Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei du har ikke rett på fødselspenger men du kan få engsangsstønaden.

Faren har ikke rett på fedrekvoten siden du ikke har jobbet minst 50% i din opptjeningstid og om han skal kunne ta noe av den fellese delen må du ut i minst 75% jobb eller 100% studie.

I DINE PENGER STÅR DET:

Loven krever at barnets mor også har opptjening for at far skal få disse permisjonsukene.Hun må ha jobbet i minst en 50% stilling for at barnefaren får ta ut pappakvoten.

Dette rammer menn som får barn med kvinner som: Studerer,jobber i deltidssstilling under 50% er hjemmeværende eller mottar rehabiliteringspenger,attføringspenger eller tidsbegrenset uførestønad.Det er lovet å gi menn selvstendig rett til pappapermison,men dette har regjeringen foreløpig ikke gjennomført.

For at far skal få ta ut disse ukene,kreves det at mor enten går ut i arb,heltidsstudier eller en kombinasjon.Men jobber hun deltid under 75% får han bare foreldrepenger utfra hennes stillingsandel.

I DINE PENGER STÅR DET:

Loven krever at barnets mor også har opptjening for at far skal få disse permisjonsukene.Hun må ha jobbet i minst en 50% stilling for at barnefaren får ta ut pappakvoten.

Dette rammer menn som får barn med kvinner som: Studerer,jobber i deltidssstilling under 50% er hjemmeværende eller mottar rehabiliteringspenger,attføringspenger eller tidsbegrenset uførestønad.Det er lovet å gi menn selvstendig rett til pappapermison,men dette har regjeringen foreløpig ikke gjennomført.

For at far skal få ta ut disse ukene,kreves det at mor enten går ut i arb,heltidsstudier eller en kombinasjon.Men jobber hun deltid under 75% får han bare foreldrepenger utfra hennes stillingsandel.

Alle fedre har rett på 2 uker permisjon rett etter fødsel, men det er opp til arbeidsgiver om han får lønn eller ikke. Disse ukene har ikke noe med NAV eller foreldrepermisjonen å gjøre.

De heter omsorgspermisjon.

§ 12-3. Omsorgspermisjon

(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.

Annonse

Jojo...det er sant.Men det er vel ikke det samme som pappakvoten???Hun spurte jo hva han hadde krav på og det var da jeg tok med det som sto i DINE PENGER.

Men de 2 ukene er jo som du sier omsorgspermisjon når det er snakk om fødselen osv.

Når det er snakk om de 2 ukene tror jeg kanskje jeg hadde tatt av ferien min,så slipper man jo å kanskje få ulønnet permisjon...da får man iallefall pengene.Men kan jo sjekke det ut først om får med eller uten lønn.Men det er jo opp til hver enkelt da.

Lykke til..:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...