Springbaby2012 Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Det finnes jo kluter i alle størrelser og stoffer!!! Gasskluter, frottekluter, flanellkluter osv osv.. Noen er store og noen er små.. Hva er det egentlig de skal brukes til alle disse?? Føler meg helt teit innimellom.. er førstegangs, så jeg tar gjerne imot råd!! Har tenkt på de litt store flanellsklutene til gulpekluter, men det er sikkert kjekt å ha noen små å legge under hodet i vogna også.. Men disse frotte og gassklutene som er små, er det vaskekluter det er beregnet til?
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 jeg er også førstegangs,men mora mi gav meg råd om å kjøpe 24 sånne store hvite gasgulpekluter...de er veldig praktiske..avhenger av hvor mye de gulper og men minst 24 stk. har kjøpt vaskekluter og slikt for babyen...6 stk...og 12 frottekluter..fordi de er så myke og gode...sikkert lurt å kjøpe flere også..jeg skal kjøpe 12 til ivertfall..d er greit å ha en del. Når d gjelder hva du vil ha av gas,frotte,flanell eller hva du nå velger så må du velge d du selv synes ...men lurt at d er mykt hvis d skal brukes på babyrumpen ,ellers er jo gasklutene som kan kokes på 95 grader veldig fine til gulping.Jeg synes ikke gasklutene er små i d hele tatt..da må du ha funnet noen veldig små..de som sykehusene har er jo slike man få kjøpt..kjøpte faktisk mine på rema av alle ting:P Men uansett..det som skal gulpes på må tåle å kokes..elelrs blir d ikke spes rent og hygienisk gitt:)
Mini09&Lille12 Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Jeg har ca 12 gaskluter og 6 flanell. syntes det ikke er vits med fler, det går jo rundt det der med vask å slik. Må jo vaskes en gang.
Gjest Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 Vi har hatt bæsjebabyer, så her har vi brukt en 5-7 kluter i døgnet første 5-6 mnd'ene, så for oss ville 12 stykker vært altfor lite! :-) Ville hatt minst 30 stykker til ett barn. Vi får snart nr 4 og tenker å ha i hvertfall 80-90 stykker liggende (de store bruker dem til morgenstell og kveldsstell), vi har vel en 60-70 nå. Går ca en vask i uken med disse (kokvask).
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 Ikke kjøp for mye. Det er mitt råd. Tror ikke jeg hadde mer en 6-7 stk av gulpekluter. Hadde da disse av flanell. Jenta vår gulpet nesten aldri, så jeg fikk ikke bruk for dem til annet enn å ha liggende under hodet hennes i senga. Da trenger man ikke så mange. Butikkene er åpne etter at babyen er født og da kan man kjøpe flere om det viser seg at man trenger det. Ellers brukte vi kluter som ligner på våtservietter, men som selges tørr, i pakker. De er ikke parfymerte og brukes på samme vis som våtservietter bare at man har vann på. Bruker evt litt olje på disse dersom hun er ekstra grisete. Disse klutene kan kastes sammen med bleien. Bruker disse de første mnd og så går jeg over til vanlige vaskekluter for baby. Det er gjerne disse gassklutene som er på strl med vaskekluter. Disse kan man kjøpe etterhvert.
Mini09&Lille12 Skrevet 29. mai 2009 #6 Skrevet 29. mai 2009 Jeg mente 12 gulpekluter.. Det holder i massevis. Det går jo ann å skylle de opp hver dag også. Vanlige kluter har vi fler av. Men slike ting kan man jo se ann. Se åssen ungen blir.
scoobydo Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 Hei! Vi kjøpte 15 gulpekluter.. og 20 vaskekluter.. Syns egentlig det holder med 20 vaskekluter, har 15 til rompa og 5 til ansiktet. Vi måtte ut og kjøpe flere gulpekluter helgen etter vi kom igjen fra sykehuset.. Så nå har vi vel 30 og kunne nok sikkert hatt flere, men vi har fått en gutt som gulper mye. Hadde kjøpt 3 håndkler, og måtte og ut og kjøpe flere ...
erteposen + 4 Skrevet 29. mai 2009 #8 Skrevet 29. mai 2009 Gasskluter til gult, eller gassbleier over skulderen. Jeg bruker hvite kluter med farget kant. En farge til ansikt og en til rumpe. Alt blir jo kokt, men sånn kan vi ha en ansikt og en rumpeklut en dag.
Moderbodin har født Skrevet 29. mai 2009 #9 Skrevet 29. mai 2009 Jeg har sverget veldig spesielt til de litt store flanellklutene. De kan brukes til det meste. Brukte det som håndkle til å ha rundt babyen etter bad i starten, fordi de er så myke å fine. Har brukt de under hodet i vogn og seng dersom barnet skulle gulpe og som gulpekluter. Kjøpte også gasskluter til gulpekluter. Og hvite kluter med farget til ansikts og rumpevask, som nevnt over her... 5 flanellkluter og 8 gasskluter holdt vel akkurat her...MEN 5 flanellkluter er litt snaut hvis man f.eks har en liggende i senga, en i vogna, bruker noe til håndkle og noe som gulpeklut...
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 29. mai 2009 #10 Skrevet 29. mai 2009 hvor kjøpes disse flanell klutene? Kan jo også kjøpe vaskekluter på ikea. De har farget kant rundt.. Har kjøpt en pakke, men tror nok at jeg skal kjøpe mange flere...
meg & lillegullgutten Skrevet 29. mai 2009 #11 Skrevet 29. mai 2009 Har de flanell klutene i barneavd. på ikea som jeg skal bruke til rompa. Har de små gassklutene med farger i kanten til ansikt og kroppsvask også de store hvite til gulpekluter og diverse som jeg har køpt på primcess.
meg & lillegullgutten Skrevet 29. mai 2009 #12 Skrevet 29. mai 2009 Mente frotte klutene på Ikea, ikke flanell...
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 29. mai 2009 #13 Skrevet 29. mai 2009 ikea er bare gull.. :-) Skal skrive handleliste!
2Gull09♥11!! Skrevet 29. mai 2009 #14 Skrevet 29. mai 2009 Heisann!! Førstegangs jeg også og forstår godt forvirrelsen din:) Ser du har fått mange svar, men kan iallefall gi deg tipsene jeg har fått av erfarne veninder:) Gasskluter med kanter i forskjellige farger (jeg har kjøpt på sparkjøp og princess). Jeg har kjøpt med ca 10 m rosa og 10 m gul kant... Da er det visst superenkelt å ha en farge til stumpen og en farge til ansikt og sånn:) Disse er supergode, små og handy:) Har også kjøpt "stoffbleier", sikkert samme som disse flanelsklutene du snakker om:) Er også supre til å ha under hodet i senga/vogn o.l. og som gulpekluter... Er supermyke og deilige:) Ellers hadde jeg noen frottekluter i samme som handukene jeg har kjøpt... Men vet ikke hvor nyttige disse er.... Lykke til iallefall
koala Skrevet 30. mai 2009 #15 Skrevet 30. mai 2009 Bruker store flanellkluter som stelleunderlag og har vel rundt 20 av dem. Store gaskluter er fine som gulpeklute, har vel rundt 10 av dem. Til vask bruker jeg Libero tørre engangskluter som fuktes i vann og tar på litt babyolje. Det renser og smører stumpen på engang, er lettvint og hygienisk. Har funket bra på de to første så da funker det sikkert for tredjemann også
cec26 Skrevet 30. mai 2009 #16 Skrevet 30. mai 2009 Jeg har brukt mesoft ( engangskluter, de er veldig myke og fine )hver gang til å vaske og ta bort bæsj med.. også har jeg kjøpt en pakke fra name it med store gasskulter,,, tror det er 6 i pakka... dette holder... det vet jeg...
Springbaby2012 Skrevet 30. mai 2009 Forfatter #17 Skrevet 30. mai 2009 Tusen takk for svar alle sammen!! Desverre bor jeg ikke i nærheten av Ikea, men jeg får bruke de andre butikkene. Har funnet flanellskluter på Reflex som ser gode ut, også har jeg kjøpt noen små gass- og frottekluter, i tillegg til en pakke mesoft. Også fikk jeg vel prøve på engangsklutene til Libero i Liberopakken.. Må vel bare prøve meg fram og se hva jeg liker best.. I disse listene over hva man bør ha i hus når babyen kommer så står det jo gulpekluter, gasskluter, frottekluter, vaskekluter osv osv. Ikke lett å orientere seg!! Men tusen takk, det er veldig nyttig å høre hva dere har erfaring med!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå