Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #1 Del Skrevet 30. mai 2009 Jeg og samboern min fikk vårt første barn for snart ett halvt år siden. Allerede er folk begynt å mase om når vi skal ha neste. Når jeg sier at jeg ikke vil ha flere, ler de fleste litt av meg å sier at jeg nok kommer til å ombestemme meg. De mener jeg er egoistisk som ikke vil gi datteren min ett søsken. Jeg hadde en grusom fødselsopplevelse. 3 dager med rier, 2 timer pressing og revnet mye. I tillegg hadde jeg jordmor from hell som gjorde at jeg var usikker og veldig redd. Hun var usikker i alt hun gjorde, og hun gjorde mange feil som gjorde fødselen min vondere og lengre enn hva den kunne vært. (Jeg ble satt i gang og hun gav feil type drypp bl.a.) I tillegg til dette gikk stingen opp og jeg måtte "skjæres" opp å bli sydd på nytt. Jeg var veldig deppa og etterhvert som ammingen gikk skeis ble jeg mer og mer deprimert. Jeg gledet meg ikke over babyen i det hele tatt, det eneste jeg ønsket var å gå tilbake i tid sånn at jeg ikke var gravid... Mye dårlig samvittighet for disse tankene hadde jeg i tillegg. Jenta mi gråt mye, og sov ekstremt lite og veldig lite sammenhengene. Ting begynte sakte men sikkert å gå bedre, å nå når snuppa er 5,5 mnd kan jeg endelig si at jeg koser meg som mamma. Fremdeles har jeg fryktelig tunge dager, å jeg har så utrolig dårlig samvittighet ovenfor datterene min for følelsene jeg hadde i begynnelsen. Hun led ingen nød, jeg gav henne all omsorg og nærhet hun trengte, men det var nok mest pga at jeg måtte. Ansvarsfølelse var det eneste jeg følte for henne. Det er så grusomt for meg å tenke på dette!! Jeg vil for alt i verden ikke gå gjennom dette på nytt. Får jeg ett barn til har jeg ikke lengre bare meg selv og tenke på, men enda ett barn. Hva skjer hvis jeg da på nytt får fødselsdepresjon? Å føde kommer jeg aldri til å gjøre igjen... Jeg forteller jo ikke alt dette til alle som ler av meg når jeg sier jeg ikke vil ha flere barn. Men er det virkelig så grusomt av meg å ikke ville gi datteren min ett søsken? Jeg er sikker på at jeg ikke vil ha flere barn. Helst sikker på at jeg ikke vil gå gjennom dette på nytt. Jeg elsker datteren min over alt på jord å vil beskytte henne mot en mamma som kanskje blir deprimert bare for å gi henne ett søsken. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, må bare få det ut. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183507-jeg-har-virkelig-ikke-lyst-p%C3%A5-flere-barn-det-er-tydeligvis-vanskelig-for-andre-%C3%A5-godta/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #2 Del Skrevet 30. mai 2009 Dette skulle på anonym... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183507-jeg-har-virkelig-ikke-lyst-p%C3%A5-flere-barn-det-er-tydeligvis-vanskelig-for-andre-%C3%A5-godta/#findComment-140183524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #3 Del Skrevet 31. mai 2009 Når jeg leser innlegget ditt tenker jeg at det kanskje ikke er rette titspunktet for deg å vurdere om du vil få flere barn. Når folk spør deg kan du svare "vi får se" så snakke om noe annet så skjønner de fleste at dette er noe de ikke har noe med. Jeg forstår godt at du ikke ønsker flere barn nå etter en slik opplevelse og om du vil ha flere eller ikke kan du jo se etterhvert. Enebarn klarer seg jo fint de også. Uansett hva du vil så er det noe du bestemmer selv og ingen andre. Dersom du om noen år til har lust på et barn til kan jeg trøste deg med at den fødselen du har hatt ikke er "normalen" og at du nok får en bedre opplevelse dersom du vil ha en til. Selv var jeg missfornøyd med en del ting med første mann (har to) og har enorm sykehusskrekk etter at jeg holdt på å omkomme på sykehus av en legefeil, jeg tok dette opp med legen min og han videreformidlet dette til sykehuset. Jeg fikk en fin opplevelse med andremann. Dersom du er helt bestemt på å ikke ville ha flere barn om noen år så får datteren din et godt liv, det er ikke antall søsken som betyr noe men at hun har venner godt familieliv osv. Når du skriver at hun gråt mye og sov lite som liten kan det jo hende hun hadde kolikk, eller noe annet? Min eldste hadde kolikk og jeg var helt utslitt som mor og følte liksom det var min feil osv. Det var ikke lett og spesielt ikke når alle andre pratet om hvor blide og sovende unger de hadde. Min 2 unge sov nesten hele tiden og gråt så og si aldri, var som en drøm. Fødselen var også helt fin. Mitt råd er at du ikke trenger å bestemme deg nå om du vil ha flere. Da elstemann var 5,5 mnd hadde ikke jeg tenkt å få flere barn for å si det sånn. Mange har jo 12 år mellom barna også. Ta det som det kommer og nyt det barnet du har. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183507-jeg-har-virkelig-ikke-lyst-p%C3%A5-flere-barn-det-er-tydeligvis-vanskelig-for-andre-%C3%A5-godta/#findComment-140186035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #4 Del Skrevet 1. juni 2009 Vil bare si at du ikke er alene om de tankene og den erfaringen du har. Jeg hadde også en grusom fødselsopplevelse - og til tross for at gynekologer, leger og jordmødre mener at jeg ikke burde føde igjen og til tross for at sønnen vår fikk brudd i hodeskallen og ble skadet under fødselen, ler folk av meg når jeg sier at jeg ikke vil ha flere barn. Og da har jeg ikke nevnt de psykiske og fysiske problemene jeg har slitt med i ettertid... Kos deg med datteren din, det er ingen som lider av å ikke ha søsken! Her blir det evt. adopsjon om vi en dag skulle ønske å få flere barn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140183507-jeg-har-virkelig-ikke-lyst-p%C3%A5-flere-barn-det-er-tydeligvis-vanskelig-for-andre-%C3%A5-godta/#findComment-140189005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå