Gå til innhold

Noen som har erfaring med hjelpestønad her? Blir søknadene ofte korrigert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt hjelpestønad siden i fjor høst.

Nå i vår ble hun mye dårligere og vi søkte om forhøyet stønad.

Da regnet jeg ut at vi bruker mellom 77 og 133 timer i uka kun på sykdommen hennes. (Jenta er snart 2år).

Dette er reele tall, som er regnet ut akkurat slik det skal gjøres.

Men. Siden hun er syk, er det mye friske barn trenger hjelp til som vi ikke trenger å gjøre fordi hun rett og slett ikke kan være med på det.

Dette kommer seff ikke frem på søknaden hennes.

Nå sitter jeg å føler på at det kanskje er et veldig høyt timeantall og at vi kanskje risikerer at de setter det ned?

Er det vanlig? Vi fikk en veldig grundig erklæring fra legen om tilstand og ekstra arbeid. Uten at hun spesifiserte noe.

Hun skrev derimot direkte at hun bekreftet alt jeg hadde notert ned.

Fikk brev fra NAV for et par dager siden om at beh.tiden er ca 5mnd.

Vi er ganske avhengig av å få inn litt "ekstra" penger nå, siden sykdommen hennes medfører mye ekstra utgifter (såkalte skjulte egenandeler som legen så pent kalte det) og tap av inntekter for oss foreldre.

Er det vanlig at de går ned på timeantallet?

Hvordan regner de på det når det er så stor forskjell? Spranget mellom 77 og 133 er jo rimelig høyt. Nesten det dobbelte.

Hvordan regner de ut summer ifh timeantall? Noen som har en pekepinn om hvilken sats vi antagelig vil kunne havne på med de timene?

Fortsetter under...

Skrevet

NAv kan ikke korrigere timeantallet ditt. det er din søknad og din estimering.

Nav skal vurdere om om dette er reelt ekstraarbeid i forhold til hva man forventer at en normal 2 åring må ha hjelp til, og om dere tilfredstiller kravene til forhøyet hjelpestønad. Dine estimeringer skal sammenholdes med legeerklæringen, diagnosen, hva det forventes at foreldrene må gjøre etc. For å si det litt enkelt så hjelper det ikke om du skriver at dere bruker 10 timer om dagen på medisinering hvis lege sier at hun skal medisineres 1 gang om dagen (Dette var veldig generelt da)

Mangen ganger ser vi at foreldrene dokumenterer maaaaaange timer med ekstraarbeid fordi foreldre til kronisk syke elelr handikapede bruker veldig mye tid på barna sine - forståelig nok. men det er ikke alt som blir regnet som ekstraarbeid i den forstand at det gir rett på hjelpestønad. NAV ser på hjelpebehovet du har estimert om sammenholder dette med diagnoe, legeopplysninger osv. Derfor er det helt umulig for oss her å estimere hvilken sats dere evt. får.

Hvis dere har tapt arbeidsinntekt over tid, så bør dere søke omsorgslønn. 133 timer med ekstraarbeid i uka høres ektremt mye ut; det er jo over 5 døgn på heltidsvakt..... Det betyr at du har igjen 35 timer i uka til deg selv. For meg høres det veldig ekstrem og kanskje overdrevent ut 8selv om man deler tallet på begge foreldrene), men det kommer jo selvsagt ann på diagnose:)

Skrevet

133 timer er estimert til de dårlige dagene, som det er ganske mange av. Da gjør vi ikke annet enn å bære, trøste og jobbe for å få i henne væske/mat. Den lille tiden som blir til overs går til å bytte på å sove. (Mannen må på jobb da også)

Jeg er så sliten av NAV og alt vi må sette oss inn i at jeg føler for å spy. Slik det er nå så tæres det på sparepengene sakte men sikkert. Det er slett ikke bra. Må få snudd den sirkelen. Å ende med økonomiske bekymringer opp i det hele er det siste vi trenger!

Hvordan fungerer dette med omsorgslønn?

Jeg går sykmeldt nå, men har en "vanskelig" lege som stadig påpeker at jeg ikke kan gå sm fordi barnet mitt er sykt. Sant nok det. Men det er jo jeg som har vondt i ryggen etter all bæringen på henne!

Å gå tilbake til en fysisk tung jobb nå, vil være "dødens".

Arb.giver kjenner til sykdommen til pia mi, og hun mener jeg kanskje kan ha krav på midlertidig attføring? Siden jobben min blir for tung for ryggen min som jeg var plaget med fra før av i tillegg til alt vi har her hjemme nå. I tillegg til at jobben min medfører smittepåvirkning som ikke er bra å ta med hjem til henne som har dårlig imunforsvar.

Skrevet

Legen din er ikke vanskelig fordi han påpeker at du ikke kan gå sykemeldt fordi barnet ditt er sykt. Det er slik regelverket er - du kan kun gå sykemeldt pga egen sykdom.

Det er ingenting som heter midlerttidig attføring. For å få attføring på du være derif behandlet for sykdom og det må være fastslått at du har fått din mulighet til å velge yrke eller arbeidsplass varig innskrenket pga sykdom.

Omsorgslønn er lønnf ra kommunen som du kan søke om. det gis til de som har tunge omsorgsoppgaver og som derfor ikke kan gå ut i vanslig jobb helt eller gradert.

Dere kan jo også søke om avlastning fra kommunen, feks. assistent i hjemmet. Eller du kan søke pleiepenger dersom hun hun er kronisk syk eller handikappet og av den grunn ikke akn få i varnlig barnehage/ha dagmamma.

ta kontakt med kommune og få hjelp fra familieavdelingen/forebyggende team. fe hjelper familier med problemer pga barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...