Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #1 Skrevet 30. mai 2009 Hvorfor skal noen få drittunger regjere klassen og ødelegge for alle sammen. Alle de andre nyter om disse ungene er syke eller bortreiste. Alt de gjør er å ødelegge for de andre ungene. Det blir jo uansett ikke noe av disse drittungene, så hvorfor ikke sende dem på spesialskole, så kan de heller ødelegge for hverandre?
Gjest Skrevet 30. mai 2009 #2 Skrevet 30. mai 2009 Det jeg tenker også er at ikke bare ødelegger det for flertallet i klassen, men som regel virker det ikke som om skolen klarer å tilby disse barna tilpasset opplæring slik at de får det de har krav på :-( Jeg vet ikke om spesialskole er tingen, men flere ressurser slik at undervisningen kan tilrettelegges er i hvert fall lurt.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #3 Skrevet 30. mai 2009 Eksperter mener faktisk at mange av disse barna har det best på spesialskole, for da identifiserer de seg mer med de andre og er mer tilpasse. I tillegg får man jo sentralisert ressursene på ett sted (for det er vel ikke til å stikke under en stol at disse ungene krever enorme ressurser). Så ja, jeg synes også spesialskole er tingen.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #4 Skrevet 30. mai 2009 Så utrulig lurt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1???? NOT ka som feile dåkker som meine d her. synes oppriktig synd på dåkker som har sånne perfekte unga som kan klare seg i alle sosiale miljø. unne dåkker ikkje disse ungan som faktisk treng det den sosiale dannelsen som faktisk skjer i alle miljø skole bhg ol. dem treng å lære det før å kunne fungere i jobb senere i livet. å ja det e håp før disse ungan. det e heilt utrulig at nån kan avskrive dem sånn pga en diagnose som e vanligar enn dåkker trur.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #5 Skrevet 30. mai 2009 Så klart de burde få gå på spesial skole, men ikke fordi de ødelegger for alle andre, men fordi den vanlige norske skole ikke ha kompetanse til å gi dem den oppfølgingen de trenger.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #6 Skrevet 30. mai 2009 Men de kommer jo aldri til å fungere i noen normal jobb uansett. Ja til verna arbeidsplasser for slike. Det er det eneste som fungerer. Rett og slett. Kan du ikke bruke et av de to skriftspråkene vi har i Norge? Utrolig slitsomt å lese en dialekt man ikke prater selv. Kan ikke forvente at samfunnet skal ofre sine unger for å lære disse drittungene dannelse, det får foreldrene stå for selv. Det er min mening.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #7 Skrevet 30. mai 2009 vest dåkker verkelig meine d her, så får dåkker lese dåkker opp på temaet. det står utrulig mye om adhd på nettet. bruk tia t å læs dåkker opp på temaet og ka voksne som leve med diagnosen sei. dåkker ane tydeligvis ikkje ka d e dåkker prate om.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #8 Skrevet 30. mai 2009 Og her var det enda flere eksempler på at ikke alle vet hva ADHD er..... Hva med dine barn? Du vet vel at ADHD ikke blir oppdaget før rundt skolealder for de aller fleste? Er du helt sikker på at du ikke en dag sitter med diagnosen i din egen familie? Det kan være barnebarn også, når så langt kommer...... Og hva med de som sitter i rullestol, er blinde eller døve, har CP, er psykisk utviklingshemmet osv osv? Skal de ha sine skoler for seg selv? Hvordan har du tenkt å gjennomføre dette over det ganske land? Barna har jo rett til å bo hjemme. Mange spesialskoler over det ganske land, ved siden av ordinære skoler? Og så må lovverket endres, for i dag har absolutt ALLE rett på tilrettelagt undervisning innen den ordinære skolen.... Og hvem har fortalt deg at en med ADHD ikke fungerer i vanlige jobber? Det er nemlig ikke normalen for de med ADHD. De jeg kjenner, har jobber og fungerer som andre. Uff og uff, når skal folk lære?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #10 Skrevet 30. mai 2009 Kjære deg 17:04, du virker ikke for opplyst du heller da. Hva da om om ens egne barn får adhd, eller ens barnebarn? Man ønsker vel at de skal få den oppfølgingen barnet trenger? Du har jo en vanvittig sammenlikning her. Rullestolbrukere, blinde, døve, cp ++ De er da ikke som adhd barn! De får ikke klikker, og ødelegger for andre barn, de sparker og slår ikke. Lær deg litt selv du:)
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #11 Skrevet 30. mai 2009 NN 17:04 her: Jeg er opplyst nok til å vite MYE. Har selv barn med ADHD. Det er definert som handicap og ADHD Norge(foreningen) sorterer under Norges Handicapforbund. Derfor sammenligningen med andre handicap! Og ja, en ønsker barnet skal få godt oppfølging. Derfor finnes PPT, BUP og assistentordning for disse barna. OG foreldre, som når det kommer til barn med uansett type handicap er en stor ressurs både for barnet og skolen. Andre barn og voksne uten handicap MÅ faktisk lære seg at der er noen som trenger mer enn de gjør også i dagens samfunn. Dette er jo det det er blitt jobbet mot; integrering i samfunnet for alle med handicap. Å stue dem bort for seg selv er en eldgammel tanke, som en heldigvis er gått bort fra i dag. Selv om noen mennesker fortsatt er av den formening at det hadde vært best....... Så jeg vet ikke jeg, hvem av oss som kan noe om dette;)
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #12 Skrevet 30. mai 2009 Handicap er en ting, men du sammenlikner sykdommen/tilstanden deres, og det blir helt feil. De er såpass forskjellige. Adhd barn har ingenting i en vanlig klasse og gjøre. Og jada, du er sikkert et unikt menneske som kan MYE, det er nok av dere bedrevitere. Når adhd barn ødelegger så mye i en klasse, som det enkelte faktisk gjør, så må det tiltak til.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #13 Skrevet 30. mai 2009 Styggt å kalle disse barna for drittunger,kansje du hadde likt at noen kalte dine for horunger ??? noen barn slipper billig unna for de ,de har adhd.Foreldren skylder på det når dem gjør noe. Men jeg har en sønn på 20 med adhd,og han fikk litt straff når han gjorde noe galt,kan ikke bare la dem ødelegge for andre
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #14 Skrevet 30. mai 2009 Jeg vil si det er sjelden at foreldre til barn med ADHD bruker ADHD'en som en unskyldning. De foreldrene er som regel MER klar over positive og negative sider ved sine barn, enn mange foreldre til "friske" unger. De med såkalt friske unger får jo sjokk om noen forteller at poden har gjort noe galt ; "Neeeei, mitt barn gjør ikke slike ting, det". Den har jeg som mor til et barn med ADHD hørt mange ganger av bl a foreldrene til mobberne av mitt barn! Her vet jeg om en del unger som IKKE har "unskyldningen" ADHD, og som faktisk er i politiets søkelys likevel. Og mitt barn MED ADHD var den som måtte til tannlege og fikk betennelser pga ubegrunnet(blind) vold fra klasse"kamerat". Jeg vet ikke, men de uten diagnose kan jaggu meg være djevler, de også. De er bare som oftest litt "blendavaskede" og har ingen etikett med ADHD, som gjør at voksne følger like godt med dem. Ofte får den ungen med ADHD skylden for noe andre unger har gjort; fordi det er "ventet" oppførsel fra en med ADHD......
Gjest Skrevet 30. mai 2009 #16 Skrevet 30. mai 2009 jeg har en sønn på 20 med ADHD fikk diagnosen da han var 16år,skolen kunne ikke hjelpe han. Merka han var hyper ved 3 års alder men blei stempla som umulig unge. Tapt skole gang kalles dette,han blei utvist fra vidregående fordi han ikke klarte seg .Så hadde ønska at det var noen andre muligheter for dem ja...
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #17 Skrevet 30. mai 2009 Blinde barn, barn med down´s osv. er da bare en berikelse i en klasse. De ødelegger ikke for andre og "tar ikke opp all plassen"/krever altfor mye oppmerksomhet slik AD/HD unger gjør. Så det blir liksom noe helt annet. Kan ikke sammenlignes. For min egen del tror jeg diagnosen er skapt av foreldre som ikke helt greier å oppdra ungene sine..
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #18 Skrevet 30. mai 2009 hehe.. du skulle hatt deg en unge med ADHD, du;) Så hadde du kunnet komme tilbake med det der om oppdragelse;) Mye slapp oppdragelse rundt omkring, men ikke like ofte i familier med en ekte ADHD-diagnose blant barna........ Og jo, andre diagnoser kan sammenlignes. Hva med autister? Hva med alle barn som krever mer enn normalen av en lærer? De "stjeler" alle mer enn sin vanlige del av tiden de andre elevene har med læreren. Ikke alle pøbler i skolen har ADHD, selv om en kan kanskje være tilbøyelig til å tro det. Og ikke alle ADHD-barn er pøbler, selv om det ser ut til å være den gjengse oppfatningen.
-Hengebuksvinet- Skrevet 30. mai 2009 #19 Skrevet 30. mai 2009 klarer å få (også) disse til å samarbeide. Ser selv, som lærer, at dette kan gi store utfordringer i klassesammenheng. Men utfordringene er ikke uoverkommelige. Kanskje må vi lærere gå ltit mer i oss selv, og se på om vi kan gjøre ting annerledes. Enkelte voksne kan nesten forsterke den uønskede oppførselen til disse elevene, kanskje uten å være klar over det selv? Jeg er ikke supergod på dette, og prøver å lese meg opp/hente inspirasjon fra kollegaer som er gode på dette.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #20 Skrevet 30. mai 2009 hehehe.. jaja dere driter dere ut nå da.. dere har tydligvis ikke peiling på hva adhd er! adhd kommer i alle slags former, fra de mindre smarte til genier:) en kan ha adhd å samtidig være resurs sterk:))
Northernlights Skrevet 30. mai 2009 #21 Skrevet 30. mai 2009 Høres ut som om du har dårlig erfaring med et barn som har adhd, HI, og lar det gå utover absolutt alle med diagnosen. Min sønn har adhd. Jeg skulle ønske han fikk mere hjelp på skolen, men å sende han bort sånn at han slapp å være i synet på andre barn, det ville vært et overtramp mot gutten min. Men det er fint med ekstrahjelp i skolen for han. Skulle ønske han kunne fått enda mere hjelp. Ikke pga oppførselen sin. For han er en grei og snill gutt på skolen, iflg læreren. Det er ikke DER problemet ligger hos han nå, ettersom han har blitt større. Han blir faktisk mobbet av de som ikke har adhd. Så hvis noen skal snakke om drittunger her, er det iallefall ikke min gutt som er det i hans klasserom, HI.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #22 Skrevet 30. mai 2009 Jeg er sjokkert! Har lest alle innleggene her, og oppriktig bekymret over at det finnes så mange trangsynte og diskriminerende foreldre! Og ikke minst lite opplyste! ADHD-barn er ikke drittunger, det er barn som lider av et handycap. Tenk om noen skulle begynne å diskriminere alle barn som er blinde. For det er akkurat det samme! Det er en grunn til at det er nedtegnet i Menneskerettskonvensjonen at man ikke skal diskriminere på grunn av blandt annet handycap! Og alikevel synes så forbausende mange av dere at det er greit? SKAMME DERE, er det dere bør!!! Voksne mennesker, jeg er rystet!!
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #23 Skrevet 30. mai 2009 Jo, de er forbanna irriterende drittunger, som omtrent ingen orker å ha i nærheten. Oppdra barna bedre, så daler adhd diagnosen med 70%
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. mai 2009 #24 Skrevet 30. mai 2009 jeg er apselutt for skoler som er tilrettelagt for folk med spesielle behov. jeg ser problemet med en skole full av ADHD barn. og jeg har ikke nok kompetanse til og si noe om det er det beste for den gruppen. men jeg har sterk dysleksi, og har alltid sliti med det. uansett hvor "normal" skolen later som jeg er, så forsvinner ikke faktumet at jeg lærer på en annen måte en de andre barna. jeg vil tro det ville vært langt bedre å gått på en skole med mange andre barn med samme handickap. da kunne lærerne fått spesialkompetanse i barn av denne typen og de kunne effektivisert det litt. i stedet for at være og en av oss sitter og ruger på vær vår assistens som ikke kan noe som helst om temaet. man putter ikke en gutt med bare ett ben ut på en fotballbane og sier "gå å spill fotball med de andre barna, alt du trenger er litt ekstra trening" og later som han er helt normal. og om man hadde gjort det tviler jeg sterkt på at han hadde satt pris på og blitt kaldt normal. man kan ikke overvinne et problem som man ikke annerkjenner at er der.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #25 Skrevet 30. mai 2009 anonym 23:20, du mangler oppdragelse selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå