Gå til innhold

Hvordan går jeg frem for å søke om keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Gynekologen min har sagt at jeg vil ha null problemer med å få innvilget keisersnitt, pga dramatisk fødsel sist som endte med keisersnitt. Så det er jeg ikke urolig for. Jeg bare lurer på hvordan jeg praktisk skal gå frem for å få det innvilget på Ullevål. Har ikke vært hos fastlegen ennå og søkt om fødeplass, det må jeg vel gjøre. Men må jeg til samtale på sykehuset før det innvilges og må jeg først vente på at brevet om fødeplass kommer i posten?

Fortsetter under...

Fastlegen eller jordmor må sende henvsining til det sykehuset du skal føde på. For min del ble denne henvisningen sendt av jordmor på kontrollen i uke 24. Jeg er i uke 28 nå, og skal til samtale på sykehuset en dag neste uke.

Legen sendte henvisning til sykehuset sammen med søknad om fødeplass. Jeg fikk time til samtale på sykehuset etter at jeg hadde vært på ultralyd i uke 18, var vel ca i uke 21-22 da jeg var inne til denne samtalen. Fikk dato for keisersnittet en liten uke etter samtalen.

Min første fødsel var også dramatisk og endte med keisersnitt - ikke noe problem å få planlagt snitt med nummer to (a-hus).

Lykke til!

Legen sendte en søknad/henvisning til sykehuset, var gynekologen som gjorde det, vet ikke om det veier tyngre enn en allmennpraktiserende lege, for jeg måtte ikke inn til noen samtale. Fikk bare brev i posten fra sykehuset om at søknaden var mottatt og at jeg ville få dato og mer informasjon etterhvert. Da jeg var ca halvveis i svangerskapet, rundt uke 22 tror jeg, fikk jeg nytt brev, med dato, møtested, klokkeslett og div informasjon.

Det er nok ulike rutiner på de ulike sykehusene. Jeg skal ha mitt tredje ks på Haukeland, men må likevel inn på samtale. Hadde vert heilt greit å slippe samtalen denne gangen, og bare få brev i posten. Men den gang ei.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...