Turbomamma<3<3<3 Skrevet 31. mai 2009 #1 Skrevet 31. mai 2009 Vi skal i gang med å plante litt i hagen etterhvert.. Har sådd gress i fjor, og den gror og vokser. Men skulle jo hatt litt mer etterhvert. Kanskje en liten, lav hekk rundt plenen, som rammer inn plenen så det blir litt barnevennelig. Er nemlig ganske skrått framom plenen og ned til veien/snuplassen. Men er veldig usikker på hvilken type hekkplante vi skal bruke. Vil gjerne slippe å må klippe den, vil ikke ha en sånn som må klippes rett av, vil helst at den skal være frittvoksende, uten at den blir for voldsom. I den skråningen vurderer vi å plante noen lave planter/busker og om vi skal ha jord eller bark der. Vil også ha epletre og syrintre noe sted, de synes vi er fine når de blomstrer. Ellers skal vi også bygge platt og legge noen brostein her og der. Men det er vanskelig å vite hvor man skal begynne... Hvis noen har peiling, er i samme situasjon eller bare har noen råd - kom med det!
Himmel og hav Skrevet 31. mai 2009 #2 Skrevet 31. mai 2009 Jeg holder på å "rehabilitere" en forsømt hage, så jeg er litt der du er nå. I skråningen deres kan det være fint med krypmispel, den sprer seg utover og dekker og holder på jorda, om du vil ha det nesten vedlikeholdsfritt så ville jeg lagt duk og bark der også, om ikke skråningen er veldig bratt. Som hekk så er det jo masse å velge mellom. Om du vil ha litt sånn "instant" hekk, så er det jo thuja. Den kan du få kjøpt opp i en meters høyde, og den skal plantes ganske tett, meeeeen den må klippes. Det gode er at den ikke trenger å klippes så det ser ut som den hører hjemme i et parkanlegg. Jeg har en thujahekk som jeg klipper (den må klippes for å bli tett), men jeg klipper den litt "uryddig", så det ser naturlig ut. Om du er mer tålmodig så er jo syrin- eller skjærsminhekk fint, men da har du lite skjerming om vinteren. Hvis du bare er ute etter en lav kantmarkering mer enn en hekk, så kan du jo gå for rosespirea eller buskroser. Rosespirea er litt mer barnevennlig, for den stikker ikke. Alle hekkplanter må jo i grunnen klippes eller beskjæres på en eller annen måte, så helt vedlikeholdsfri hekk tror jeg ikke du får. Da er kanskje et gjerde tingen, men det må jo males... Kos dere med hagen, ta et prosjekt av gangen og tenk at dette er noe dere skal ha glede av i mange år, så tenk langsiktig og gå for de smarteste løsningene selv om det i øyeblikket kan kreve mer arbeid enn en enklere variant. Selv om det er kjedelig å bruke lang tid på grunnarbeider når det er mye morsommere å plante og lege heller, så sparer du mye frustrasjon (og luking!) på å gjøre det skikkelig med en gang. Lykke til! Hage er moro!
Gjest Skrevet 31. mai 2009 #3 Skrevet 31. mai 2009 Det høres ut som du har min hage! Vi bygde hus for to somre siden. Har lurt og lurt på hva vi vil gjøre, og ikke minst hva som lønner seg. Har besøkt mange gartnerier av ymse slag, og forhørt oss. Mange har også gratis reklmae/tipsblader. Plantasjen sitt er veldig informativt. (Men det er ikke et sted jeg vil handle plantene fra) Vi har tegnet hagen vår flere ganger. Etterpå hvar vi tegnet om, tenkt mere, forandret på litt, tenkt enda mere, tatt oss en tur ut (ofte med måleband) og tenkt enda mere. Nå tror jeg at vi har funnet løsningen vi vil ha for hele hagen. Det endelige resultatet (pr. i dag) er laaangt unna tankene vi startet med! Jeg er veldig glad vi har gjort det på denne måten. Naboene våre hoppet i det første sommeren, og angrer som bare det på både det ene og det andre i dag! De kan kose seg med at de er ferdige, mens vi enda ikke har startet. Men vi er rimelig sikre på at vi ikke kommer til å finne dårlige sider ved det vi har valgt. Joda, det er forskjell på teori og praksis - men jeg er rimelig sikker på at vi har tenkt på det meste nå Lykke til hvertfall Vi kan være glade vi har nettet å søke oss frem på, selv i slike saker
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #4 Skrevet 1. juni 2009 Hei Jeg merker at jeg blir litt misunnelig. Det er så morsom å anlegge hage, men nå er vår full... Og så vil jeg rope litt, IKKE PLANT THUJA. Den blir kjempestor, og må klippes og stelles. Slik du beskriver det er det en innramming dere trenger, ikke en skjerming. En viltvoksende hekk er veldig enkelt og lettstelt, og dere kan bruke busker av mange slag, roser f.eks. Eller duftskjærsmin? Men det avhenger av hvor i landet dere bor (klima, jord) Jeg er lite glad i bark og duk, men jeg ser at det er praktisk. Noe som er moderne og stilig er å bruke dekorstein istedenfor bark. Litt dyrere, men lite vedlikehold. I skråningen er det pent med litt variert beplantning (ikke bare buskfuru, liksom). Et til tre små prydtrær, noen busker, en del stauder. Epletre kan du ha både på plenen og i skråningen. Ellers er plommetre enda kjekkere. Kanskje begge deler? Syrin er også pent. Jeg ville begynt med plattingen, evt hekk+skråning. Samma det, bare du ikke får problem med å komme til å få lagt ting pga beplantning. Lykke til PS, jeg har hage som hobby, ikke jobb, men jeg har lest mye, og er ganske god på plantevalg (trær, busker, stauder) så hvis du lurer på noe, er det bare å spørre
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 1. juni 2009 Tusen takk for svar!! Det er jo veldig mye å velge i, og den hekken er mest for innramming, ikke for å skjerme innsyn. Men gjør kanskje ikke noe om der skjermer litt heller.. Kommer noen naboer neom oss etterhvert nå, starter byggingen snart. Så langt er vi jo vant med å være alene, men det føles kanskje annerledes etter de er på plass. Vil kanskje helst at den skal være grønn eller ha evt hvite blomster. Er vel ikke noe annet enn vintergrønne planter som holder seg om vinteren, eller? Thuja gjør vel det, men tror kanskje ikke jeg vil bruke det som hekk nei. Hva ville dere ordnet i inngangspartiet forresten, platting med et trappetrinn eller brostein med større stener som trapp? Blir jo brostein på gårdsplassen etterhvert, men akkurat foran døren, som nå trenger et trapptrinn opp. Plommetre så forresten like fint ut som epletre ja. Blir kanskje begge deler!
avent1 Skrevet 1. juni 2009 #6 Skrevet 1. juni 2009 Hei Kjekt å anlegge hage men jammen stress også, det er jo så mye å velge i. Mannen min er heller ikke begeistret for å klippe hekk hele sommeren (blir jo ofte en manns jobb) så vi plantet bøkehekk. Den blir veldig fin. Koster ca 300 for en bunt med 10 stk stengler i. Den skal plantes ca 30 cm mellomrom. Den blir kjempefin og flotte store grønne blader på. På vinteren siiter bladene på og blir brune. Denne hekken brukte de veldig mye før i tiden på fornemme villaer osv. Vi har også satt opp ett nettinggjerde foran hekken foreløpig for å hindre barne i å løpe ut i veien. Ellers har vi plantet 2 epletrær og 2 plommetrær i det ene hjørnet på hagen. Dette blir fint når de vokst seg litt til. Syns jeg har hørt noe om at du bør plante 2 av hver sort dersom de ikke bestøver seg selv... hva det nå enn betyr:) Ellers har jeg plantet mye stauder siden de kommer opp for hvert år og sprer seg en god del. Lykke til.
mastermind Skrevet 1. juni 2009 #7 Skrevet 1. juni 2009 vi har mye beiset treplatting og det er supert! veldig bra for ungene. reint og fint. brostein, heller og slikt, er fint til å begynne med med UANSETT hvordan du gjør det så sår det seg gress og ugress i sandfugene mellom stein/helle. må spyles med høytrykk ofte, eller lukes. ikke pent. frukttrær er supert. utrolig fine når de blomstrer, og gøy å plukke et eple og spise. finnes mange fine små hekkplanter eller roser. de små hekkplantene blir ikke så store, men stopper en trillende ball. thuja blir DRITTSTYGG etter noen år. hvit singel i blomsterbed istedefor bark er nydelig! får det på felleskjøpet bl.a. ikke plant for mye. ta litt etterhvert. platting først! evt litt hekk rundt eiendommen, 2-3 frukttrær. vi har blomster i krukker, enkelt!!! så tar vi ting litt etterhvert. greit å tenke seg om. i år planter vi to små rosebusker. den dagen jeg får stor hage skal jeg ha syrin, frukttrær, litt jordbærplanter, roser og hvit singel!
Sjefsmegga Skrevet 1. juni 2009 #8 Skrevet 1. juni 2009 Anbefaler dere å snakke med gartner i deres nærområde, de kjenner området og kan komme med tips om hva som fungerer i den vekstsonen dere bor i. Viktig å ta hensyn til sol, skygge, temperatur, vind, og ikke minst jordsmonn. Jord kan man gjøre endel med, skifte ut osv. Når det gjelder hekk så regner jeg med at dere ikke vil vente 50år på at den skal vokse opp, så da må dere belage dere på å klippe, et gjerde er et alternativ her hvis det er helt uatuelt for dere. Skal man ha en fin hage så krever det mye jobbing og tid. Har til gode å se en pen og velholdt hage som ikke krever noe arbeid.
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #9 Skrevet 1. juni 2009 For å være mer spesifikk i plantevalg, bør vi kanskje vite sånn ca hvor i landet du bor. Er ikke samme valgfriheten på Røros som i Stavanger. Det er smart å tenke som du gjør at man bør ha noe som er fint om vinteren også, og her har jeg et godt tips - bambus! Du bør velge planter slik at du har noe som er fint hele året, da blir blikket dradd dit. F.eks kan du plante, vårløk, roser og buksbom sammen... men alle plantevalg avhenger av klimasone, og til en viss grad av jordsmonn. Hvor stor er tomten, forresten? Jeg har en kanadisk rose som jeg er superfornøyd med. Helt frisk, blomstrer lenge (juni til september, dufter deilig. Luise Bougnet, heter den, og den ville jeg valgt til hekk om jeg skulle hatt rosehekk. Den har forresten nydelige blomster, rosarøde i knopp, og helt hvite når de slår ut.
Libido- Skrevet 1. juni 2009 #10 Skrevet 1. juni 2009 Sjekk ut hekken barlind. Grønnland synes jeg er finest og den er uten giftige bær. Barlind skal være veldig lett å få til og er hardfør. Må hive meg på hatkampanjen mot thuja =) Grusomt stygt etter noen år. Selv har vi akkurat sådd plen. Neste prosjekt bli blomster haug/bed, hekk og frukttrær. Så har jeg kjempelyst på et tre som heter mandeltre. Utrolig nydelig!
Sjokoladekaka Skrevet 1. juni 2009 #11 Skrevet 1. juni 2009 Eg har bygd opp ein hage fra ingenting til å vere en godt brukshage for oss alle:) Det var ein bakke, men er no en hage på 2 plan:) Bur i borettslag, så hekkane er ulike på alle sider, då naboene har planta anna hekk enn eg ville ha, så her er det ein som er sommergrønn, en tujahekk og en sånn nåletrehekk som ikkje stikker. Alle desse stod her fra før, så eg berre held dei vedlike. Eg likar best den nåletre(som ikkje stikker). Den må formast litt, men veks seint, så det er eit par "rettekllipp" i året. Ellers så har eg halve hagen med platting(som er olja). Dette er den delen som er inntil huset. Og så er den nederste delen plen som er flat. Eg har eit epletre som er slikt familietre. Det bestøvar seg sjølv, difor treng ein ikkje 2. og så har eg eit morelltre som også er familietre. Desse familietrea er poda tre, med 3-5 sortar på kvart tre. Så sjølv om frukten er lik på heile treet, så er opprinnelsen ulik frå grein til grein. Har også laga litt bed med blomster og jordbær her og der, for pynten sin del. Det er faktisk ein lur måte å få ungar til å smake ting på; ha litt ein kan gå å plukke og ete i løpet av sommaren, sånn her og der. jordbær, grasløk, rabarbra osv er namnam for ungane:) Det er som nokre seier ang stein, brustein; det er ein god del vedlikehald på dette, fordi gras og ugras veks opp mellom steinen. Eg har fjerna det som var av slikt her, og erstatta det med platting i tre. Under plattingen har eg duk som hindrar at ugras veks opp gjennom fjølene. Ein kan også sette opp ulike leveggar for å få ein meir skjerma uteplass. Både for vind og naboar:) Det å ha hage er noko ein aldri blir heilt ferdig med. Ein finn nye løysingar og nye ting ein ønskar seg etterkvart som ein brukar hagen:)
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #12 Skrevet 1. juni 2009 Takk for svar alle sammen! Vi bor i Nord- Trøndelag, på ei tomt i Løsberga, så som dere skjønner på navnet er det en del berg. Men det er også skog rundt oss. Veldig solfylt tomt, med sol helt til den går ned om kvelden. Har ca.150 kvadratmeter i tomt tror vi. Husker ikke helt i farten.. Det er mest hage på framsiden av huset, bak er det bare ei stripe inn mot berget liksom. På det bredeste tror jeg den er 4-5 meter. Den skråningen er foran plenen på framsiden av huset, så den berømte hekken vil jo bli ned mot veien/snuplass. Den barlind-Grønland, er det en myk hekk eller en som stikker. Sto noe om at den var giftig til hester også, ergo farlig for barn? Likte veldig det forslaget om sten i blomsterbedd, som hvite singelstener. Kanskje vi skal sjekke på Felleskjøpet. Har FK, Plantasjen, Byggmakker, Byggmix og andre gartneri i byen her. Sjekket også den rosehekken Luise Bougnet, var kjempefin. Men hvordan vil en rosehekk bli som hekk da? Vil den ikke bli veldig stor etterhvert? Stikker de ikke alle sammen også? Tenker at vi kanskje vil ha en som ikke er så altfor høy, og ikke alt for stor. Vil kanskje helst ikke være nødt til å klippe den slik at den blir helt rett som et gjerde liksom, men at den bare ser helt naturlig ut. Som ei skrev over her, at den kan stoppe en ball og hindre at det blir så naturlig for barna å springe ned den skråningen, for den er bratt..
Gjest Skrevet 1. juni 2009 #13 Skrevet 1. juni 2009 Hei, igjen, må ha pause fra sola nå. Nydelig sommervær her :-D En rosehekk blir ikke veldig stor, og du kan bestemme selv størrelsen ved beskjæring om våren. Roser blir ikke rette selv om du klipper dem, altså. Men den stikker, ja. Herdigheten er jeg usikker på, for jeg bor selv i klimasone 2-3, men jeg mener å ha lest at canadiske roset er herdige. Barlind er giftige, og setter bær, så det vil ikke jeg heller ha (men det er nydelig, særlig når man klipper dem mye)
Libido- Skrevet 1. juni 2009 #14 Skrevet 1. juni 2009 Bærene på barlind er giftige, men ikke alle typer setter bær. Grønnland er uten bær f.eks. Mulig hilli var det også, uten at jeg husker helt. Den stikker ikke. Finner mye info om forskjellige hekker på oasenhageland.no og bogront.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå