Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Her er noen navn som har vært ganske vanlige, men som nå ingen eller veldig få barn har fått de siste årene. Hva synes dere om de? Noen som fortjener å bli "gjenopplivet"?

Anette

Beate

Bente

Berit

Birgitte

Eli

Else

Grete

Gry

Gunn

Hege

Hilde

Ingunn

Jorunn

Karin

Marita

Mette

Monica

Siv

Trude

Vibeke

Arild

Arvid

Egil

Frode

Helge

Kai

Ove

Raymond

Roy

Sjur

Steinar

Stig

Fortsetter under...

Gjest Antarctica

Hadde Eli på lista mi da jeg gikk med den yngste, men så ble det en gutt....

Sjur er også flott, men det er navnet på en bestemt fugl på min dialekt, og blir bare rart på et barn. Sigurd, Sivert, Syver, Sigvart og Sjugurd er varianter av samme navn, og lettere å bruke her i området.

De fleste navnene du nevner her er jo 60-, 70- og 80-tallsnavn. Er derfor ikke rart at de så godt som forsvinner en periode, og deretter kommer sterkt tilbake. Det blir vel når de som bærer navnene rekker å få barnebarn, eller kanskje også oldebarn.

Men; mange lite pene navn her!

Som jeg skrev; vanlige navn som nesten ingen har fått de siste årene. Selvfølgelig forsvinner ikke alle 30-åringene som heter Anette over natten, men blant barnehagebarn er det så og si "utdødd". Det handler om å skrive en overskrift som "fanger" veit du:-) Og ikke ta alt veldig bokstavelig heller:-)

Annonse

Grøss og gru, her var det mye fæle navn :-)

Mange av disse som er i foreldre- og venne-generasjonen, og dermed ikke har blitt tinet opp helt enda. Kommer nok tilbake om en tjue år:-)

Når jeg skal se hvem jeg liker.... Likte faktisk ingen av guttenavnene.. Og ytterst få av jentenavnene - men kan til nød se positivt på Monica, Siv, Marita og Mette. GretA og ElsA er koselige.

Hørte nettopp ei på butikken som kalte vesla i vogna Berit, syns det var fint, jeg.

Ellers er jeg enig i at de fleste av disse navnene kommer til å bli plukket opp av neste generasjon.

Så forbered deg på at barnebarna heter Jorunn og Steinar eller Grete og Frode :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...