sicama Skrevet 29. mai 2009 #1 Del Skrevet 29. mai 2009 Hei, Jeg er i uke 8, og har fått vite at jeg skal ha tvillinger. Veldig spennende. Det hadde vært kjekt å ha kontakt med noen andre som har termin rundt samme tid som meg, og som ikke bor så langt unna Bergen. Fins dere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/
Lucy80 Skrevet 24. juni 2009 #2 Del Skrevet 24. juni 2009 Hei siv2! Jeg er fra Bergen og venter også tvillinger:) Har termin rundt midten av januar. Jeg og min mann har vært gjennom prøverør, og jeg er nå i min 9 svangerskapsuke. Så er ikke så langt på vei som du er, men det hadde vært utrolig kjekt å slå følge med deg siden vi er fra samme by:) Gleder meg til å høre fra deg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140301755
sicama Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 25. juni 2009 Så kjekt! Vi har også blitt gravide gjennom prøverør. Dette var vårt andre forsøk, og nå ble begge eggene befruktet. Har dere hatt ivf her i Bergen, eller? Vi har hatt våre forsøk på Hausken i Haugesund, og er veldig fornøyd med dem! Jeg har to barn fra før, på 10 og 13, har du/dere barn fra før, eller er dette deres første? Hvordan har formen din vært? Jeg har vært så trøtt og sliten som jeg aldri noengang har vært før. Det stemmer som de sier at du blir dobbelt så trøtt, og gjerne dobbelt så kvalm når det er to.Ihvertfall stemte det med meg. Nå nærmer jeg meg 12 uker, og kvalmen er mye bedre, men jeg er fortsatt trøtt. Ikke vært særlig sosial de siste månedene. Fortelle mer om hvordan du har det! siv Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140303111
Lucy80 Skrevet 25. juni 2009 #4 Del Skrevet 25. juni 2009 Hei, igjen! Dette var kjekt ja:) Jeg er 29år og har ingen barn fra før. Vi har hatt våre forsøk på Haugesund sykehus på fertilitetsavdelingen der. Hadde et prøverøsforsøk i mars, men mistet når jeg var 1mnd på vei. Hadde en del egg nedfrosset, så denne gangen fikk vi satt in to fryseegg:) Jeg har vært kjempe dårlig, men det varte bare 1 1/2 uke. Så nå er jeg ikke noe særlig kvalm lenger, bare litt om morgenen. Men jeg er også utrolig trøtt hele tiden! Tror jeg kunne lagt meg ned for å sove omtrent hvor som helst...hehe. Går fremdeles på litt medisiner i forbindelse med forsøket som jeg heldigvis er ferdig med i neste uke. Blir en del trøtt av de også. Men herlighet så spennende det er med tvillinger da!!! Kan fremdeles ikke helt tro at jeg har to som vokser inni meg:) Jeg er ganske redd ennå for at det ikke skal gå bra siden jeg ikke er kommet over den verste tiden ennå., men jeg må jo bare nyte det og tenke at dette skal gå rette veien! Leser altfor mye om disse tilfellene der det ikke går så bra, at fosteret slutter å vokse og sånt. Jeg må nok bare luke vekk alt dette negative, får bare kjeft av min kjære når han ser at jeg bekymrer meg for mye:) Er livredd for å miste! Siden kvalmen ikke akkurat har vart så lenge, så håper jeg ikke det er et dårlig tegn. På ultralyden i uke 7+3, så var den ene 10.6mm og den andre 11.1. Legen sa at det var normal størrelse i forhold til uken jeg var i. Var dine omtrent noe sånt også? Har du vært på noe ny ultralyd nå som du nærmer deg uke12? Jeg skal om 3 uker, og ser så utrolig frem til det. Men samtidig litt nervøs for hva som venter oss da! Håper jo at begge skal klare seg og vokse seg stor og sterk! Gleder meg til å høre mer fra deg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140303528
sicama Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 25. juni 2009 Hei igjen! Jeg er 41 år, men har en ung mann på 30 (he he). Han har ikke barn fra før, så for ham blir dette de første. Jeg er også ganske nervøs for at det ikke skal gå bra. Og jeg er nok den som bekymrer meg mest, og får også litt kjeft fordi jeg tenker på alt som kan gå galt. Men det ER nå litt annerledes å være den som bærer på det, så jeg syns ikke det er så rart at vi er mer nervøse enn dem. Det som bekymrer meg mest for øyeblikket er noe som du slipper å tenke så mye på. Vi skal på en tidlig ultralyd tirsdag 1.juli for å se etter kromosomfeil. Som du sikkert vet så øker jo risikoen for det ganske dramatisk når man nærmer seg 40. For to år siden ble jeg gravid på vanlig måte, og da ble det oppdaget alvorlig kromosomfeil på den samme undersøkelsen, og det var så dårlige utsikter at vi valgte abort. Ikke noe kjekt. Prøver å trøste meg med at denne gangen så er det to utvalgte egg med topp kvalitet (ifølge Hausken) som er satt inn, så forhåpentligvis er alt bra. Men en vet aldri. På ultralyden i uke 7 var våre to omtrent like stor som dine. Husker ikke nøyaktig, men begge var nokså jevn rundt 11 mm. Nå var vi tilbake på ultralyd i uke 10+4, og da var de 36,5 og 38,4. Så de har vokst fint, og var akkurat som forventet etter "alder". Får ikke håpe den ene vokser "fra" den andre - vet ikke helt hvor grensen går for når det blir dramatisk... Mandag 29. skal vi til jordmor. Har vært èn gang hos legen min, og to ganger til spesialist utenom det. Gleder meg litt til å gå til jordmor, for da blir det sikkert mer prat og mindre teknisk, som det var hos legen. Bor dere i Haugesund, eller? Går du til lege og jordmor, eller bare lege? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140304663
Lucy80 Skrevet 25. juni 2009 #6 Del Skrevet 25. juni 2009 Utrolig trist å høre at det ikke gikk bra for to år siden! Skjønner valget som ble tatt, siden det var såpass alvorlig! Må ha vært en tøff tid! Håper virkelig at ultralyden som dere skal på tirsdag viser at alt er normalt, og det tror jeg nok det er skal du se;) Det er masse følelser oppi alt dette her! Synes det har vært en kjempe tøff prosess å gå gjennom, en berg og dalbane rett og slett! Man kommer seg gjennom det, men det er så mye som skal klaffe! Vi bor i Bergen, åsane faktisk:) Min samboer er 30 år og vi har vært forlovet i noen år nå, men han er så godt som min mann...hehe:) Vi valgte Haugesund fordi vi ble anbefalt de. Vi har prøvd å få barn i noen år og tenkte at det bare var stress som gjorde at det ikke gikk. Men så ble vi begge undersøkt, og det viste seg at min mann har en medfødt "tilstand" som gjør at vi aldri kan få barn sammen på den normale måten. Han har gått gjennom et spesielt lite inngrep, der de henter ut det de finner fra han også blir det befruktet med mine egg. Hadde hørt at de legene var veldig flinke på akkurat disse tingene. Så jeg gikk på disse sprøytene og alt som hører med for å produsere nok egg. Fikk ut 20 egg og 14 ble befruktet:) Jeg kommer til å gå annenhver gang til spesialist og jordmor. Skal til legen i midten av juli for å ta alle de nødvendige blodprøvene. Har fått time hos jordmor i august, og det ser jeg også veldig frem til! Skal bli kjekt å få prate litt om alt som har med graviditeten å gjøre. En som du sier ikke prater teknisk:) Har vært en del sykemeldt i forbindelse med graviditeten. Nå i neste uke har jeg 1 uke ferie og den skal jeg bare nyte så godt jeg kan. Synes det er vanskelig å være på jobb for tiden. Tenker bare på de to små som vokser inni meg hele tiden. Jobber i barnehage på småbarnsavdeling, og det blir jo en del løft og stress til tider. Er livredd for at det negative stresset skal påvirke kroppen min. Jeg grubbler og tenker nok alt for mye, må vel skjerpe meg:) Hvor i Bergen holder dere til da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140305223
sicama Skrevet 28. juni 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 28. juni 2009 Hei igjen, Har vært så varmt de siste dagene at jeg knapt har orket å gjøre en ting! Har vært heldig og fått være med på båttur to dager - deilig med sval sjøluft. Hvordan takler du varmen? Vi bor på Varden, i Fyllingsdalen. Fascinerende å høre alt de kan gjøre for folk som har problemer med å bli gravid - det som dere har vært gjennom har jeg aldri hørt om engang! Du produserere jo masse egg, og de befrukter jo seg som bare det, skjønner jeg, så det lover jo bra for hele forsøket deres, tenker jeg. Det som var den store utfordringen, er vel bak dere, ikke sant? Ingen som helst grunn til at det ikke skulle gå bra resten av svangerskapet! Har dere frosset ned noen befruktede egg til senere, eller ble dere ikke anbefalt det? Vi fikk bare ut 7 egg - 4 av dem ble befruktet men bare to utviklet seg normalt, og det er de to som ble satt inn.Vi hadde håpet på flere som vi kunne frosset ned, i tilfelle dette forsøket ikke funket. Nå tyder jo alt på at det har funket til fulle, så vi tenker ikke mer på at vi ikke har noe nedfrosset. Tenker egentlig kun på tirsdagen og ultralydundersøkelsen. Jeg har også vært sykemeldt mye i forbindelse med forsøket og graviditeten. En ukes tid etter eggene var satt inn fikk jeg store smerter i eggstokkene og ble innlagt på KK. Det viste seg at jeg hadde fått en tilstand som kalles hyperstimulering av eggstokkene. Det kunne visst være ganske så alvorlig, og det var både smertefullt og ekkelt. Alt vann jeg drakk + vann fra blodet samlet seg i buken, slik at jeg ble 4 kg tyngre og så ut som jeg var gravid i 6.måned.Så ble jo blodet tykkere med fare for blodpropp, så det var sprøyter og intravenøst og mye greier. Jeg var innlagt ca en uke, så hadde jeg ett tilbakeslag og èn natt på KK igjen, og så gikk det sakte over. Så i ca en måned var jeg da 100 prosent sykemeldt. Så startet jeg opp igjen med 50 prosent, og det klarte jeg i nesten to uker, men da var trøttheten overveldende. Det var vel omtrent da vi fant ut at det var tvillinger. Så da ble jeg 80 prosent sykemeldt, og det var jeg inntil ferien startet 25.juni. Jobber som lærer, så jeg er heldig med det at jeg nå har en del uker fri. Hva skal du gjøre i ferieuken din da? Skal dere ha noe mer ferie sammen senere i sommer? Reise noe sted? Vi reiser til Danmark neste lørdag. Før den tid skal vi bare slappe av og kose oss, og pakke litt. Onsdag har jeg bestilt meg en times fotpleie, og den har jeg virkelig tenkt å nyte.... Nyt ferieuken din da - og fortell gjerne mer om hvordan du har det etter hvert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140310989
Lucy80 Skrevet 28. juni 2009 #8 Del Skrevet 28. juni 2009 Hei, hei! Jeg må si jeg sliter litt jeg også i denne varmen...hehe! Vi har vært på hytten til svigers i helgen og jeg har hatt store problemer med å ligge i ro i solen:) Har ligget ved sjøen hele tiden så det har jo vært deilig, men merker at jeg ikke har den store tålmodigheten lengre. Er så innmari trøtt hele tiden! På første forsøket vårt, så fikk vi frosset ned 6 befruktede egg. På fryseforsøket som vi nå har gått gjennom tok de opp 4 av eggene. Da de spurte oss om vi bare ville sette inn 2 med en gang for å bedre sjansen for at den ene ville feste seg , så sa vi ja med en gang:) Fikk beskjed fra legen at sjansen for å få tvillinger var rundt 5%, så vi hadde ikke den store troen på at begge eggene skulle feste seg. Men der tok vi grundig feil gitt, og vi er overlykkelig over resultatet!!! Ville jo være kjempe glad for om bare en festet seg, men nå er det dobbel bonus:):) Så nå har vi 2 egg som fremdeles er nedfrosset og som vi da kan bruke dersom dette ikke skulle gå rette veien. Men vi håper jo selvsagt at vi ikke får bruk for de i det hele tatt! For en skremmende opplevelse du må ha hatt når du fikk hyperstimulering av eggstokkene! Det er jo kjempe alvorlig! Det er jo sånne skrekk historier man leser om, men som liksom ikke skjer en selv. Glad det gikk så bra til slutt, og at du nå bare kan glede deg over de to små som vokser i magen din! Åhh, fotpleie høres godt ut! Deilig med litt selvpleie innimellom, det er viktig! Det skal jeg unne meg også etterhvert tenker jeg. Høres veldig kjekt ut med Danmarks tur da! Godt å komme seg litt vekk med familien tenker jeg:) Jeg skal bare være hjemme nå i denne ferieuken som jeg har, den skal nytes til det fulleste...hehe. Har litt småting som må gjøres, plante litt i bed og få litt orden på uteplassen vår:) Skal ha 3 uker ferie i slutten av juli og begynnelsen av august, men vi har ikke de helt store planene. Blir noen kjøreturer rundt omkring på vestlandet, også blir vi nok en del på hytten tenker jeg. Gleder meg til å bare slappe av! Du må ha masse lykke til på tirsdag! Skjønner at du er nervøs, og det er vanskelig å skulle sitte seg inn i en sånn situasjon. Jeg tror at det går kjempe fint, selvom det sikkert ikke akkurat er så veldig trøstende for deg og din kjære akkurat nå! Jeg krysser fingre og tær for dere!!! Jeg er innpå barnimagen omtrent daglig, så jeg skal holde deg oppdatert på hvordan det går her i gården:) Håper jeg får høre hvordan det går med deg også. Veldig kjekt å slå følge og dele erfaringer! Vi snakkes snart igjen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140313592
sicama Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 2. juli 2009 Hei! Det gikk bra! Alt var helt fint på ultralyden, takk og pris! Jeg var så nervøs mens vi var der. Kjente bare hvordan kroppen ble mer og mer avslappet etter som vi fikk vite at alt så bra ut. Men det var jo litt nervepirrende, for de tok jo èn tvilling om gangen og undersøkte. De hadde vokst fint også - begge var rundt 60 mm - så de har vokst ca 20mm på ti dager! Helt vanvittig! Etter ultralyden har jeg vært veldig glad - og nå vet ALLE at jeg er gravid med tvillinger - det er litt deilig! Fikk også dato for vanlig ultralyd, og det blir 4.august. Ikke så lenge til. Så utrolig flinke dere har vært da - 5% sjanse for å få tvillinger og det slo til! Kjempegøy! Du sier dere har to egg nedfrosset som du håper dere ikke får bruk for. Har dere bestemt dere for ikke å få flere barn etter tvillingene da? Har du fått mage enda? Min har virkelig vokst de siste to ukene, og nå er det ikke tvil lenger. Ingen vanlige bukser kan brukes, og jeg har lagt på meg ca 3 kg. Var en tur på mammabutikken under smørsbroen forrige uke, og kjøpte meg 3 bukser og en kjole. Og det blir visst feriegarderoben min, skjønner jeg! He he, litt lettere å pakke for ferien i år. Håper å finne noen gode mammabutikker i Danmark. Må si jeg er litt skuffet over utvalget mammaklær i vanlige butikker. Det er ikke mange av H&M sine butikker som har, og de som har har veldig lite. Og så er det Lindex da, som har sluttet helt med mammaklær. Og ellers er det vel ingen jeg vet om. Men men - fordelen med spesialbutikker er jo at du får veldig god hjelp - selv om du må til byn. Håper du nyter ferien din og ikke smelter helt bort. Gøy å ha kontakt med deg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140326045
Lucy80 Skrevet 2. juli 2009 #10 Del Skrevet 2. juli 2009 Hei, Siv! Så utrolig godt å høre at det går bra med tvillingene!!! Det var jo bare kjempe gode nyheter! Må være deilig å vite at nå kan du bare nyte graviditeten og slappe av! Herlighet så de har vokst da:) Helt fantastisk! Det kan jo være at vi ønsker flere barn etterhvert, har jo litt lyst på tre:):) Kanskje vi prøver igjen om 2-3 år eller noe sånt. Men jeg håper at vi ikke får bruk for eggene i denne omgang, at dette svangerskapet går bra! Nå er det bare 2 uker til ultralyd igjen, og jeg klarer knapt å vente:) Nervepirrende dette her! Håper de begge vokser som bare det inni der og at alt er som det skal! Magen har begynt å vise litt, men føler meg til tider litt oppblåst. Jeg holder den ihvertfall ikke inn, den får bare strutte...hehe:) De sier vel det at med tvillinger så kan magen allerede begynne å vise i uke 8, men det er jo så klart veldig individuelt. Klarer ikke å gå med trange bukser heller, blir mye tights. I Danmark har de helt sikkert mye mer fint i mammaklær kan jeg tenke meg. Utvalget her hjemme er ikke akkurat noe å skryte av nei. Det er jo kjekt å kunne stråle litt i fine klær når man går gravid:) Ser de har mye på nett og sånt, men det er jo litt dumt å ikke få prøvd klærne. Håper du finner noe i ferien som faller i smak da;) En herlig ferie uke, jeg nyter den som bare det! Klarer ikke å ligge for lenge i solen, men litt farge må jeg ha på kroppen...hehe:) Hvis jeg ikke snakker med deg før dere reiser, så må dere ha en riktig GOD FERIE!!! Nyt den og bare slapp av! Sommer klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140326688
sicama Skrevet 3. juli 2009 Forfatter #11 Del Skrevet 3. juli 2009 Takk for det - jeg skal virkelig nyte ferien. Da får du kose deg hjemme, og masse lykke til med ultralyden om 2 uker - det blir spennende! Da MÅ du skrive litt om hvordan det var og hva du fikk vite. Vi kommer hjem 20.juli, men om det er nettcafè eller noe der vi skal, så stikker jeg gjerne innom før og hører hvordan du har det. Du har vel begynt på resten av ferien din du, når jeg kommer hjem. Var det ikke slutten av juli + august? Syns det er rart at jeg skal være 15 uker på vei når vi kommer hjem. Gosh! Ha en fin sommer! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140331003
Lucy80 Skrevet 5. juli 2009 #12 Del Skrevet 5. juli 2009 Tusen takk! Nå skal jeg på jobb igjen i 3 uker også skal jeg ha ferie siste uken i juli og to første i august:):) Skal virkelig nytes!!! Nå ser jeg sånn frem til neste ultralyd, ukene flyr jo bare! Skal fortelle deg alt om den når jeg har vært der:) Tenk så deilig å være 15 uker på vei når dere er tilbake da! En fantastisk spennende tid vi har foran oss! Riktig god sommer! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140339215
Lucy80 Skrevet 16. juli 2009 #13 Del Skrevet 16. juli 2009 Hei, Siv:) Var på ultralyd idag, og alt står kjempe fint til med tvillingene våre:) Begge hadde vokst omtrent like mye, rundt 45mm. De beveget seg godt inni der, helt herlig å se! Nå er jeg 11 uker, så snart er vi over kneika:) Magen vokser som bare det, så det er jo bare bra. Må kjøpe meg noen nye bukser nå tror jeg...hehe:) Så nå ser vi frem til vi skal til jordmor i august og på kk i begynnelsen av september. Gleder meg til å høre om hvordan det står til med deg og om hvordan ferien din har vært! Snakkes snart! Fortsatt god sommer:) Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140384719
sicama Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #14 Del Skrevet 23. juli 2009 hei Lucy, SÅ godt å høre at alt var vel på ultralyden! Man blir litt avhengig av å få bekreftelse på ultralyd innimellom - det merker jeg nå når det er en god stund siden sist. Men skal på ordinær ultralyd KK 4. august, så ser frem til det. Ferien har vært bra - mye tid til hvile, heldigvis. Har ikke vokst så mye som jeg hadde trodd - den mest dramatiske økningen i vekt og omfang har hittil vært i uke 10-12. Har en sånn tvillingkalender med uke for uke for tvillinger, og ifølge den skal man virkelig vokse fra uke 15 til 20. Nå er jo jeg midt i uke 16, og er spent på det. En annen ting som er skjedd er at det tydeligvis er press på magesekken - det oppdaget jeg helt i begynnelsen av ferien, da jeg var i uke 13 - slik at jeg ikke har plass til så mye mat i magen som jeg ønsker. Altså at jeg fortsatt er sulten når jeg må slutte å spise. Det er en veldig rar følelse - stappfull men sulten! Lurer på om du får det sånn også? Har en venninne som har tvillinger på 3 år, og hun sa at hun merket det helt på slutten av svangerskapet - men ikke så tidlig. Løsningen er jo selvsagt å spise ofte og lite - så egentlig går jeg og spiser hele dagen. Har også oppdaget tendenser til åreknuter på leggene. Det hadde jeg ikke i noen av de to andre svangerskapene, så det er tydeligvis større risiko for slikt med tvillinger. Har derfor kjøpt meg støttestrømper som jeg går med stort sett hele tiden. Det er ikke så kjekt når det er sol og varmt, så nå håper jeg egentlig at sommeren er over. Nei, nå har jeg mast mye om meg. Hvordan er det med deg? Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140411809
sicama Skrevet 1. august 2009 Forfatter #15 Del Skrevet 1. august 2009 Hei igjen Lucy! Spent på hvordan det går med deg nå! Du må jo være ca 13 uker nå, eller? Her har det skjedd litt med magen siden sist - den har vokst skikkelig! Nå er det virkelig ingen tvil om at jeg er gravid! Jordmor tok sånn fundusmål og førte inn på skjema - og jeg lå langt over den røde linjen. Er nå nesten 17 uker, men har livmorstørrelse tilsvarende ca 20 uker enling. Vi har også kjøpt oss vogn! Hadde ikke tenkt å kjøpe enda, men kom over et tilbud som var for godt til å ikke benytte seg av. Vi hadde egentlig tenkt å kjøpe en brukt OTH Urban Jungle fra en venninne. Den skulle vi få for 4000, men vi måtte kjøpe bagger utenom. Hun syntes selv baggene var veldig små, og tvillingene vokste tidlig ut av dem, så derfor hadde hun solgt dem gangske tidlig. Bortsett fra det var vognen helt topp. Ellers har jeg hørt at Easy Walker skulle være en veldig bra vogn, men den koster visst 13000. Vi tok en tur og kikket litt, og kom over en ny butikk i Åsane. De hadde akkurat åpnet, og hadde bestilt 24 vogner fra fabrikken som en oppstart. En feil hadde oppstått, og de hadde fått 24 tvillingvogner isteden! Litt vanskeligere å kvitte seg med, så derfor hadde de satt prisen kraftig ned, fra 11000 og noe til 6990. Flotte vogner av merket Troll, inkludert hardbagger, sportsvogndeler, regntrekk, vognposer og stelleveske. Vognen var lett å legge sammen, ble ganske flat, en drøm å kjøre pga to 360graderssvingende hjul foran, og er under 80 cm bred slik at man kommer inn de fleste dører. I tillegg er hardbaggene noe større enn de til OHT, slik at man kan bruke dem lenger. De hadde også tilbud på bilstoler av samme merke - man fikk med et "adapterstativ" som gjør at man kan feste bilstolene til vognbasen også, og kjøre vognen med dem på. Veldig smart! For de to bilstolene betalte vi 1990 kr, inkludert stativet. Vi er veldig fornøyde. De hadde flere farger/mønstre, men etter litt om og men valgte vi svart fordi det er lettere å selge..... Har du begynt å tenke på vogn? Eller har det skjedd noe annet spennende? Klem Siv Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140450305
Lucy80 Skrevet 2. august 2009 #16 Del Skrevet 2. august 2009 Hei, Siv!!! Jeg er litt treg med å svare, beklager altså Så kjekt å høre fra deg!!! Her går det bare strålende! Er 13+3 nå, og magen den vises godt synes jeg. Nå kan andre rundt meg også se det, og det er jo bare kjempe kjekt! Har samme problemet med det trykket på magesekken som du beskriver så godt. Jeg blir veldig fort mett selv om jeg fremdeles er sulten:) En veldig merkelig følelse! Prøver å spise litt oftere og lite, men ikke alltid at det fungerer. Herregud så tidig, vi har faktisk kjøpt akkurat den samme vognen på nøyaktig samme sted:):) Vi var bare inne i butikken å kikket på gøy, men kunne ikke motstå det gode tilbudet vi fikk med alt det tilbehøret! Vet vi er litt tidlig ute, men vi var begge veldig enige om at denne måtte vi bare kjøpe! Vi kjøpte den helt svarte og betalte litt på den, også kunne vi betale resten når vi ønsket å hente den:) Utrolig fine vogner, og så lette å kjøre på. Vi er super fornøyd med valget! Det er herlig med ferie, bare slapper av og nyter litt late dager! Desverre ikke så mye å gjøre med dette kjedelige været, men kan no hende det endrer seg litt etterhvert:) Men jeg koser meg uansett jeg, har no 2 uker igjen! Har vært på en del dagsturer rundt om, bl.a i Hardanger. Tenk at du er nesten 17 uker på vei! Ukene flyr jo bare! Vi skal på kk 4 september og det ser jeg så utrolig frem til, men er også litt nervøs! Ikke lenge til dere skal da:) Spennende! Har du begynt igjen på jobb? Gleder meg til å høre fra deg igjen! Klem;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140457374
sicama Skrevet 5. august 2009 Forfatter #17 Del Skrevet 5. august 2009 Hei Lucy! Vittig at vi har kjøpt samme vogn! Men det er sikkert et godt tegn! Har dere kjøpt bilstolene også? Vi var på KK ultralyd i går ,og alt var bare helt strålende. Det er utrolig hvor mye de sjekker gjennom, så det tok litt tid. Tvillingene er fortsatt veldig like i størrelse, ca 18 cm lange, veier 200 g hver. Vi ville ikke vite kjønn, så ikke noe nytt sånn sett. Har dere bestemt om dere vil vite kjønn? Det eneste som var litt "dumt", var kanskje at begge morkakene ligger foran fostrene nærmest magehuden min, derfor blir det mindre sparking å merke enn om de lå bakenfor. Men men - det er ikke noe stort problem - litt dumt for samboeren min, som ikke får merke så mye. Jeg har ikke begynt på jobb igjen enda - vi starter ikke før mandag 17.august, og elevene starter onsdagen etter. Er sant å si litt i tvil om jeg SKAL begynne på jobb i det hele tatt. Jeg er i uke 20 den uken, og skal til lege samme dag som jeg starter på jobb. Ser ikke så veldig frem til å menge meg med mange små (men søte) potensielle svineinfluensasmittebærere... Og tvillinggravide sykemeldes jo fra ca uke 20/22. Får se hva legen sier. Samtidig er jeg ikke noe glad i å bare gå hjemme heller - blir lett rastløs når ingen andre har fri.... Når det gjelder trykket på magesekken, så tror jeg det har bedret seg litt - eller så har jeg bare blitt flinkere til å innrette meg. Men jeg tenker på mat stort sett hele tiden. Syns alt smaker så fantastisk godt, og når et måltid er ferdig begynner jeg å tenke på hva jeg skal spise til neste måltid, og hvor lenge det er til osv. Ikke så heldig med været i ferien din, dessverre, men det kan jo fint ta seg opp. Kos deg videre! Det blir nå ikke så lenge du skal jobbe du heller, etter ferien. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140472294
Lucy80 Skrevet 6. august 2009 #18 Del Skrevet 6. august 2009 Hei, hei:) Vi har ikke kjøpt bilstolene ennå, men vi må jo ha det også Tenker vi kjøper i det samme merket. Virker så greie de som dere har kjøpt, siden man får kjøpt sånne adaptere som man kan feste på vognen. Mange greie løsninger! Så utrolig kjekt å høre at alt gikk bra på kk!!! Må være en deilig følelse når man har kommet så langt:) Det er jo veldig kjekt å ikke vite hvilke kjønn det er, det er liksom litt av spenningen med det. Vi har ikke helt bestemt oss for om vi vil vite det eller ikke. Min kjære har jo egentlig litt lyst, og jeg kunne vel egentlig litt tenke meg å vite det jeg også. Ikke lett dette her...hehe:) Vi får se når det nærmer seg hva vi bestemmer oss for. Jeg må si at jeg er litt bekymret når det gjelder denne svineinfulensaen jeg også. Gruer meg litt til å begynne igjen i jobb, med tanke på infulensaen og det at det er tungt arbeid med alle disse skjønne smårollingene som jeg må bære rundt på. Legen min sa at jeg blir sykemeldt rundt uke 28, så lenge formen er bra. Men jeg kommer ihvertfall ikke til å presse meg selv hvis jeg ikke orker mer, så jeg får no høre mer med legen etterhvert hva jeg bør gjøre. Har også lest at man blir sykemeldt fra uke 20/22 og litt utover. Det blir uansett tungt å jobbe 100% synes jeg. Jeg blir også veldig rastløs av å gå hjemme for lenge:) Må liksom ha litt å gjøre sånn at jeg får dagene til å gå. Nå har jeg funnet ut hva jeg skal lage til middag idag, og herlighet så jeg gleder meg til det måltidet...hehe;) Føler jeg går å spiser hele tiden. Får til tider veldig lyst på snop, men prøver å ikke spise for mye av det selv om jeg spiser litt i helgene. Veldig glad i salt lakris, så håper det ikke er så gale for babyene. Spiser det med måte og langt ifra hver dag:) Er du også litt glad i det usunne eller? Kos deg! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140474226
sicama Skrevet 10. august 2009 Forfatter #19 Del Skrevet 10. august 2009 Hei igjen! 18 uker i dag - nærmer meg halvveis! Spent på hva legen sier neste mandag, og om hun vil sykemelde meg.. Syns det høres rart ut at din lege sier sykemelding rundt uke 28 - det høres ut som om han/hun ikke er helt oppdatert. Det var nemlig slik for noen år siden (ca 10 år eller mer), men nå er det vel ikke anbefalt å gå noe lenger enn uke 24 uansett! Går du ikke til en spesialist også? Mener han/hun også at du skal jobbe til uke 28? Når det gjelder usunne ting, så er jeg selvsagt glad i det jeg også Er sjokoholiker egentlig - sjokolade og sjokoladekake er min største svakhet. Erfaring tilsier imidlertid at trangen til sjokolade avtar når man ikke spiser det på en stund - så jeg har faktisk klart å holde meg helt unna sjokolade siden jeg ble gravid. Er litt stolt av det - men kan være ganske selvdisiplinert når jeg først bestemmer meg. Spiser sjokoladekake når anledningen byr seg - men det er jo heldigvis ikke så ofte da - så det går fint. Ellers har det jo i det siste vært sånn at jeg har prioritert mat fremfor snacks og snop - blir jo ikke plass til begge deler... Er jo også litt glad i chips, men magen er ofte full når chipsen kommer på bordet her hos oss, så da har jeg hverken lyst på eller plass til. Lakris er jeg ikke så glad i - bortsett fra lakrisbåter, som jeg hadde et lite kick på en ukes tid i sommer - he he. Prøver ellers å holde meg litt i bevegelse nå når jeg ikke er så utmattet lenger, så nå går jeg en del tur med venninner på kveldene.Til vanlig trener jeg basketball to ganger i uken, men har ikke trent siden lenge før IVF innsettingen i april pga et ribbeinsbrist (på trening) og deretter en lett hjernerystelse ( etter en latterlig ulykke i trappen her hjemme), og deretter IVF, trøtthet, overstimulering, trøtthet og så altfor gravid til å trene. Fikk akkurat melding fra en venninne om tur nå - så må avslutte her. Trener du noe, eller trente noe før du ble gravid? Liker du å gå tur? Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140492157
Lucy80 Skrevet 10. august 2009 #20 Del Skrevet 10. august 2009 Hei, igjen:) Wow, 18 uker:):) Deilig å være nesten halveis da! Jeg går til spesialist også, men har ikke spurt henne om dette med tidlig sykemelding ennå. Skal til henne på torsdag, så da skal jeg no høre litt med henne:) Det er vel de færreste tvillinggravide som klarer å gå så lenge som til uke 28 tenker jeg. Da er vel kroppen rimelig sliten og trenger mye ro. Tror nok ikke legen min er helt oppdatert på denne fronten nei. Høres kjekt ut med basketball:) Jeg elsker å trene også, men har nok desverre blitt veldig lite av det de siste 3mnd. Har trent mye på treningssenter tidligere, men meldte meg ut for en tid tilbake. Liker veldig godt styrketrening, spinning, yoga og jeg elsker å gå turer:) Har akkurat begynt å få energien tilbake, så nå skal det trenes igjen:) Skal prøve å gå turer daglig og få strammet opp kroppen litt med stryketrening. Hva annet bedriver du tiden din med da? Har du noe spesielle hobbyer? Klem:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140493424
sicama Skrevet 15. august 2009 Forfatter #21 Del Skrevet 15. august 2009 Hei Nå har du vel vært hos spesialisten? Fikk du ultralyd da? Noe spennende? Du begynner vel igjen på jobb på mandag du også? Jeg er veldig spent på hva legen vil si på mandag. Har vært og snakket med rektor om at jeg nok blir sykemeldt om ikke lenge, så nå tror jeg han har satt inn en vikar på klassen min. Litt vemodig - har hatt dem i 3 år og trodde jo jeg skulle fortsette minst et år til, men men. Det er utrolig hvor mye magen vokser, syns jeg. Den er som en sånn medisinball som vi hadde på barneskolen, og stikker skikkelig ut. Kjøpte meg ny bh også - var på Netty og fikk god hjelp, men herregud så stor cup har jeg aldri hatt før!!! Bruker D til vanlig, og nå puttet de meg i en F. Helt sykt - de ser egentlig ikke SÅ svære ut, men du skjønner sikkert at de også har vokst i takt med magen. Du spør om jeg har noen spesielle hobbyer, og jeg tenker så det knaker... Nei, egentlig er vel basketball min største hobby, på en måte. Jeg er veldig glad i å reise også, men vet ikke om det kan telle som en hobby. Min kjære og jeg hadde ganske mange langhelgturer rundt i Europa året etter forrige graviditet, før vi begynte på IVF. Det var utrolig gøy og spennende. Det kribler litt i beina når jeg ikke har vært ute og reist på en stund. Derfor går jeg i disse dager og lurer litt på om jeg skal hive meg på en tur til Århus med basketlaget. De skal spille cup helgen 11-13 oktober, og jeg har veldig lyst til å være med. Det er tredje gang vi reiser på cup i Danmark, og selv om jeg ikke kan spille (he he) så er det sosialt og gøy. Får høre hva legen sier... Ellers er jeg veldig glad i å lage mat. IKKE til hverdags - men i helgene når jeg har god tid. Heldigvis deler min kjære denne lidenskapen, så vi koser oss masse sammen med å lage forskjellige retter. Av interesser ellers så har jeg alltid vært ganske praktisk anlagt, på den måten at jeg liker å male, fikse og ordne og sånt. Dessverre har det ikke blitt så mye de siste årene, for jeg sliter med en stadig tilbakevendende betennelse i armen. ( Hi hi, jeg innser at jeg høres litt "vingeskutt" ut med betennelse, hjernerystelse og brist i ribbenet, men det er utrolig hvor mye som kan skje i en aktiv hverdag). Har du noen hobbyer da? Har forresten meldt oss på tvillingkurs. Meldte meg egentlig på det som skal være i november og desember, men fikk mail tilbake om at det kanskje var lurt å melde seg på kurset i sept/okt fordi det andre bel litt nært opp til termin. Så da byttet vi til det. Har dere tenkt dere på tvillingkurs? Nei, på tide å gjøre seg klar. Skal til byen og treffe noen venninner på cafè. Sto opp før 8 i dag pga litt vage smerter i den ene siden av magen + at ryggen ikke liker å ligge så lenge. Har fått spist frokost og lest avis, sett litt på tv, og pusset og malt noen dørlister. Alene hjemme i hele helgen - litt deilig! Ha en fin helg! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140514663
Lucy80 Skrevet 18. august 2009 #22 Del Skrevet 18. august 2009 Hei, Siv:) Ja, nå har vi vært hos spesialist igjen og fikk da ultralyd:) De hadde vokst like mye begge to, og de beveget seg masse. Det var så herlig å se de nå når de var blitt enda større! Så nå er det kk neste og det ser vi veldig frem til:) Begynte på jobb igår, og det gikk egentlig ganske greit. Har begynt å få en del smerter i nedre del av ryggen når jeg bøyer meg for mye, så jeg må nok være litt mer forsiktig med hvordan jeg bruker kroppen tror jeg. Har også en del vondt i nedre del av magen som kommer og går. Vi har innkjøring med nye barn på avdelingen, så foreløpig er dagene litt roligere enn vanlig selvom det er hektisk nok innimellom. Men snart kommer den harde hverdagen for fullt, så da må jeg se hvor mye jeg klarer. Det er så mange rundt meg som sier at jeg absolutt bør ta 50% sykemelding siden det er to i magen og jeg må være forsiktig. Jeg vil se det litt ann og ta dag for dag:) Men merker selvsagt at det er mye tyngre nå etterhvert. Tenker det er ganske vemodig ja nå når du må ut i sykemelding, og du ikke skal ha klassen din lenger. Det tar vel litt tid å venne seg til en helt ny hverdag:) Idag måtte jeg ut å handle meg en ny bh også, jeg har jo ingenting som passer lengre:) Det ble litt impuls krise kjøp på lindex denne gangen, men det for holde for en stund håper jeg. Jeg har lyst å få litt ordentlig hjelp til å finne en som passer perfekt, så jeg får vel ta meg en tur til Netty jeg også etterhvert tenker jeg:) Når det kommer til hobbyer, så har jeg noe som jeg er veldig glad i å drive på med. Elsker å finne gamle møbler som jeg pusser ned og maler om igjen i nøytrale farger som passer hjemme. Finner mye på fretex av alle steder:) Alt fra lysekrone, skjenk osv. Liker også å male med akryl maling på lerret, men har ikke gjort det på en stund nå. Lager også personlige burdagskort, bryllupskort, dåpskort istedenfor å kjøpe de. Synes det er ganske artig. Nå har jeg litt lyst å lære meg å strikke, er ikke noe dreven på det akkurat:) Min mor og svigermor skal strikke noen babyklær til oss, så det blir kjekt å få. Så nå har jeg lyst å prøve meg på noe enkelt, som f.eks teppe eller sokker til de to små. Strikker du? Så kjekt at dere har meldt dere på tvillingkurs da, det kunne jeg godt tenkt meg at vi meldte oss på også. Vet du om det er fullt på det kurset som dere skal på? Og hvor mye koster et sånt kurs? Kanskje du kunne gitt meg en e-mail adresse eller hjemmeside til kurset? Ser frem til å høre mer fra deg! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140532876
sicama Skrevet 21. august 2009 Forfatter #23 Del Skrevet 21. august 2009 Hei, Så kreativ du er! Skulle ønske jeg var like flink som deg - spesielt det med å fikse opp gamle møbler høres veldig kjekt ut! Det er jo mye artig å finne av flotte, gamle ting på fretex eller loppemarkeder. Er på evig utkikk etter et gammelt salongbord til å erstatte det ikea-bordet vi har. Ser inni meg nøyaktig hvordan det skal se ut, men det er jo ikke sikkert det finnes! Når du sier at du liker å male, så er det noe jeg skulle ønske jeg var flink til. Noe så kult som å kunne male noe som folk, og en selv vil ha på veggen! Er faktisk ganske glad i å fotografere, og har tenkt i mange år på å melde meg på kurs for å bli skikkelig flink. Kjøpte meg et dyrt speilreflekskamera for noen år siden, og har noen bilder på veggene som jeg er godt fornøyd med, men er dessverre veldig amatør... Strikking er en annen kunst jeg skulle ønske jeg var god til, men har innsett mine begrensninger for lenge siden. Har en gang strikket en vest (mye lettere uten armer - he he), men det er sikkert 25 år siden, og det var VELDIG tykt garn. Ellers prøvde jeg meg på et litt avansert babysjal - sånn der endene skal trekkes gjennom hverandre, for 13 år siden da jeg gikk gravid med eldstemann. Det ble aldri ferdig. Så jeg får stole på andre. Døtrene mine liker å strikke - den eldste strikker sokker til babyene, og den yngste strikker noe som kanskje blir sjal til baby. Ellers må jeg fortelle at jeg nå er aktiv sykemeldt i 3 uker. Det er veldig greit. Jeg har ikke fast arbeidstid, er ikke i klassen pga smitte, og gjør oppgaver som ellers ikke blir gjort på skolen. Som f.eks systematisering og rydding av mapper på fellesnettsted, rydding og oppstart av skolebibliotek + veiledning av hun som har overtatt klassen min. Det har blitt halve dager hittil, og onsdag var jeg hjemme. Har hatt veldig vondt i livmoren en del ganger den siste uken. Det er kanskje kynnere, eller rett og slett at livmoren strekker seg og vokser. Var på legevakten og deretter KK forrige søndag kveld pga dette, men de hadde ikke andre forklaringer. De sjekket imidlertid at alt så greit ut, både med innvendig og utvendig ultralyd. Har hatt 3 "anfall" av dette etter det, og det er faktisk ekstremt vondt. Det varer i ca 30 min, før det rolig dabber av. Håper du slipper å få det - har heller ikke hørt om andre som har hatt det. Smertene ligner veldig på fødselsrier..... Du nevnte noe om smerter nederst i magen.. Hvordan arter det seg? Kurset vi har meldt oss på er på tvillingforeldreforeningen sine sider. Her er link: http://www.tvilling.no/index.php?page_id=4&lang_id=1 Hvis linken ikke virker, gå inn på tvilling.no og deretter på gravid, og så på terminliste kurs for gravide. Mener at det koster 1500 kr, men husker ikke hvordan jeg fant det ut, for jeg kan ikke finne prisen noe sted nå. Men send dem gjerne en mail, det gjorde jeg, og fikk veldig hyggelig mail tilbake. Ellers håper jeg du tar vare på deg selv nå som du er begynt i jobb, og håper du ikke skal jobbe 100 % så mye lenger. Husk at vi faktisk SKAL hvile, selv om vi ikke føler oss trøtte. Ser frem til å høre fra deg igjen! Siv Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140180360-tvillinggravid-i-bergen-med-termin-i-desemberjanuar/#findComment-140546409
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå