Gjest Skrevet 1. juni 2009 #1 Skrevet 1. juni 2009 jeg fikk beskjed å ta kontakt med sykehuset om jeg fikk vi\ondt i magen. men hvor i magen skal man ha vondt? jeg våkna flere ganger i natt å hadde "vondt" midt mekkom ribbeina liksom..
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #2 Skrevet 1. juni 2009 Mot høyre side, der leveren ligger. Synes det er slapt av personale og ikke informere de gravide om hvor de skal ha vondt og hvorfor jeg! Lest flere innlegg nå de siste ukene hvor folk spør om det samme som deg, og naturlig nok blir engstlige. Så vanskelig for dem kan det da ikke være å si at smertene skal sitte mest mot høyre side fordi det man skal være obs på er smerter i leveren fordi dette igje kan være et tegn på begynnende alvorlig svk.forgiftning. Beklager at dette svaret fikk en litt irritabel tone, irritasjonen er helt og holdent rettet mot helsevesenet og deres mangel på informasjon og slett ikke deg! :-)
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #3 Skrevet 1. juni 2009 hehe:) det går så fint så er litt uroig her om dagen:( skal på min tredje kontroll på sykehuset i morra.. har liksom alle symptona på svangerskapforgiftning..'fikk ei koselig lege på torsdag som sa at jeg ikke følte meg bedre så skulle de sette meg igang på tir eller ons.. kommer på kontroll på lørdag.. blodtrykket hadde gått ned fra 140/95 til 130/90.. føler meg fremdeles ikke pigg:( ny lege... nei er ikke snakk om å sett e gang.. baby har det så fint så.. så det er ikke behov for det.. mens hu første jeg snakka med ville sette i gang for min del.. hvorfor er leger såååå forskjellige?? uff ble litt rotete og klagete dette.. men er så fortvila..
*tullemor* Skrevet 1. juni 2009 #4 Skrevet 1. juni 2009 Off, så frustererende!! Jeg skjønner ikke hvorfor ikke den gravide kan ha litt stemmerett i en sånn situasjon jeg... Håper det ordner seg for deg, og lykke til
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #5 Skrevet 1. juni 2009 ja jeg er kjempe frustrert om dagen!! tusen takk for det:)
Chrissie09 Skrevet 1. juni 2009 #6 Skrevet 1. juni 2009 jeg hadde BT på 150/115 og ble innlagt. De tok alle mulige prøver som ikke viste noe. Jeg ble glad når jeg fikk reise hjem..men fikk beskjed om å ta kontakt med det samme om jeg fikk hevelser, vondt i magen og flimring for øynene. Ehhh hevelser...snakkes, jeg er så hoven i bena om kvelden. Om jeg kjenner godt etter er jeg litt øm i magen.. Dette er jo så vanlige plager i svangerskapet..særlig på slutten. Det er jo ikke rart man blir engstelig og igjen får høyt BT...
Lykkelig 2 barnsmor <3 Skrevet 1. juni 2009 #7 Skrevet 1. juni 2009 Jeg hadde sv.skapsforgiftining i forrige svangerskap. Jeg fikk beskjed om hvis jeg fikk vondt øverst i magen, mellom ribbeina på en måte skulle jeg ta kontakt. Ikke for å skremme deg altså, men ville tatt en telefon til føden bare for å høre jeg. Bedre å ringe å høre enn å gå å være bekymret. Lykke til :-)
Gjest thricane Skrevet 1. juni 2009 #8 Skrevet 1. juni 2009 jeg hadde smerter i lever ved forrige svangerskap pga hellp. kan jo beskrive hvordan det var det ligger rett under/nederst ved ribbeina, kan nesten kjennes ut som det er omkring magesekken. det gjør vondt omtrent samme sted som du hvis du har forspist deg på tung mat. begynner gjerne som murring, så etterhvert føles det ut som noen presser/klemmer på noe "inne i der". til slutt blir det veldig vondt og stråler bakover i ryggen, noen ganger kaster man opp, men det er ikke noen regel. du skal også kontakte legen hvis du har pannehodepine og flimring/gnistring foran øynene. eller hvis du synes det er lite bevegelse i magen, eller slappe bevegelser til tider du vet babyen pleier å røre mye på seg.. det er lett å drøye og se ann noen timer, men jeg må bare få frem hvor viktig det er å ikke ha for lang strikk på akkurat dette, kontakt sykehuset en gang for mye enn en for lite.
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #9 Skrevet 1. juni 2009 tusen takk for mange svar:) har ikke vondt i magen i dag.. var i natt.. skal på kontroll på sykehuset i morra kl 12.30.. å håper på en forståelsefull lege.. fått beskjed å ligge på sofaen hele dagen.. ikke se på tv ikke lese ingenting,,, blir gal!! å er kjempe hoven hele dagen.. de prikker i beina mine.. ser stjerner inne mellom også.. er ikke de samme bevelgelsene lenger men det er vel plassen kansje...
Studine mevik Skrevet 1. juni 2009 #10 Skrevet 1. juni 2009 Jeg har blitt fulgt ekstra opp den siste måneden fordi det kan være fare for svangerskapsforgiftning. Synes ikke jeg fikk noen god forklaring på hva jeg skulle være ops på, så jeg søkte det opp på internett. De symptomene man skal være oppmerksomme på er hodepine(spesielt i panna), smerter under ribbensbuen eller leveren, flimring, plutselig kvalme (trenger ikke være så kvalm at man kaster opp) og plutselig og voldsomme hevelser smerter øverst i magen kan være livmroa som trykker på spissen mellom ribbena, men ville ringt føden for sikkerhetsskyld hvis du er i tvil. Jeg har mye hevelse i beina pga vann og det kan prikke eller stikke litt i føtter og legger innimellom, vet ikke hvordan det kjennes ut hvis man hovner opp pga svangerskapsforgiftning. Jeg synes helsevesenet kan bli flinkere til å forklare hva man skal være oppmerksomme på og gjerne forklare og vise hvor det skal gjøre vondt eller hvordan det føles.
Humla&mini Skrevet 1. juni 2009 #11 Skrevet 1. juni 2009 Skjønner godt du blir frustrert.. Jeg hadde 155/97 i bt på mandag, og det hadde godt ned til 140/88 hos jm på onsdag, men opp igjen til 145/90 på sykehuset igjen på fredag og da var det ikke noe det liksom siden det hadde gått ned. Og han legen jeg fikk var jo helt fjern. Vi satt i 50min med ctg, og når han fikk den målinga la han den bare til side og skrev ctg ok i papirene uten å se på den en gang. Også spør han om hodepine og sånn og jeg sier at ja jeg har panne hodepine og ja jeg ser flimringer. Så går det to min så sier han "ja det var sånn at du ikke hadde hodepine og flimringer"? Og i papirene står det at jeg har vann og er hoven, men han sa allikevel at jeg ikke var det uten å se på bena mine, men når jeg viste han bena mine måtte han jo ta det tilbake.. Hihi.. Tror han følte seg litt dum da for de har satt 3 på ødem i papirene mine fordi jeg er så hoven. Men legene er veldig forskjellige på det. Ble litt langt det.. Men har du eggehvite i urin?
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #12 Skrevet 1. juni 2009 hehe.. ja du har vært like uheldig som meg med lege skjønner jeg.. en blir jo så sinnsykt forvirra av dette!!! er skikkelig spent på kontrollen i morra.. ja har eggehvite i urin...
Humla&mini Skrevet 1. juni 2009 #13 Skrevet 1. juni 2009 Jeg vet, jeg har ikke fått noen ordentlig informasjon om hva som skjer. Så aner ingenting egentlig. Men skal på kontroll til fredag, han ville ha meg inn igjen på tirsdag men hadde ikke ledig time så da ble det fredag. Har du hatt like mye eggehvite hver gang eller har det variert?
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #14 Skrevet 1. juni 2009 fredag er jo lenge til?!! jeg blir fulgt opp på sykehuset på føden jeg.. torsdag, lørdag også i morra.. eggehvite har det variert med.. men har liksom vært noe hver gang..
Humla&mini Skrevet 1. juni 2009 #15 Skrevet 1. juni 2009 har variert hos meg også. ja jeg synes det var lenge jeg også. Blir fulgt opp på sykehuset, men på fødepoliklinikken. Og der er de visst bare tirsdag og fredag. Han ville ha meg inn på tirsdag, men siden det ikke var noe ledig ble det fredag da. Så må til lege eller jm i mellom tiden, var på sykehuset på mandag, jm på onsdag og sykehus på fedag, men skjønner ikke helt poenget fra sykehuset sin side med å be meg gå til jm i mellom tiden, for de resultatene jeg fikk der ignorerte han. Men krysser fingrene for en annen lege neste gang. Fikk beskjed om å ringe hvis ting det ble verre sa han mens han nærmest dytta oss ut døra. Sa ikke hva som skulle bli verre men jeg regna med hodepina for ingen hadde sagt noe til meg om smerter øverst i magen. Så får håpe på en annen neste gang..
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #16 Skrevet 1. juni 2009 ok.. da blir du mere fulgt opp en jeg fikk en følelse av først:) merkelig at leger er sååå forskjellig asså!! har liksom alt jeg.. men har ike hatt vondt i magen siden i natt:)
Humla&mini Skrevet 1. juni 2009 #17 Skrevet 1. juni 2009 Det er jo positivt da:) Får håpe kontrollen din imorra går bra:) Når har du egentlig termin? For jm snakka om at hvis det fortsatte sånn hos meg ville jeg mest sannsynlig bli satt i gang. Men har mellom 4 og 6 uker igjen så vi får se:) Gleder meg bare tilå bli ferdig for er så kjedelig å ikke få gjøre noen ting.
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #18 Skrevet 1. juni 2009 klart det er det:) men det ligger jo ikke bakhodet mitt liksom.. skulle jeg ringt i natt osv.... hodepine kommer å går.. ikke veldig intenst men kjenner den lurer bak der.. tok bt på den jeg har her hjemme den målte 140/ 95 ikke at de er helt pålitlige men... jeg er i uke 37 i dag:) så om ting ikke er speielt bedre så sa hu første hyggelig legen at jeg blir satt i gang denne uka:) mens han siste var ikke helt enig i det.. så ble litt frustrert da ja:( nesten jeg begynte å gråte... ja kan de drøye til uke 37 så gjør de det.. men spørs jo hvor ille ting blir.. vet det er kjedelig å ikke kan gjøre noe.. er dritt lei av å kunn ligge på sofaen.. lite tv titting ikke lesing osv... men .. har nok blitt mere en det jeg skal....
Humla&mini Skrevet 1. juni 2009 #19 Skrevet 1. juni 2009 Ja vi har jo ikke så lenge igjen at det utgjør noen fare for babyen om de setter i gang:) Jeg har bare holdt på sånn her en ukes tid, men vet jeg ikke slapper av så mye som jeg skal. Har ikke en sånn egen bt måler men merker trykket veldig i hodet. Får en veldig intens hodepine i panna, press bak øynene og flimringer. Også har jeg de siste dagene begynt å bli kvalm sånn helt plutselig. I tilegg til eggehvite og veldig vann da. Så er spent på hva de sier til fredag.. Like spennede hver gang. Får håpe du får en snill lege igjen imorra da så kanskje du er ferdig i løpet av uka:)
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #20 Skrevet 1. juni 2009 vi får krysse det vi har begge to:) ønsker deg masse lykke til!!!
venter nr 3 i august :) Skrevet 5. juni 2009 #21 Skrevet 5. juni 2009 Jeg har ikke lest noe særlig om sv.skapsforg. tidligere da jeg har 2 svangerskap bak meg og har ikke hatt noen særlige symptomer som kunne minne om dette (bortsett fra vann/hodepine) Men da jeg leste i svangerskapsboken etter forrige ktr nå på tirsdag så ble jeg litt nervøs.Jeg har jo sagt til legen for 1 mnd siden at jeg har vært kvalm,svimmel og hatt hodepine samt flimring.Men han har ikke nevnt at noe av dette kunne være symptomer - NEIDA alt er normalt..og nå da jeg har utslag 2 på urin og hevelser i ben så er jo også dette INGENTING han bryr seg om som han sier,men sykepleieren spurte om jeg hadde noen symptomer (men akkurat da kom legen og jeg gikk ut fra laben) Så jeg kjenner at jeg blir litt stressa,jeg har lang reisevei til legen men kommer til å levere inn ny urinprøve tidlig neste uke for å sjekke,jordmor som holder til nærmere hjemstedet hadde en helt annen holdning iallfall,og jeg sitter her med magesmerter (men ikke spesielt på høyre side) og en baby som ikke er så veldig liv`at...så jeg kjenner at jeg blir litt forbanna og på denne legen som siden dag 1 har virket litt sånn neverminded...jeg håper helga går fort og at ikke det blir så mye sterkere smerter i magen,det hele kan være psykisk også,blodtrykket var ikke høyt,men som jordmor sa sist så var det urinen som var det avgjørende. Ingen hjelp til deg fra meg men et lite hjertesukk her ifra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå