Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #1 Skrevet 30. mai 2009 Er det noen som har problemer med åreknuter? Begynte å få allerede da jeg var 24 år, nå etter tre barn har det blitt verre. Gruer for hvordan det skal se ut etter dette svangerskapet. Det verste er at jeg nå skjuler bena mine, går ikke i korte skjørt, bader ikke og soler meg ikke. Jeg har ellers en ok kropp og utseende. Noen som har det slik og hva gjør man?
satser & vesla Skrevet 1. juni 2009 #2 Skrevet 1. juni 2009 Hei. Jeg er bare i uke 17, men bruker støttestrømper jevnlig for å forebygge åreknuter. Har du prøvd støttestrømper? De kan kjøpes på apoteket.
Maisen65 Skrevet 1. juni 2009 #3 Skrevet 1. juni 2009 Jeg fikk en åreknute etter da jeg gikk med nr. 2, var 27 år. Fikk en attpåskatt 16 år etter og da ble den åreknuten betent ca i u 14. Den ble mye styggere å se på etterpå:-( Har forøvrig masse sprengte blodkar, blir værre som åra går. Føler det såpass plagsomt at jeg kvier meg for å vise meg i shorts og skjørt. Er arvelig belasta dessverre. Brukte støttestrømper under siste svangerskap, men følte ikke det hjalp spesielt. Den store åreknuten starter på innsiden av låret, forsøkte støttestrømpebukse, men fant ingen god modell - de skle ned. Fikk egentlig beskjed fra lege og jordmor at det ikke var stort og gjøre med. Den store åreknuten kommer jeg nok til å operere bort.
ayaah Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Jeg er 40 og skjønte nettopp at jeg var gravid... ikke helt planlagt, men visste om risikoen... :-) Har selvfølgelig ikke rukket å få noen (nye) åreknuter i dette svangerskapet, men det dukket opp noen i mitt forrige (tredje barn). Den jenta har nå blitt 6 år, så det er en stund siden. Jeg merket ingenting i de to første svangerskapene, men i det tredje kom det ganske tidlig. Innsiden av lårene, baksiden av særlig ene låret. Det jeg måtte da, var å kjøpe ganske dyre støttestrømpebukser, eller si kompresjonsstrømpebukser... Det hjalp en god del, men var ikke særlig artig å gå med i den varme årstiden nei! Blant annet brukte jeg det delvis i Egypt, ihvertfall på flyet og på lange bussturer. Men må man så må man. Anbefaler deg å sjekke ut slike strømpebukser! Etter fødselen ble åreknutene bedre. Men forsvant aldri helt. Det ser ikke rålekkert ut, men faktisk så ser jeg på andre mødre rundtomkring og konstanterer at jeg ikke er alene! Om man har PLAGER og smerter, kan man få operert åreknutene når man har fått alle de barna man skal ha. Men jeg har ikke kunnet skryte på meg så store problemer. Og nå ligger det jo overraskende nok an til enda et barn, om det går bra da... Jeg er helt sikker på at åreknutene dukker opp igjen ganske snart, det er nesten det verste, men ok, har ikke noe valg, får bare gjøre det beste utav det. Legge beina høyt så ofte jeg kan, og ellers holde meg litt i aktivitet, kanskje ikke spise så mye salt. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå