-Hengebuksvinet- Skrevet 30. mai 2009 #1 Del Skrevet 30. mai 2009 Har ikke bestilt noe,og siden vi aldri har vært i USA før er vi glade for alle tips. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183776-noen-som-kan-gi-tips-til-usa-reise-fly-leie-campingbil-4-uker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -<<- Skrevet 30. mai 2009 #2 Del Skrevet 30. mai 2009 Med barn, uten barn, interesser, daglig kjøretid? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183776-noen-som-kan-gi-tips-til-usa-reise-fly-leie-campingbil-4-uker/#findComment-140183777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Hengebuksvinet- Skrevet 30. mai 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 30. mai 2009 3 barn, 4-8. Vil jo se en del, men ikke plagsomt lange dagsetapper. Stoppe et par dager her, et par dager der. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183776-noen-som-kan-gi-tips-til-usa-reise-fly-leie-campingbil-4-uker/#findComment-140183860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #4 Del Skrevet 30. mai 2009 Hei, kommer mer tilbake senere men trenger først å vite litt mer fra deg , HI! Du sier ingenting om HVOR i US dere vil. Tenker du noe i retning av "fra vest til øst" eller motsatt trenger dere mye tid. MINST 4 uker, uten barn, mer (til dels mye mer) med barn. Ellers vil det være en god tur for barn, men for de fleste helt små (skal vi si til 3-4 år) vil en slik tur lett bli mer slit enn hygge. Og da har både de og dere det best når de ikke er med. Skal dere ha den STORE "once-in-a-lifetime" US-turen, og barna er mentalt forberedt for denne, ferien i boks (minst 5, gjerne 6 uker mulighet for en ukes forlengelse om nødvendig), og økonomien OK(en slik tur svir lett av 125000+ for to voksne og to barn, skal man ha det GODT kan man plusse på litt) er det bare å planlegge fra øst til vest med campingbil og så tilbake med tog/fly. Ellers må du begrense deg til et område av US. Det blir like dumt når europere skal "se US" på en 14-dagerstur som når amerikanere skal "gjøre Europa", 15 land på 14 dager. Noe mer utfyllende om (maksimal) tid og budsjett til rådighet, samt alder på barna og tanker om hvilket område man vil besøke, og du skal få et MYE mer utfyllende svar fra meg senere i kveld eller i morgen, HI. Når du tenker område (siden dere ikke hadde vært i US tidligere) kan du, grovt og meget unyansert tenke slik: Nordøstkysten mest likt Europa, Sør-østkysten = Syden (særlig Florida), midtlandet "jordbruksvidder i nor og steppe-/ørkenaktig sørover, vesttkysten, særlig i sør litt "kul" og ungdomsvennlig, i nord mer "eldrevennlig". Presiser også om campingbil er en forutsetning, eller om du har valgt dette fordi du antar at det er enkleste/mest lønnsomme reisemåte med barn, det behøver det nemlig ikke alltid å være. Og gled deg til en spennende ferie! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183776-noen-som-kan-gi-tips-til-usa-reise-fly-leie-campingbil-4-uker/#findComment-140183914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Hengebuksvinet- Skrevet 30. mai 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 30. mai 2009 3 barn, 4-8 år. Har lyst å se en del, men det blir nok ikke "once in a lifetime". Brukte vel over 100 000 på ferie i fjor, og denne har vi tenkt å spare litt mer til. Så budsjettet er ok. Satser på 4 uker, men kan bli vanskelig å utvide noe mer. Barna skal selvsagt være med. Er egentlig åpen for alt. Men har vel kan hende lyst å se Grand canyon, flott natur osv. Har tenkt campingbil, fordi det virker så praktisk. Men er som sagt åpen for alt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183776-noen-som-kan-gi-tips-til-usa-reise-fly-leie-campingbil-4-uker/#findComment-140183986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mom2Two Skrevet 30. mai 2009 #6 Del Skrevet 30. mai 2009 Hei, I sommer skal vi ta fly til Chicago og kjøre nedover sørstatene, muligens ruta ned til Memphis, New Orleans, Alabama, Atlanta etc. Det gleder jeg meg til, for jeg har ikke vært noen av de stedene. Jeg har kjørt en del rundt i California, og der er det MYE å se. San Diego (jeg var bare så langt sør som LA, som for øvrig er en skuffelse sånn bortsett fra Disneyland som aldri skuffer)) har vel en av verdens fineste ZOO + mye annet (SD er visstnok en kjempeflott by!). Ellers har du masse bedagelige "surfebyer" langs kysten på vei nordover, man kan f. eks kjøre til San Francisco, og evt. videre opp til Seattle i Washington og evt. krysse grensen og få med seg Vancouver/British Columbia i Canada (Vancouver Island skal være utrolig flott har jeg hørt). Har ellers mest vært på Østkysten, og man kan fint bruke 4 uker der. New England er et kjempefint område, og man kan fint også da få med Washington DC, NYC, Boston osv. Mye fint og variert å se/gjøre for store og små. Selv hadde jeg ikke giddet campingbil, men det er nå meg;o) Ville leid en behagelig familiebil/SUV med god plass til både mennesker og pikkpakkeri, så finner man billige overnattinger underveis. Jeg innbiller meg at det krever mer planlegging og at man har MINDRE frihet med campingbil. USA er et supert ferieland med unger (og uten også!) :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183776-noen-som-kan-gi-tips-til-usa-reise-fly-leie-campingbil-4-uker/#findComment-140184151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Northernlights Skrevet 30. mai 2009 #7 Del Skrevet 30. mai 2009 Jeg er enig med mom2two ang friheten med vanlig bil, og heller finne billige overnattinger underveis. Det hadde jeg også mye heller valgt. Men det er jo opp til hver enkelt. Det er jo også mere komfortabelt å ha en dusj på et motellrom fks, enn å stadig måtte finne måter å vaske seg på/dusje for en såpass stor familie, selv om det er dusj i en campingbil. Vannet går jo fort når man er så mange... Jeg tror dere sparer mer på å leie en stor og grei bil, og finne overnattinger underveis. Har dere familie/venner i USA? Da er det jo muligheter for overnatting også, her og der. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183776-noen-som-kan-gi-tips-til-usa-reise-fly-leie-campingbil-4-uker/#findComment-140184183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #8 Del Skrevet 30. mai 2009 Lettere å gi litt mer konkret svar nå. Med en slik skisse kunne jeg tenkt meg omtrent følgende: Dag 0: Avreise fra hjemsted, evt båtavreise Oslo/København på ettermidddagen Dag 1 avreise fra Oslo (tidlig!) evt København Ankomst Orlando relativt sent US tid, MEGET sent norsk tid. Vanlig leiebil og overnatting på hotell her Dag 2 besøk i Disneyland (vil tro det setter humøret på topp hos barna) Dag 3 test av badebasseng, litt sightseeing på dagtid, hente og teste campingbil Dag 4 - 23: Fra Orlando til Denver via Grand Canyon (vær innstilt på et par lange kjøreetapper, prioriter hvor dere vil bruke tid). Dag 23, campingbilen leveres i Denver Dag 23-24 togreise fra Denver til Chicago om kvelden dag 23, på GOD klasse, "Family bedroom" (meget behagelig om man har vett til å bestille GOD klasse, får se mye, slipper kjøring), ankomst Chichago på ettermiddagen dag 24, overnatting her) Dag 25 i Chicago, avreise om ettermiddagen/kvelden (ikke regn med å få se så mye her). Dag 26 ankomst København Hjemkomst dag 26 eller 27 avhengig av bosted. Kunne dette være noe å se videre på, HI? I så fall skal du få flere detaljer av meg i morgen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183776-noen-som-kan-gi-tips-til-usa-reise-fly-leie-campingbil-4-uker/#findComment-140184198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #9 Del Skrevet 30. mai 2009 Jeg (23:34) ville personlig valgt caravanbil, av flere grunner, men jeg ville valgt en "liten" caravanbil (husk at en "liten" caravanbil" er temmelig stor, sett i et europeisk øye, 9-10 m, man trenger ikke amerikanernes 15-meters "family"utgave). Da har man samtidig biler som kommer fram der man vil, husk at i USA er byene, med få unntak, bygd på BILENS premisser, så "trange bygater" er ukjent problemstilling, man kan overnatte hvor og der man vil, ta dagen litt "som den kommer" etter barnas dagsform, slipper inn- og utpakking, slipper problemet med at amerikanske overnattingssteder har en MEGET "2 voksne +1, maks 2 barn"tankegang som gjør det vanskelig å slippe unna 2 rom når man er mer enn 2 barn, uansett alder. Og det er billigere (særlig ved enveislbilleie, av en eller annen grunn, tillegget for enveisleie er mye lavere for caravanbiler enn andre biler...), om enn ikke den store prisforskjellen så lenge man klarer å "krangle" seg til bare 1 rom. Med 2 + 2 barn, og særlig litt større barn, alder 7-8 til 12-13 ville jeg derimot absolutt vurdert om vanlig bil + overnatting langs veien var best. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183776-noen-som-kan-gi-tips-til-usa-reise-fly-leie-campingbil-4-uker/#findComment-140184259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #10 Del Skrevet 30. mai 2009 Østkysten er fint, Vestkysten er fint, USA på tvers midt over (litt østlig eller vestlig rute), fint, USA på langs (nordlig eller sørlig rute) er fint - man må bare velge, man klarer ikke alt på en gang på en fireukerstur. Liker selv godt Østkysten og Midtvesten (nord), men barna vil jo helst se Disneyland enten i Los Angeles eller (helst, det er det opprinnelige og aller største) i Orlando. Og fly til Orlando er jo vanligvis en god del billigere til Orlando enn til Los Angeles. Overnatting likeså! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183776-noen-som-kan-gi-tips-til-usa-reise-fly-leie-campingbil-4-uker/#findComment-140184279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #11 Del Skrevet 31. mai 2009 Klar for flere detaljer? MANGE flere detaljer..... NOEN TANKER RUNDT EN US-FERIE Utgangspunkt for flyreisen Som utgangspunkt for flyreisen ville jeg uten tvil velge København (Kastrup). Min erfaring er at man da får et helt annet reiseutvalg enn om man tar utgangspunkt i Oslo (Gardermoen), for ikke å snakke om en annen flyplass i Norge. Nå er det slik at de aller fleste fly til USA går tidlig fra Kastrup (typisk mellom 0600 og 1000). Derfor synes jeg det er lurt å reise ned hit dagen før, gjerne litt tidlig på dagen, og så bestille overnatting ved et hotellene NÆR flyplassen (liker selv Zleep Hotel Airport eller Park Inn, som begge kan by på store familierom). Er man tidlig nok i København, rekker man en tur på Tivoli dagen før avreise.... Mitt utgangspunkt er alltid å bestille flyreisen fra Kastrup først, deretter tar jeg en bestilling av reise hjemmefra til Kastrup. De beste prisene på flyreiser fra Kastrup finner du, med få unntak, på siden www.fdm-travel.dk (men begynner du å rote inn kombinasjonspakker «fly + hotell», «fly + leiebil» er den plutselig IKKE lengre spesielt billig!) Ellers kan siden www.goleif.dk være verdt å undersøke. Flybilletten bestiller jeg alltid i en togang. Først flybillett t/r fra Kastrup til enten New York (helst ikke, særlig med barn), Chicago (helst) eller Los Angeles (kan brukes), avhengig av hvor HJEMREISEN skal starte. Dernest en bestilling av enveis flybillett fra det valgte «nøkkelstedet» (husk å sjekke at flyplassen er den samme som for flyet fra Europa, det finnes flere flyplasser i hver by!) til startpunktet for turen. Erfaringen min er at dette sparer MANGE penger. Bare regn med noen timer (absolutt minimum 2 ½ timer) mellom ankomst og avgang på «nøkkelstedet». Startpunkt i US Med 3 barn under 10 år i reisefølget ville mitt utgangspunkt enten være Orlando eller Los Angeles, helst det første. Begge gir mulighet for en «pangstart» på ferien når man kommer fram, i form av et Disneyland-besøk, noe som kan komme godt med senere! Ellers vil jeg selv anbefale Orlando. Både siden reisetiden fra Norge hit er mye kortere, slik at flyreisen ikke blir så trettende («kommer vi ALDRI fram??»), fordi tidsforskjellen som skal «rettes opp» er en del mindre, (noe i praksis medfører en lengre dag i Disneyland før trettheten tar overhånd) fordi det er (vesentlig) rimeligere reise og fordi det noe rimeligere med leiebil på enveisleie fra øst til vest enn motsatt retning. Dessuten synes jeg selv at det er mer «naturlig» å reise US fra øst til vest (er det utvandrergenet som slår inn??). Uten barn, eller med større barn hadde jeg like gjerne vurdert Washington som utgangspunkt, og satset på en reiserute i «New England»-statene. Litt kortere avstander, men også litt mer «stresset» mentalitet (ikke så lurt med mindre barn), vel så fin natur, men mindre dramatisk (det setter jo også små barn pris på, «idyllisk» er litt mindre interessant i den alderen, men mindre av TOPPattraksjoner som frister et barn under 8-10 år. Eventuelt Los Angeles-området (ikke selve LA), men dette et mer stressende utgangspunkt for små barn og «the far West» har ikke så mye å tilby slike barn. Men for barn fra 10-årsalderen av derimot..... Reisemåte: Om man skal få sett særlig i USA er man helt avhengig av bil, og med tre barn som angitt ville en reise uten bil i mine øyne være utenkelig. Valget står i praksis mens man er «underveis» mellom å velge en romslig «vanlig bil» og satse på overnatting på «inns» og mat på steder av typen McDonald's eller en caravanbil og selvhusholdning mest mulig basert på mat av typen «ready-to-use». Med tre barn under 10 år i bilen ville jeg uten tvil velge det siste for tiden «underveis» (regn 3 uker om total ferieramme er 4 uker) i USA. Det er sannsynligvis mest lønnsomt (ikke nødvendigvis, men erfaringsmessig sannsynligvis, forskjellene blir nomalt ikke så store i noen retning uansett), barn trives bedre i en slik bil (ofte kan 2 barn sitte ved «kjøkkenbordet» og tegne/leke mens man kjører, i sikkerhetssele selvsagt), man slipper å bekymre seg for overnattingen fra dag til dag (i praksis blir overnattingen sjelden noe problem det er bare et spørsmål om 30-40-50 USD fra eller til, men en liten bekymring ligger alltid der hos meg, jeg har opplevd nattekjøring som følge av manglende overnatting, ikke festlig med barn...), man har større frihet til å tilpasse seg barnas dagsrytme, man slipper inn- og utpakking, og man har minst like god plass og komfort som på et «inns»-rom. Og bare noe så praktisk som at man alltid har et toalett for hånden....Ulempen er, som nevnt i et innlegg, manglende «ubegrenset»tilgang på varmt vann, (men man har tilstrekkelig, husk at selv «små» amerikanske bobiler har en bedre bostandard enn europeiske, og strømgeneratoren sørger hurtig for nytt varmt vann), og fremkommelighet (men husk at en «liten» amerikansk bobil er av omtrent samme størrelse som en «vanlig bil» som er «stor» i amerikanske øyne (altså 7 m), en bil på 5 m er liten i USA og en på 6 er helt normal), så man kommer fram akkurat de samme stedene som en personbil, med en campingbil i «amerikansk størrelse» blir argumentet en del mer relevant). For de to-tre dagene med «akklimatisering» i starten av turen vil jeg derimot velge en «vanlig» bil, da gjerne ett nummer mindre enn jeg ville gjort for en langtur, siden det er slik bil jeg kjører i Norge og er mest vant til her (uten at det i for seg er så vesentlig, prisforskjellene er ikke så store mellom en bil som er «liten mellomklasse» og en som er «stor mellomklasse» (i et amerikansk øye som er vant til «think BIG!»), helt konkret var prisen henholdsvis USD 135 og USD 170 for to døgn i juli, da uten GPS inkl, legg til USD 10/12 pr dag for dette. For et helt konkret tidsrom og strekning «underveis» som jeg sjekket prisen på (21 dager (20 døgn) regnet fra 15. juli, Orlando-Denver, inkl 5000 miles, strekningen er ca 3500 miles korteste vei om man kjører via Grand Canyon) kostet en «vanlig bil» i størrelsen «stor mellomklasse» med GPS USD 3277, en campingbil av «europisk type» (se mer senere) med «alt utstyr» inklusive i leien (sengetøy/håndklær/dekketøy til 5 pers, kjøkkenutstyr (inkl brødrister!), frisbee og 2-3 spill til hvert barn (til eie), 2 voksne sykler, GPS) USD 5344, og en campingbil av amerikansk type med samme utstyr USD 5785, alle biler beregnet med best mulig forsikringsdekning (forsikring er viktig i USA!). Merutgiftene med en campingbil (20 netters natteparkering, økt drivstofforbruk, drivstoff til strømgenerator (sjelden man kopler til elnettet på en amerikansk «campingplass», enhver anstendig amerikansk bobil har sitt eget strømaggregat som klarer minst 2,5 kw ytelse)) kan settes til ca USD 1000-1100 for en campingbil av europeisk type, USD 1400-1500 for en av amerikansk type, merutgiftene med en vanlig bil (20 netters overnatting på «inns», økte utgifter til mat underveis) kan settes til et sted mellom USD 3000 og USD 5000, sannsynligvis klart nærmest det siste om man er på førstegangsbesøk, kommer en del an på hvor ofte man klarer å få et «king-size» rom beregnet på 5-6 personer eller må ta to «budget» eller «standard» rom som har plass til (og er tillatt for) MAKS 2 voksne + 2 barn («barn» er alt mellom «sover i barnevogn» og «fylt 10/11 år,» amerikanske overnattingsteder er ofte litt romslige oppover, så lenge man ikke ser for stor ut...) , minst 95 av amerikanske «inns»-rom er slike rom, «ekstraseng» og «oppredning» er helt ukjente begreper på amerikanske overnattingssteder, i hvert fall utenfor New York) og hvorvidt du tolerer litt «laber» standard. Campingbiler finner man hovedsak i to utgaver, det jeg kaller «europisk campingbil» og det jeg kaller «amerikansk campingbil». En «europeisk» har samme utseende som vi er vant med, men er større og klart bedre utstyrt, og med større motor, en amerikansk har mer busslignende utseende, en STOR motor og er en god del større og mye bedre utstyrt enn en europeisk. Vi foretrekker normalt en (middels stor, styr klar de aller minste med barn) europeisk type, men tar gjerne en amerikansk om vi VET vi skal holde oss kun langs store veier, amerikanske campingbiler blir fort uegnet for litt «utilgjengelig terreng», ikke videre «drakraftige» motorer, til tross for størrelsen, STORE når det er tendenser til å være trangt, særlig i bredde/høyde, lengden er sjelden noe stort problem, men romsligere og nok litt mer komfortable, selv om plassen her ofte er dårligere utnyttet. Du finner spesifikasjoner og skisser for våre favoritter i slutten av innlegget, så kan du selv sammenligne. Som eksemplet viste er det ikke så stor forskjell på leieprisen, du får like mye merutgifter på økt drivstofforbruk. Kanskje må du også betale litt ekstra for parkeringen, men her har jeg lite sammenligningsgrunnlag. Reiserute: Med utgangspunkt «første gang i USA», 3 uker reell underveistid mulig, 3 barn under 8 år, ville vi selv valgt en rute som f eks Orlando – Pensacola – Mobile – New Orleans – Houston – San Antonio (evt via Dallas) – El Paso – Tucson – Phoenix – Flaggstaff (evt via Las Vegas om det er viktig) – Grand Canyon – Grand Junciton – Denver (prioriter rett, det er lite å se mellom byene på strekningen fra San Antonio/El Paso, men det er jo spennende å kjøre langs grensen mellom San Antonio og Tucson da.... (Bare ikke bli fristet til en tur over grensen uten å vite hva du gjør, du kommer lett nok til Mexico, det tar en god del lengre tid å komme tilbake, dessuten er bilen uforsikret i Mexico og du kjører ulovlig der uten spesifikk avtale med utleieselskapet og et tillegg på 400-500 USD i leie/forsikring). Ruten er ca 3500 miles (5500 km), altså 275 km/dag i gjennomsnittkjøring (men man bør nok regne med ca 400 km på kjøredagene, og så heller legge inn noen kjørefrie dager, det fungerer erfaringsmessig bedre). Så kommer avstikkerne/områdekjøringen i tillegg, regn erfaringsmessig med rundt 1000 miles. Fartsnivået kan du regne som på svenske veier. Da har man fått et temmelig allsidig bildene av én side av USA, Sørstatene og Grenselandet mot Mexico. Hva du bør se underveis vil jeg ikke gå så mye inn på, det kommer helt an på interessene og en bok av typen «Turen går til USA» (dansk) anbefales. Fra Denver til Chicago ville det så være naturlig å velge toget, det vil i tilfelle koste pt 1467 USD for en billett (på god plass) på toget «California Zephyr» som har TOPP standard (ikke akkurat NSB, nei!) og alt inklusive på de gode plassene, og man får virkelig sett en del av «Wild West» under turen, siden man sitter høyt og med ganske store vinduer. Togturen tar 20-21 timer, fra kl 2000 den ene dagen til kl 1600-1700 den neste. Skal man kjøre strekningen kan man regne med 1600 miles forlenget kjøring (ca USD 300 pr ekstra leiedag for bilen og USD 0,70/miles i ekstra «mile fee» og diesel, man har kanskje noen ledige miles igjen fra «standardleien» regn da USD 0,20 for ekstra diesel). Ingenting å spare, altså, og man får to-tre dager med LANGE kjøreetapper på endeløse enformige veier. Fly er selvsagt en mulighet, men det er en litt vanskelig flyrute (regn med et flybytte eller to, på små innenlandske amerikanske flyplasser) så det går fort noen (en hel del) timer, man får lite og ingenting se, og man kan regne med minst USD 1000 for billettene. Man kan også velge ekspressbuss, som koster USD 845 for forhåndskjøpt billett, med resevert sete men dette er en betydelig mindre komfortabel løsning (bussen går kl 11:30 om kvelden og er fremme kl 13:00 neste dag). Du er GANSKE mørbanket etter 1600 miles kontinuerlig kjøring på en ekspressbuss, selv om standarden er bedre enn de norske, men man får sett en del (langt fra så mye som på toget). Og en natt på bussen er ikke særlig trivelig, til tross for (gode) liggeseter. Praktiske råd Det første man trenger når man kommer frem til USA er et hotellrom! Særlig gjelder det for barna! Man kommer dit som regel (i hvert fall fra Kastrup) ganske sent på dagen, og «kroppsklokken» er innstilt på «LANGT på natt». Altså bør leiebilen stå klar på flyplassen og hotellet være like i nærheten (les: velg et flyplasshotell). Her blir man så boende to-tre dager mens man gjør det man har aller mest lyst til. (det er årsaken til at Disneyland bør ligge tidlig i programmet) mens man stabiliserer seg på «amerikansk tid». Og et spennende Disneyland hjelper godt til å holde en trett 5-åring våken kl 1800 (når kroppsklokka står på midnatt...). Så flyplasshotell anbefales de to-tre første dagene, bare sørg for et med svømmebasseng. Mange flyplasshotell i USA er MEGET dyre, men man har kjeden Super8 som har flyplasshoteller av mellomklassestandard (heter «motel», ikke tenk på det i forhold til norske moteller, husk at «motel» på amerikansk fremdeles betyr «MOTorhotEL», altså et hotell med lett kjøreadkomst) ved alle (større) flyplasser til en MEGET fornuftig pris (80-120 USD pr ROM, eks frokost, det er meget uvanlig at frokost er inkludert i en rompris i USA, for et rom stort nok til 2 voksne og 2-3 barn, her spør man ikke om antall, stapp inn det du vil det er du som skal sove, rommene har to senger a ca 140 x 210 cm). Disse ligger sjelden helt ved flyplassen, ofte 7-10 km borte, men er alltid lette å finne. Bruker selv konsekvent Super8 Motel Orlando International Airport Sorth i Orlando og Super8 Motel Chicago O'Hare i Chicago. Ellers kan jeg i Orlando gjerne anbefale motellet Knight's Inn, som ligger en del kjøring fra flyplassen, men behangelig nær Disneyland (4-5 km fra). Standarden her er likevel noe lavere enn ved Airport International South, men du kan regne med minst samme pris. Kommer man sent dag 1 er dag 3/4 passende tid for å avslutte akklimatiseringen. Da leverer man den «foreløpige» leiebilen, beregnet på «bykjøring» (i en by på BILENS premisser), og henter ut en ny og større for langdistansekjøring. Har man leid en «vanlig bil» til bruk «underveis», er det bare å bytte om ute på flyplassen. En campingbil derimot skal hentes ved et «depot» som ofte ligger et godt stykke fra flyplassen). For en campingbil er hentetiden ofte begrenset, typisk til kl 1300-1500. Det lure er da, etter en sen utsjekk fra motellet, FØRST å kjøre ut på campingbilutleiekontoret for å hente campingbilen, deretter kjøre begge bilene i konvoi til flyplassen for levering av «bybilen» ved bilutleiekontoret, og så ta i vei på en KORT dagsetappe mens man blir kjent med campingbilen, før man slår seg til ro for kvelden. Derfor leier man bybilen med SEN levering siste dag av leietiden. Ved innlevering av en «vanlig leiebil siste dagen» bør man avtale å beholde bilen til så langt på dag som mulig, siden avreise fra leveringsstedet ofte skjer sent. Leier man en campingbil har man ikke den muligheten, da SKAL som regel bilen leveres mellom kl 0900 og kl 1030. Det man da gjør er å benytte campingbilutleiefirmaets mulighet for transport (til en symbolsk pris, ofte 1 USD) til et knutepunkt (oftest en flyplass) og så leie en «dagsbil» her. Bare pass på å få enveisleie med levering så nær tog/buss/fly som mulig. Så tar du en taxi herfra til terminalen. En slik dagsbil kan du regne med ca 80 USD for, om du holder deg i klasse liten (les: som ca Ford Escort), større blir lett en god del dyrere. Det sparer deg for MYE bagasje- og transportproblemer siste dagen. Bybuss er jo (stort sett) ukjent i USA, her er det BILEN som rår grunnen. Tips nr 1 eller er GODE PLANLEGGINGSKART (selv om du har GPS, GPS er uegnet som planleggingsverktøy). Sørg for å kjøpe dette så tidlig som mulig. Er du medlem i NAF kan NAF bistå med å skaffe kart fra søsterorganisasjonen AAA, bedre kart finner du ikke... Et kostnadsoverslag: Jeg gjorde et helt konkret kostnadsoverslag, basert på følgende: Utreise ca 20.7.09, retur ca 15.8.09 (topp høysesong), 1-2 dagers fleksibiliet. Utreise fra Oslo, 2 voksne og 3 barn (med alder som du angav i HI). Billigst mulig flybillett (reiseforsikring dekker NØDVENDIG avbestillinger, andre avbestillinger ikke aktuelt). Kurs på DKK 123 og på USD 6,59 (som fredag). Basert på dette fikk jeg følgende reiserute: Avgang Oslo søndag 19.7.09 k 1540 Overnatting i København Ankomst København søndag 19.7. kl 1655 Avgang København mandag 20.7.09 kl 0925 Flybytte Frankfurt, byttetid ca 3 timer Ankomst Chicago mandag 20.7.07 kl 1650 Avgang Chicago mandag 20.7.09 kl 1945 Ankomst Orlando mandag 20.7.7.09 kl 2315 Avgang Chicago fredag 14.8.09 kl 2145 Flybytte, London byttetid ca 4 timer Ankomst København lørdag 15.8.09 kl 1850 Overnatting i København Avgang København søndag 16.8. kl 1540 Ankomst Oslo søndag 16.8.09 kl 1640 og en pris på NOK 128 242 når jeg inkluderte følgende: Flybilletter Oslo-København t/r (Norwegian), flybilletter København-Chicago t/r (American Airlines), flybillett Chicago-Orlando, (Northwest Airlines), overnatting ved Zleep Hotel i København på tur og Park Inn på retur, stort familierom i begge tilfellene, overnatting to døgn ved Super8 Motel Orlando International Airport South ved ankomst, dagsbilletter for fem personer ved Disneyland (drøyt 2500 kr!), leiebil i «liten mellomklasse» (US-standard!) to døgn i Orlando, leie for campingbil av europeisk type m/fullt utstyr i 21 dager (20 døgn), inntil 5000 miles, tilstrekkelig diesel for normal kjøring innenfor kjørelengden + 10-15 gallons for generatordriften, nattparkering for campingbil USD 20 i gjennomsnitt (her varierer prisene betydelig), tilstrekkelig mat til å kunne leve GODT i campingbil i 3 uker, 500 USD til mat ved gatekjøkken/restaurant før/etter «hovedturen», togtransort Denver-Chigaco for 5 personer i beste klasse («Family bedroom», eget værelse på ca 6 kvm på toget, alle måltider inkl + «Superliner,» et bøttekott på 1,5 kvm til bagasjerom (MÅ bestilles som sitteplass til 5. person, siden man bare får bestille fire billetter sammen med et «Family bedroom», selv om man greitt sover 5 her (2 køyer a ca 80 x 200 cm, 2 køyer a ca 70 x 160 cm, voksne køyer fungerer som sofabenk/rygg, barnekøyer som stoler/bord på dagtid), det var 2+2 tankegangen igjen....)), dagsleiebil i Denver, overnatting i Chicago ved Super8 Chicago O'Hare, leiebil i Chicago («liten mellomklasse») 1 døgn). Det du må legge til er litt taxi, entreer og personlige utgifter ellers (inkl klesvask, ikke noe problem å finne et selvbetjeningsvaskeri) og evt reise til/fra Gardermoen. Her er det umulig for meg å anslå særlig.... TEKNISKE DATA FOR BOBILER: Spesifikasjoner «europeisk caravanbil» type r25 (lengde ca 7,5 m, bredde 248 cm, høyde 341 cm) Features: All 2007-2009 models Guaranteed Rear Corner-Bed Floorplan Seatbelts: 5 Sleeping Capacity: 3+2 Vehicle Specifications: Engine Size: 5.8 L, V-8 Cyl, 285hp gas engine Transmission: 5 speed automatic transmission Power brakes Power steering AM/FM Radio with CD player Dash air Cruise control Gas fuel tank 50 gallon (unleaded gas only, 188 lt.). Bed dimensions: Cab-over double bed 58'' x 75'' (149 x 203 cm) Rear corner double bed 52'' x 74'' (141 x 200 cm) Dinette bed 42'' x 72'' (106 x 182 cm) Kitchen and bathroom features: Kitchen with 3 burner stove and oven Micro-wave oven Sink with automatic water pump Fresh water tank 35 gallon (132 lt.) Black/grey waste water tanks 31/38 gallon (117/143 lt.) Propane tank 18 gallon (68 lt.) 4 cu. ft. 2-way (ca 125 l) fridge with freezer Power converter Furnace Marine-toilette Hot water heater Shower Roof air 3.2 kW power generator Link til plantegning: http://media2.securebookingpage.com/rental/data/images/orig/d/25981_1.jpg Spesifikasjoner «amerikansk caravanbil» type k33s (lengde ca 10 m, bredde 259 cm, høyde 385 cm) Features: All 2006-2009 models Seatbelts: 6 Sleeping Capacity: 4 + 2 Vehicle Specifications: Engine Size: 6.8 L, V-10 Cyl, 362hp gas engine Transmission: 5 Speed Automatic Power brakes and power steering AM/FM Radio with CD player Dash air Cruise control Gas fuel tank 75 gallon (unleaded gas only, 283 lt.). Bed dimensions: Rear double bed 60'' x 75'' (152 x 203 cm) Dinette bed 42'' x 67'' (106 x 170 cm) Sofa bed 48'' x 67'' (121 x 170 cm) Kitchen and bathroom features: 3 burner stove and oven Micro-wave oven Sink with automatic water pump Fresh water tank:62 gallon (234 lt.) Black / grey waste water tank: 41 / 57 gallon (155 / 215 lt.) Propane tank: 18 gallon (68 lt.) 4 cu. ft. 2-way (ca 125 l) fridge with freezer Power converter Furnace Marine-toilette Hot water heater shower roof air 4.0 kw power generator Link til plantegning: http://media2.securebookingpage.com/rental/data/images/orig/9/26041_1.jpg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183776-noen-som-kan-gi-tips-til-usa-reise-fly-leie-campingbil-4-uker/#findComment-140186337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå