Gå til innhold

Dobbeltnavn, men bruke mellomnavn til daglig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil så gjerne at jenta mi skal hete Amalie, sambo kom derimot med et forslag her endag; Leah Amalie. Jeg synes dette var nydelig, og egentlig har jeg ikke likt Leah i det heletatt, men i denne kombinasjonen synes jeg det ble utrolig pent og fikk en helt ny vendig, selv om det kanskje er tungt for noen at det blir a-a. Men det jeg er redd for er at Leah vil bli brukt og ikke Amalie. Skal hun hete Leah Amalie, vil jeg at Amalie skal komme fram i dagliguttalen, er det mulig at noen heter to navn, men bruker mellomnavnet? Har sett dette før..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er mulig at noen har to navn og bare bruker mellomnavnet :-) Selv kjenner jeg en Jan André, han har alltid bare brukt navnet André, og har nå også fjernet navnet Jan...

Personlig synes jeg Leah Amalie klinger fint, men er et litt kjedelig navn + blir litt sånn "Vi kan le a Amalie"...

Skrevet

Ja, det er fult mulig. Det er det som er det vanligste i Sverige, og får de det til der, burde vi jo klare det her også:-) Det er jo bare å kalle henne Amalie til daglig, og si ifra f.eks. til familie, venner og i barnehagen at det er Amalie det bruker mest (dersom samboern din er enig da:-))

Skrevet

Ja, er helt enig med Das Mädchen. Det handler om å bruke mellomnavnet i hverdagen, og i alle sammenhenger, så vil det være det navnet alle kjenner barnet som. Bare dere er enige om hvordan navnene skal brukes, så barnet (og andre) blir forvirret...

Datteren min har to fornavn, hvor vi bare bruker navn nr 2 til daglig. Til og med nære venner av meg var ikke klar over at hun hadde sitt første navn da hun skulle døpes, siden det ikke var blitt nevnt til daglig. Jeg har også allerede informert barnehagen om at det er navn nr 2 som skal brukes.

Jeg har dessuten to onkler, som begge bare har brukt sitt andre fornavn, og de fleste kjenner dem også bare ved dette navnet.

Skrevet

Jeps :) Det er helt mulig! Syns det er litt ekstra kult jeg :D

Skrevet

Enig med resten av flokken som har skrevet her! Leah Amalie er nydelig, men når man skal si det sammen så blir det litt for sammenhengende.. leamalie. :-) Når jenta begynner i barnehage, skole o.l., så spør de stort sett alltid om hvilket navn som brukes! Så dette er nok null problem :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...