Gå til innhold

student og gravid, erfaringer???

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er gravid i slutten av uke 15. Jeg og min samboer har ennå ikke fortalt det til noen (bortsett fra lege og jordmor da selvfølgelig)... Jeg er førstegangs gravid og graviditeten var ikke planlagt. Vi er studenter, (dvs han er student og jeg planlegger å bli det igjen) og vi vet enda ikke hva høsten kommer til å bringe med tanke på studier og hvor vi skal bo... gruer meg til alle meningsytringene som sannsynligvis kommer til å komme i forbindelse med dette når vi snart må fortelle det. Føler at alt er veldig usikkert enda.. Noen som har erfaringer med det å være student og være gravid og ha små barn? Er det mulig å studere samtidig som man har et spebarn, eller bør man ta permisjon fra studiene? Dersom jeg skulle begynne å studere til høsten, hva skjer dersom jeg skulle føde midt oppi eksamens perioden, noe som sannsynligvis kommer til å skje? Har man spesielle rettigheter som sier at man få eksamen utsatt noen uker???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183864-student-og-gravid-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei tiddeldii,

Jeg var student da jeg ble gravid med førstemann, det var heller ikke planlagt. Fikk heldigvis med meg at jeg måtte ha studilån i et semester før jeg kunne få fødselsstipend fra lånekassa. Fant ut om graviditeten rett før sommeren (studerte uten studielån før dette), søkte studielån og fikk engangsstønad og fødselsstipend fra Lånekassa etter fødselen i januar. Siden du har termin allerede i november, er jeg litt usikker på rettighetene dine. Anbefaler å sende en e-post eller ringe Lånekassa.

Jeg studerte sammen med ei som fortsatte å studere etter fødselen. Selv hadde jeg aldri greid det. Min medstudent troppet opp på uni med barnevogn og baby, og jeg vet ikke helt hva hun fikk med seg av forelesninger og gruppeundervisning. Ellers var det egentlig også forstyrrende for oss andre. Men hvis pappaen kan ta permisjon, er det jo noe helt annet.

Lykke til!

Jeg er ikke i helt samme situasjon som deg. Jobber 100% og er deltidstudent 50%. Jeg kommer til å fortsette studiene under resten av svangerskapet og når babyen er født. Siden det bare er 50% går det helt fint.

Du kan kanskje vurdere å studere noe mindre enn vanlig. Deltidstudier er fantastiske. Da har vi 26 timer forelesning en helg hver mnd. Og 8 eksamener. Lett å kombinere med barn tro jeg.

Far kommer til å være hjemme de helgene jeg er på studiesamling. Vi begynner ikke før kl 1500, da er han ferdig på jobb.

Lykke til ihvertfall!

Jeg er student, og jeg gikk første halvåret gravid. Fra Januar fikk jeg permisjon og begynner på igjen til høsten. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke går på skole nå mens jeg har en liten en, han er nå 3 måneder og jeg har nok med han og meg selv akkurat nå. Nå er jeg alene med han også, fordi barnefar også er student og går skole. Derfor var det bedre at jeg var alenemor så vi begge fikk utbytte av skolen med tanke på at det koster å være forelder, og når man skal betale husleie, mat, regninger og babyting ved siden av å gå fulltid på skole så valgte vi den veien. Og slik ble også forholdet vårt ødelagt, men alt kan gå om man vil. Lykke til! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...