Gå til innhold

Vesla sliter litt med overvekt... Vet ikke hva jeg kan gjøre!!! Neon som vet?

Anbefalte innlegg

Vesla er nå 6mnd og veier 11kg og er 72cm lang. Hun er klassifisert overvektig nå på kontrollen, og jeg vet altså ikke hva jeg kan gjøre for å senke farten på vektøkbninga! Gir henne nå MME, ca 4 -5 måltider om dagen à 200 ml. To av de måltidene lager jeg grøt, full porsjon. Noen ganger gir jeg ett grøtmåltid med hvete eller havre og de lages bare av vann, så da blir det en halv flaske melk ved siden va. Og noen ganger litt grønnsakspure istedet for det ene grøtmåltidet. Dette er slik det ser ut nå og hun sover hele natta. Begynte med fast føde for ca 1 mnd siden... Noen med noen gode råd? Følger jo godt med syns jeg, kan ikke gi henne mindre, hun spiser jo faktisk mindre nå enn for en mnd eller to siden, da kunne hun overskride en liter MME i døgnet...

Fortsetter under...

uff, det virket ikke noe lett! kan jo ikke sulte/slanke henne heller.

hadde ikke helsesøster noen råd til hva du skulle gjøre!?

jeg hadde spurt henne. men tror du ikke det går seg til!?

om du ikke gir henne for mye mat og er bevisst på hva hun spiser, så burde det jo ikke være stort mer å gjøre!?

jeg vet ikke hva som er anbefalt matinntak ved 6 måneders alder.

Kjære kjære deg, ikke hør på en helsesøster som sier en baby er overvektig!! Jenta di høres rund og god ut, ja, men herregud, mange babyer er runde og litt store. Dette jevner seg ut etterhvert som de blir mer aktive.

Babyer skal IKKE slankes!!

Det høres ut som du gir henne sunn og variert mat, hun skal få spise seg mett. :)

Så senk skuldrene, gi henne mat så hun blir mett og ikke bry deg om hs kaller babyen overvektig.

Det du kan tenke på er at når hun nærmer seg 10 mnd at du husker å kutte litt ned på mme om hun spiser greit med fast føde.

Da holder det med 2 flasker a 200ml til dagen, jeg gav bare 1 flaske da.

Stor klem til deg.

• 1 måned senere...

OVERVEKTIG?? Sa helsesøsteren det eller var hun bare litt over snittet på vekta i forhold til lengda og alderen??

Babyer er da forskjellige og det meste er normalt selv om man ikke er helt på gjennomsnittet? Syntes ikke vekta virka så stor iforhold til lengda - hun er vel ganske lang også eller?

Mini her var 8 kg og 66 cm lang, og han er sånn omtrent mitt på treet- en mnd tidligere var han 7 kg og 65 cm. kan ikke helt se at han vil være en overvektig baby om han hadde tre kilo og hele 6 cm mere??

Maten du gir han synes jeg ser helt ok ut, minsten her spiste også godt over literen mme ved 4 mnd, og spiser grøt og middag også nå ( mindre mme nå da) . I forhold til det han setter til livs ser det helt fint ut det du gir henne.

Som de over sier.. du kan da ikke slanke henne, og hvis det var et problem ville nok helsesøster tipse deg om tiltak om det trengtes.

Nei, slapp av, mulig hun er god og rund, men babyer er jo det:;)

• 3 måneder senere...

lillegutten min veide også nesten 11 kg på seksmånederskontrollen, og var 69 cm lang... Jeg fikk som deg, beskjed om at han er overvektig, og at jeg i første omgang kan begrense mme til en halv liter i døgnet..

Jeg har prøvd det en stund nå, og det blir jo mye mer grøt, grønnsaker, frukt og most middag enn før selvfølgelig, og jeg trodde jo at det var mer kalorier i grøt enn i melk, men.... Tenkte jeg skulle prøve å gjøre som helsesøster sier en periode, og så får jeg se...

Han trives dårligere med grøt og middagsmat enn med melk, men han elsker frukt, så jeg prøver å gjøre det litt spennende for han ved å blande fruktmos, svisker og annet morsomt i grøten og i grønnsaksmosen og middagsmaten... Han får også vann å drikke gjennom hele dagen.. jeg tenker at det kan hemme sulten hans noe...

Ellers tenker jeg at små barn må få mat når de er sultne!, og at det vil gå seg til når de blir mer mobile..

Tenk hvilken fordel vi har hvis de blir syke! Vi trenger ikke bekymre oss med en eneste gang ihvertfall, for de har litt å tære på...

Jeg skjønner godt at du blir bekymret i og med at helsesøster kaller jenta di for overvektig... men jeg vil så gjerne at du skal slappe av med det... Noen tiltak kan du gjøre, men i det store og det hele ville jeg kost meg med den runde tulla mi og ikke tenkt så mye på michelinlårene hennes osv :-)

Lykke til :_)

• 1 måned senere...

Huff..overvektig? Blir så irritert på de damene på helsestasjonen at jeg kjenner jeg koker. Barna løper det jo av seg når de begynner å gå for det første, for det andre må de jo spise seg mette og for det tredje er de jo bare gossine når de er litt runde. Babyer skal jo være det!!

Babyen min gikk opp 800gram når vi kom hjem fra føden på 10dager. Da kan du tro det ble haraball på helsestasjonen. DET hadde de ALDRI hørt om før og skremte livet av meg som er førstegangsmamma! Det måtte følges opp og sa de var redd for tarmene hennes var skadet!! Grein i bøtter og spann, og redd jeg sku miste melken. Hun ville jo ha masse mm, og følte meg nesten slem som ga henne mat! Så drog jeg på ammeklinikken på sykehuset der de roet meg, og fortalte meg fakta..at babyer tok igjen litt ekstra pga de gikk litt ned etter fødselen. Og at jeg faktisk ikke skulle bry meg om vekta hennes så lenge hun var fornøyd. Alle babyer er forskjellige.

Fortsatt nå 7måneder etter sliter jeg med å reise på helsestasjonen. Der man skal føle seg trygg og få gode råd osv, har jeg nå mistet all respekt og stoler ikke på dem ett sekund. Jeg har ikke den samme helsesøstra som i starten, men vet de diskuterere jenta mi og vekta alle sammen der, så har ett anstrengt forhold til dem alle. Desverre.

Så mitt råd til deg er at du skal ta det med ro, og ikke høre på dem. De følger en skala, som jeg mener aldri skulle vært der. Nettopp pga alle babyer er forskjellige. Bare vær glad hun tar til seg mat og ikke bekymre deg. :) Mange helsesøstre er ikke bestandig de beste å høre på har jeg funnet ut. Har heldigvis en knall lege som kan litt bebiser. :)

Klem til deg!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...