Lykke til!

Skrevet

Hei!

Et tips mtp sopp nå på sommeren er å sole puppene litt. Sopp liker det vått og mørkt, og sollys og luft er veldig god forebygging!

Vi har alle den soppen som gir infeksjon, men ikke alle får infeksjon likevel. Forebygging med canesten vil jeg ikke anbefale, men å lufte brystene godt er lurt.

Hvis barnet ditt får mye trøske kan du prøve å behandle det med å smøre litt farris i munnen hans/hennes, f.eks vha en q-tips. Dette gjør de bl.a på barneklinikken ved sykehuset i Bergen.

Hvis du får sopp, så gå raskt til lege for å få satt igang behandling av deg og den lille så snart som mulig. Men det kan godt tenkes at du slipper det denne gangen. Jeg tror ikke det er noen automatikk i at hvis du hadde det med nr 1 vil du få det med nr 2. Så det vil nok absolutt kunne forebygges.

Akkurat Raynauds er det ikke like lett å forebygge, men et råd jeg har fått er å legge en avkjølt tepose på brystvorten, for det er et stoff i teen som gjør at blodkarene utvider seg litt igjen.Verdt et forsøk?

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Jeg har vært plaget med Raynauds fenomen med begge mine to barn. Tror man er disponert for det, men også at det kan utløses/forverres veldig hvis man har andre ting som gjør vondt, f.eks sopp. (vet ikke om man er disponert for sopp..) Jeg hadde voldsomme smerter, men det ga seg en del da jeg fikk behandling for gule stafylokokker som hadde satt seg.

Vet ikke om man kan forebygge sopp, men når det gjelder Raynauds så kan du hvertfall være godt forberedt hvis det skulle dukke opp. Har forsøkt å lime inn en lenke til en tråd som gikk for noen måneder siden. Jeg har skrevet masse der om hva som fungerte for meg. For å oppsummere var det varme i alle varianter og medisiner som hjalp. Bare si fra hvis du ikke får det opp så kan jeg skrive igjen.

Det som kan være problematisk hvis du får sopp er at lufttørking er bra mot soppen, men ikke bra mot Raynauds, for da gjelder det å holde seg varm! Ikke noe lufting!! Pakk deg inn med ull, selv om det er midt på sommeren. Jeg vil heller ikke anbefale kalde teposer på brystene, men drikk en stor kopp svart te før du ammer, det skal virke litt lettende på krampene.

Lykke til!

http://www.dinbaby.com/forum/thread/139501323

Skrevet

Tusen takk for svar!

Mange gode råd i den tråden du la ut HM-mamma. Har lagret den :)

Var i kontakt med Nasjonalt Kompetansesenter på riksen sist og fikk noen skriv som jeg har tatt vare på og. Mange av de samme tipsene som går igjen.

Skal ikke ta sorgene på forskudd, kan jo hende det går seg til bedre denne gangen, men puppene har "oppført" seg akkurat som sist ;-) Dvs, veldig følsomme, og den herlige mørkelilla fargen kommer og går litt..

Varme opplevde jeg som mest lindrende sist, og har vært på jakt etter sånne varmeputer, fant de på nettbutikken til ammehjelpen, men de ble veldig dyre med frakt og avgifter? Betaler gladelig det altså, men er det noen her som har kjøpt andre steder?

Prøvde aldri å drikke te før/under, men absolutt verdt et forsøk. Bare vanlig earl grey e.l. altså?!

Håper jeg slipper unna kombinasjonen sopp og fenomenet hvertfall, det er som du sier litt motstridende råd mot de to.. Skal ha en canestentube liggende, fikk Mycostatin sist, men den har gått ut av produksjon visstnok?

Takk igjen for alle råd :)

Skrevet

Ja, vanlig te. (Min favoritt er lady grey!) Men den må være svart, altså ikke grønn te eller urtete. (Og jeg ble frarådet ammete, ikke bare pga problemene mine, men helt generelt.)

Har ikke brukt varmeputer, men jeg vet om at noen har brukt sånne som man kan ha inne i votter om vinteren, de bør vel kunne fås kjøpt på sportsbutikk.? Men her er jeg usikker, altså.

Håper du får en bedre ammeperiode denne gangen! Når er termin?

Skrevet

Termin er 22 juni, men drøyer vel enda litt, gikk 2 uker over sist.

Da skal jeg gå til innkjøp av te og varmeputer og gjøre meg beredt for amming ;-)

Kommer nok inn her igjen når jeg er i gang.

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...