Meg +1 +2 Skrevet 30. mai 2009 #1 Skrevet 30. mai 2009 Hei. Min mann har samme fornavn og mellomnavn som sin far og farfar (uskikker på oldefar) Jeg er ikke helt bekvem med å skulle videreføre denne tradisjonen. Må innrømme at jeg syns det er litt tungvint.. Er de noen som har erfaringer eller tanker om dette?
erteposen + 4 Skrevet 30. mai 2009 #2 Skrevet 30. mai 2009 Vi brøt en navnetradisjon som gikk på bokstav med førstemann, og jeg tror ikke vi hadde gjort det om vi fikk barn litt senere i livet. Det er på min manns side, og jeg angrer litt på at jeg ikke overtalte han litt mer. Nå har søsteren gjort det, og det er stor stas for familien. Men jeg er jammen usikker på om det hadde vært en god ide for oss... vagt svar:)
Vannmann35 Skrevet 30. mai 2009 #3 Skrevet 30. mai 2009 Kommer veldig ann på hva navnet er, spør du meg... Er navnet Finn Kåre, så hadde jeg glatt brutt tradisjonen. Er navnet Johan Andreas, så hadde jeg nok væt mer åpen... Det viktigste er jo at man faktisk liker navnet! Men det virker jo tungvindt ja, med farfar, far og sønn ved samme navn!
Staark Skrevet 30. mai 2009 #4 Skrevet 30. mai 2009 Jeg tviler på at jeg selv hadde valgt nøyaktig samme navnet. (Da overtar jo barna deres "dilemmaet" når de får barn ) Om navnet var helt vanlig, så kunne jeg sikkert tatt ett av navnene og laget en ny kombinasjon, evt hatt enkeltnavn, men ellers er jeg ikke for at folk heter nøyaktig det samme (navn+etternavn).
Hvitkløver2020 Skrevet 30. mai 2009 #5 Skrevet 30. mai 2009 Min mann har Johan som andre fornavn, hans far som fornavn og det samme med hans bestefar, vi brukte Jo(nat)han.. Det var positive tilbakemeld fra familien=)
M ♥ ♂-2010 Skrevet 30. mai 2009 #6 Skrevet 30. mai 2009 Har det samme problemet.. Alle mannfolkene på minn mann sin side har samme fornavn. Og det er et forferdelig navn....... Jeg nekter å videreføre det - han synes selv det er forferdelig ;-) Tror nok navnet stopper ved min mann.. Men samtidig er det ikke veldig hyggelig å bryte tradisjonen da.
Koseklompen Skrevet 31. mai 2009 #7 Skrevet 31. mai 2009 Mannen min heter det samme som faren sin og får vi en sønn en dag så vil han og få det samme navnet. Har ikke noe probl med det og jeg synes det er en koselig ting.
Mamsemums Skrevet 31. mai 2009 #8 Skrevet 31. mai 2009 Om det er et navn du liker ser jeg ikke at det er et problem. Er det derimot et navn du ikke liker synes jeg du skal styre unna.
Meg +1 +2 Skrevet 31. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 31. mai 2009 Takk for tilbakemeldinger Begge navna er fine, både hver for seg og sammen, så det blir ikke avgjørende. Dessuten hadde min oldefar også det samme fornavnet.. Har en mistanke om at jeg ender med å argumentere for å bruke min manns mellomnavn til fornavn. Kan kanskje kalle det en videreutvikling av tradisjonen, så kan et eventuelt barnebarn bruke min manns fornavn igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå